úterý 30. května

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Diskuse:
  • Jak dosáhnout konkurenční schopnosti české ekonomiky (Vladimír Benáček) Brusel a svět:
  • Evropská komise potlačila zprávu o korupci při ničení dešťových pralesů (Guardian) Věda:
  • Geneticky modifikované geny mohou přecházet k jiným biologickým druhům Reakce:
  • Šikanování a násilí (Vojtěch Polák) Literatura:
  • Pocta neznámému zesnulému básníkovi (Václav Pinkava) Reakce:
  • Nesmysly paní Boškové: není pravda, že se v ČR bude léčit AIDS povinně ve všech případech (Dalibor Žůrek)
  • Tak jak je to v Británii se školstvím? (Martin Maděra)
  • Případ orientálního špióna? (Jiří Jírovec)
  • Je Ransdorf malý Jarda? (Milan Kálal)
  • Temelín není Černobyl (Karel Kocourek) Volební zákon:
  • Vlády a život (Ivan Hoffman)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Šikanování a násilí

    Vojtěch Polák

    Pane Culiku,

    pripad, o nemz jsem Vam posledne psal (prepadeni chlapce a divky zakem devate tridy ZS) byl policii dobre vysetren a oznamen rodicum, skolskemu uradu a skole. Vinik se ke vsemu doznal, jeho rodice budou muset zaplatit lekarska vysetreni a nutne osetreni. Da se rici: "Dobra prace policie". Jsem zvedav, jak to bude reseno dal.

    Vcera jsem videl v tramvaji dalsi projev nekontrolovane agresivity u chlapce z pate az seste tridy. Kulickovou pistolkou (proc to, proboha, volne prodavaji a proc to rodice nezabavi?) strilel oknem tramvaje po vystupujicich starsich lidech a kdyz vystoupil sam, trefoval se do zpetneho zrcatka a do otevreneho okna tramvaje. Mozna to byl on, kdo na skolnim hristi pred casem tou pistolkou prinutil meho syna prozradit kod zamku a zmocnil se jeho kola. Byl jsem naprosto konsternovan a chvili jsem pochyboval, zda nejde jen o zly sen. Co to je za lidi, ze takto (ne)vychovaji syna? Ti kluci zrejme vubec nemaji tuseni, ze delaji neco spatneho. Zrejme se nikdy nesetkali s vychovnym usilim (zejmena rodicu) kultivovat jejich agresivitu, zjevne nemaji tuseni, ze by ji ve svem veku meli mit do znacne miry pod kontrolou a neco takoveho neumi ani v minimalni nutne mire. Neni nakonec ten detsky svet jen primitivnim obrazkem sveta dospelych, ktery je obklopuje? Nevysvetluje to do jiste miry nemistne tolerantni postoje rodicu techto zaostalych (zanedbanych) nasilniku? Pokud shledavaji svevolne nasili jako oduvodnitelne, nelze se divit, ze jejich deti se podle toho chovaji. Opravdu by rekli: "Dobre mu tak!", kdyby se obeti pro zmenu stalo jejich dite? Tezko. Je to politovanihodny, infantilni egoismus - rodicu. Predevsim ti by meli byt tvrde postihovani a nuceni k dospelym (a tedy odpovednym) postojum. Ze nemaji na radnou vychovu cas povazuju za mimoradne pitomy, opet vyrazne infantilni alibismus. Ve skutecnosti je to svobodne rozhodnuti kazdeho. Neni pravda, ze se m u s i  honit za penezi a karierou - pravda je, ze to c h t e j i !

    P.S.: V teto souvislosti me velmi zaujal text na adrese:

    http://www.mvcr.cz/ascii/casopisy/policista/prilohy/strategie.html

    Strategie prevence kriminality v Evrope a v USA - material z prilohy casopisu POLICISTA c. 10/1997

    Vynatek z publikace Johna Grahama a Trevora Bennetta. Prelozila PhDr. Jana Valkova (prevzato s laskavym svolenim vydavatele, Institutu pro kriminologii a socialni prevenci).

    P.P.S.: Zajimavy je take text na adrese:

    http://it.pedf.cuni.cz/asc/~uclisty/ul01/04.htm

    Zejmena odstavec:

    Potreba pocitu bezpeci je narusena radou strachu a uzkosti, pramenicich z vykonoveho pojeti vyuky, ale take ze stale vice se rozmahajici sikany.

    Vyzkumy uvadeji, ze temer jedna tretina deti je do sikany nejakym zpusobem zapojena, at jiz jako obeti nebo jako agresori. Sikana vsak neni jen zalezitosti vlastnich akteru, jak se dlouho na sikanu nahlizelo.

    Je onemocnenim cele skupiny, jak uvadi Michal Kolar ve sve velice zdarile monografii Skryty svet sikanovani na skolach z roku 1998. Autoritativne-hierarchicke usporadani skolniho prostredi oznacuje za faktor sikanu primo umoznujici a podporujici.

    P.P.P.S.: Fakt je to zajimavy text:

    Za prve: pojeti ditete se v nasi spolecnosti a tim i ve skole prilis nezmenilo. Dve stoleti silne autoritarske skoly, tradice vychovy tehoz zamereni, ctyricet let systemu, ktery autoritarstvi dovedl az k totalite, udelaly v nasi zemi sve.

    Za druhe zde funguje znamy mechanismus popreni a racionalizace. Rada lidi citi zpochybnovani tradicniho vzdelavani jako utok na sebe, na dulezitou cast sveho zivota. Je velmi obtizne pripustit, ze se nam nedostalo toho nejlepsiho mozneho vzdelani, te nejlepsi vychovy, ze jsme byli ochuzeni, osizeni. Nase predstava o sobe samych jako vzdelanych lidech by tim dostala trhlinu. Nuze, doufejme, ze nase predposledni misto v mezinarodnim srovnavacim vyzkumu funkcni gramotnosti nami dostatecne otrese a naboura mytus o nasem vynikajicim skolstvi.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|