Neviditelny pes Neviditelny pes

Britské listy vede a řídí neuvěřitelně produktivní korespondent Neviditelného psa z Glasgowa Jan Čulík, jehož články můžete číst i na stránkách deníku Svobodné slovo (a asi 100 dalších českých novin a časopisů). Kdy Čulík spí není současné vědě známo.
Klikněte sem pro návrat do seznamu materiálů roku 1996, sem na aktuální seznam, klikněte na psí ikonu nebo sem k návratu na hlavní stránku.

30.7.1996


VICE NEZ 5000 WEB SITES TYKAJICICH SE CESTOVANI

Na Internetu existuje nyni podle odhadu vice nez 5000 domovskych stranek, tykajicich se turistiky a cestovani do celeho sveta.
Podrobnosti, viz http://www.demon.co.uk/travmag
Mnoho techto stranek bylo behem minuleho roku prebudovano z pouhych informacnich stredisek v cestovni kacelare, kde si muzete primo objednat hotel, vlak ci letadlo.
Stranky jsou prehledne a nyni velmi rychle pristupne. Tak napriklad stranka retezce hotelu Intercontinental obsahuje nekolik fotografii kazdeho hotelu, mapu, kde se presne v danem meste hotel nachazi, a mapu jeho vnitrku (http://www.interconti.com).
Zajimave jsou aukce na Internetu, ktere ve Spojenych statech poradaji American Airlines a Cathay Pacific.Tyto letecke spolecnosti nabizeji verejnosti letenky do ruznych mest a vyzyvaji cestujici, aby nabizeli prostrednictvim Internetu, kolik jsou za ne ochotni zaplatit.
Podobne firma American Airlines nabizi tzv. "Net SAAver fares" - neprodane letenky, ktere jsou k dispozici na posledni chvili - za pouhou desetinu oficialni ceny. Poprve v historii umoznil Intenet efekltivne leteckym spolecnostem takto na posledni chvili prodavat neprodane letenky.
Reditel podniku TravelWeb v americkem Dallasu se obdobne chysta prodavat na posledni chvili neprodane pokoje v hotelich (http://www.travelweb.com).

DESET NEJVYZNAMNEJSICH POLITICKYCH HOME PAGES

vytvorila na Internetu organizace Politics Now, ktera vznikla spolupraci mezi listem Washington Post, televizi ABC News a dalsimi celnymi americkymi sdelovacimi prostredky.

AMERICKA VLADNI ORGANIZACE NA OCHRANU ZIVOTNIHO PROSTREDI

zverejnila svuj program Ekonomika a zivotni prostredi na strance (www.epa.gov/docs/oppe/eaed/eedhmpg.htm) (Kde je Klausuv program Ekonomika a zivotni prostredi?)
Chcete-li se podivat na stranky britskych deniku:

List Financial Times je na Internetu na adrese: http://www.FT.com

Denik Times ma adresu: http://www.the-times.co.uk

List Daily Telegraph ma adresu: http://www.telegraph.co.uk

Jinak adresy jinych svetovych deniku jsou k dispozici treba v Glasgowske univerzitni knihovne. Jdete na mou ceskou stranku v Glasgowe (http://www.arts.gla.ac.uk/Slavonic/staff/JanCulikHome.html), vratte se na Glasgow University Home Page (viz dole na strance), otevrete univ. knihovnu, jdete na Journals a kliknete na Newspapers: je tam seznam elektronickych adres novin z celeho sveta.

Na Internetu nyni uz ale vznikaji i PERSONALIZOVANE NOVINY, obsahujici jen to, co ctenare zajima.

Uz par mesicu vychazeji osobni, dosud dosti primitivni verze casopisu PointCast, Wall Street Journal a Microsoft Network.
Snaha vytvorit personalizovane denni listy neni bez problemu.
Pred triceti lety se divala vetsina Americanu jen na hlavni televizni zpravy: ABC, NBC nebo CBS. Vysledkem byl obycejne celonarodni konsensus. Nyni vznika stale vetsi roztristenost. Mnozi varuji, ze bude-li mozne, aby si obcan sam urcoval, jake zpravy bude dostavat, vetsina lidi se naprosto izoluje od reality. "Amerika zlblbne," varuje Stan Le Peak z americke poradenske firmy Metagroup. Dosud, kdyz se chteji lidi podivat v telvizi na predpoved pocasi, casto se stane, ze nahodou k tomu take zaslechnou zpravodajstvi z voleb z Ruska. K tomu v budoucnosti asi nebude dochazet.
Ono je ale velmi obtizne urcit, co vlastne lidi chteji a jak tedy nastavit ty filtry, kter budou vytvaret personalizovana vydani dennich listu. "Kdyz zacalo zpravodajstvi z procesu s O.J. Simpsonem, nemeli jsme tuseni, komu ho mame posilat. Pravnikum? Fotbalovym fanouskum? Obyvatelum Los Angeles? Pak se ukazalo, ze to zajima mnoho lidi, kteri by si toto zprvodajstvi puvodne vubec nevyzadali, rekl James Reilly", viceprezident firmy PointCast.
Media Lab na MIT se snazi formovat svuj personalizovany zpravodajsky servis nahlednutim do diaru zakazniku. Tak si v jednom pripade si pocitac na MIT vsiml, ze jeden subskribent se chysta do Brazilie, tak mu poslal clanek o tom, jak se v Sao Paolu dava v restauracich zpropitne. Jiny subskribent chodi casto na koncerty, tak mu pocitac posle clanek o novem objevu o Beethovenovi.
Identifikovat, co si ctenar zada, je jen cast usili. Druhou jeho polovinou je mu pak zasilat prislusne clanky. To neni vubec jednoduche, protoze dnesni vyhledavaci navigatory, tzv. search engines, jsou stale jeste velmi nedokonale. Verdikt je (viz denik Financial Times z pondeli 29.7., ze personalizovana vydani dennich listu jeste nefunguji. Technologie je v tomto ohledu jeste velmi primitivni.)

Jan Čulík, Glasgow

http://www.arts.gla.ac.uk/Slavonic/staff/JanCulikHome.html