Přál bych si, aby mi televize pomohla stát se spokojeným, šťastným a dobrým člověkem
Vazeny pane Haicmane,  velmi me zaujal Vas zajimavy clanek o 
‘Virtualni realite’v  
Britskych listech.   
S radou Vasich nazoru souhlasim,  k diskusi 
ci k zamysleni vsak nabizim nekolik poznamek.  
-‘Velke ideje rady posvecuji prizemni umysly,´  pisete.  
Domnivam se, ze velke ideje nemuseji nutne posvecovat 
prizemni umysly,  pokud je ‘provadeni’ techto ideji ve 
vsednodenni praxi vystaveno dusledne spolecenske 
kontrole. Nebojme se zase az tak tech velkych ideji,  
postmodernou pohrbenych. Sam prece jinde pisete,  ze 
'ideje maji svou energii a dokazi hybat dejinami v dobrem 
i spatnem…' 
-‘Neni pravda, ze clovek se chova racionalne’ - pisete.  
V tomto pripade tedy vite, co je PRAVDA,  ackoli 
jinak v clanku stojite na Fukuyamove pozici plurality 
pravd ? 
-V tom, ze nesnim vlastni deti na opustenem ostrove,  
mi nemusi nutne zabranovat zbytek prave krestanskeho 
mysleni, jak tvrdite.  Myslite, ze Arabove ci Eskymaci 
to udelaji?
 
Myslim si, ze nam v tom brani prirozeny mravni zakon 
a svedomi,  ktere mohu mit jak od Boha,  tak mohlo 
vzniknout pusobenim socialnich instinktu, schopnosti 
srovnani, zvyku a verejneho mineni lidi,  jak tvrdil 
Darwin.  Hezky, jednoduse a sdelne o tom pise 
Jilji V. Prikazsky v Ucebnici zakladu etiky,  Karmelitanske 
nakladatelstvi v Kostelnim Vydri, 2000.  
-Souhlasim s Vami,  ze media vytvareji realitu 
a maji ambici nahrazovat rodinu, skolu i kostel.  
Spolecnost jim v tom vsak muze ucinne branit.  
Castecne tuto obranu provozuje kazdy z nas.  
Mate-li deti,  smeji se snad divat na televizi jakkoli 
dlouho, nebo na cokoli,  rikate jim, ze maji verit reklame,  
tomu, co politici v mediich rikaji atd. ? 
John Fiske krasne rozlisuje mezi kulturou masovou 
a popularni; ta prvni je tim produktem a servisem,  ktery 
je lidem vysilan, ta druha,  popularni, tedy lidska, zahrnuje 
v sobe uz zpusob pretvoreni. Tedy to, jak lide vysilani 
treba zpochybni ci zesmesni,  jak si vytvori vlastni 
vyznamy,  jak vlastne tedy ten produkt 
a servis pouziji.  
Ja osobne se snazim pusobeni 
televize ani nepodcenovat,  ani neprecenovat.  
Dnes uz se na Areopagu sejit nemuzeme,  abychom 
vsichni dohromady (tehdy v Athenach ovsem bez zen 
a otroku) diskutovali o spolecnych zalezitostech obce.  
Mame media a s nimi zprostredkovanou komunikaci 
se vsemi nebezpecimi nechtenych deformaci a zkresleni,  
a pochopitelne i chtenych manipulaci.  
Domnivam se vsak, ze touha obcana je dnes stejna jako 
byla kdysi v Athenach: 
Byt ucasten spolecenske diskuse a byt pri tom viden a slysen.  
Daniel C. Hallin pise,  ze tretina lidi, kteri se objevi ve 
zpravach americkych televizi, jsou obcane bez jakekoli 
oficialni pozice,  tedy ti,  kteri tzv. 'nikoho nereprezentuji'.  
Kolikpak procent by to asi bylo u nas v Cechach? 
-V digitalni a interaktivni televizi vidite nadeji a zaroven 
nocni muru vsech manipulatoru. Sdilim Vase nadeje, na 
strane druhe me zkusenosti ze zemi, kde digitalni televize 
jiz funguje,  jsou spojeny i s varovnymi signaly.  
Za prve,  jde typicky o servis placeny,  tj.  vetsine populace 
zatim nedostupny. Utopicke vize interaktivniho raje pro vsechny 
nejsou na miste. Spolecnost se dale 'digitalne' deli - treba na ty,  
kteri si o vcerejsim zapase prvni fotbalove ligy v praci 
povidat mohou - a nemohou.  
Nelze take opomenout fakt,  ze jde o dvousmerny proces 
vymeny informace: digitalni tok informace 
od vysilatele k divakovi a naopak je skvelym marketingovym 
nastrojem pro detailni mapovani nikoli uz chovani 
a osobnostniho a spotrebniho profilu jakychsi 
obecnych cilovych skupin populace,  ale prave Vas,  
konkretniho jednoho cloveka, obcana a spotrebitele.  
V Londyne, kde ziji,  to jiz davno probiha.  
Nejde jen o sledovani televize,  ale i o home banking,  
shopping atd.  
Chtel bych mit svobodu a pravo nebyt veden bez meho svoleni 
ve stovkach databazi jen proto, ze jsem si v bance otevrel ucet.  
Chtel bych mit svobodu a pravo nebyt obtezovan vecernimi telefonaty 
z telemarketingovych oddeleni ruznych firem a nebyt zavalen 
direktmailovymi nabidkami,  usitymi mne primo na telo podle toho,  
co jsem si nedavno koupil prostrednictvim kreditni karty.  
Ano, mohu se branit a take to delam,  ale je to nesmirne unavne.  
Jen si rikam, co chudaci lide,  kteri v tom chodit neumeji.  
To je pro me jedna ze stinnych stranek zivota v britske spolecnosti,  
jejiz svobody, tolerance a slusnosti si jinak s radosti uzivam.  
-‘Mobilni telefon si pred deseti lety mohl dovolit malokdo, dnes 
jej maji skolni deti’, pisete.  
Nezaznamenal jsem zatim,  ze by v jakemkoli bode 
vyvoje civilizace byla jakakoli komunikacni technologie 
dostupna opravdu kazdemu.  
Technologie spojuje jen ty, co ji maji a umeji ji ovladat.  
V tuto chvili,  stejne jako v chvilich minulych,  tedy technologie 
spojuje i rozdeluje.  
Z pohledu kazde jedne spolecnosti i 
sveta jako celku tedy nyni vytvarime digitalni ostrov.  
To je jeden z hlavnich argumentu,  
kterym BBC ospravedlnuje narok na svou existenci.  
Dokud nema mobilni telefon, internet, digitalni televizi 
atd. kazdy,  ma(kvalitni) televize verejne sluzby, dostupna 
kdyz ne vsem, tak alespon drtive vetsine,  
jasny spolecensky smysl a vyznam.  
Uz proto,  aby treba pomohla tem,  co na ostrove nejsou,  
k nemu doplout.  
Takova televize by mela mj.  pomoci lidem s funkcni 
gramotnosti, ucit uceni (nikoli tedy nutne NECO lidi ucit,  
ale ucit je JAK se ucit) a poskytla informace nezbavene 
kontextu, ktere maji pro lidi(obcany, spotrebitele, volice) 
konkretni akcni hodnotu,  a to v systemovych souvislostech 
jedinec-rodina- spolecnost(stat)- civilizace(svet) 
- vesmir.  
Znam media, ktera tohle dobre umeji.  
Samozrejme, ze o sobe netvrdi, ze jsou objektivni,  
objektivity na svete neni. Ale zpusob a kriteria 
sve neobjektivity jasne deklaruji.  
Nevidim duvod,  proc by se to nemohla naucit Ceska 
televize.  
Ceska televize by se take mohla pokusit pomoci skole jeste 
s jednou zanedbanou oblasti.  
Pral bych si,  aby mi televize pomohla stat se dobrym,  
spokojenym a stastnym clovekem.  
To zni takrka smesne, ze? Nejsmesneji asi zni ten dobry 
clovek.  
Co si vsak pocit, kdyz ve skutecnosti cinim 
predsevzeti i skutky na zaklade sveho deleni spravne-spatne,  
dobre-zle neustale,  potaceje se na vratke pude hodnot,  
bez pevne opory viry ci alespon eticke vychovy? 
Jsem presvedcen, ze jsou veci, na ktere efektni pluralita pravd 
nestaci.  
Treba tyrani deti.  
Servirovat etiku v televizi je ovsem problem.  
Moc se mi libi Rita Mae Brown,  kdyz rika: ‘Moral passion 
without entertainment is propaganda,  and entertainment 
without moral passion is television. ’ 
Tedy nemozne? Nikoli, mozne.  Musi se to ale umet.  
Uniknout pred tim stejne nemuzeme, protoze 
at televize chce ci nechce, vsim co vysila,  
vzdy a nevyhnutelne - k necemu - vychovava.  
-Televize verejne sluzby ovsem musi nejprve vystoupit ze sebe 
a nad sebe a upozornit divaky na mozna nebezpeci vlastniho pusobeni.  
Vzdat se sve moci a pokuseni jejiho uziti,  hrat s otevrenymi 
kartami a fair, podle dohodnutych pravidel, ktere muze kontrolovat 
kazdy.  
Strhnout Majin zavoj sama sobe a rici divakum hle,  toto 
jsme, toto cinime , timto zpusobem,  proto a proto.  
Kdo jiny,  kdyz ne ona, by se mel stat hlavnim nositelem 
tolikrat sklonovane,  dosud 
vsak zcela zanedbane medialni vychovy? 
V teto souvislosti namitam, ze nebojite-li se privatizace 
CT, pak ja osobne neznam zadny podnikatelsky subjekt,  
ktery by neco takoveho jako je zpochybneni vlastni sily a moci 
kdy udelal.  Podnikatel musi sledovat profit,  a ten je dnes (pry) podstatne zavisly na zdatnosti ve vsech oblastech propagandy 
(reklama, PR ad. ),  tedy cinnosti vzdelavani a vychove 
protichudne a opacne.  
S pratelskym pozdravem z Londyna.
Petr Sládeček
Petr Sládeček pracuje v Londýně pro společnost Central European Media Enterprises. Spolu s Kateřinou Fričovou, Janou Bobošíkovou a  dalšími televizním profesionály plánovala Rada České televize ho učinit blízkým spolupracovníkem nového ředitele ČT Jiřího Hodače.