Definitivní konec veřejnoprávní televize v ČR
Jan Čulík
Vychází dnes ve zkrácené verzi v týdeníku Reflex.
Jmenováním bývalého šéfproducenta uměleckých pořadů ČT Jiřího Balvína, snad 
nejnevýraznějšího a nejovlivnitelnějšího kandidáta prozatímním ředitelem České 
televize potvrdili poslanci českého parlamentu, že jim nejde o upevnění 
nezávislosti veřejnoprávní ČT, ani  o neúplatnou profesionalizaci jejího 
zpravodajství. Dali tím naopak najevo, že se vrhli do všeobecného boje českých 
politických seskupení o získání vlivu nad Českou televizí. Veřejnoprávní 
televize tedy v ČR s konečnou platností zanikla. 
Do prosincového vzbouření nadržovala redakce zpravodajství ČT nenápadně Unii 
svobody a Čtyřkoalici: od tohoto vzbouření se stala otevřeně čtyřkoaliční 
televizí, o čemž svědčí i  častá přítomnost čtyřkoaličních politiků na Kavčích 
horách a například  přespávání Jana Rumla v televizním velíně. Jmenováním Jiřího 
Balvína nyní dávají zejména oposmluvní poslanci v parlamentě najevo naději, že 
ani  v jejich věci není ještě nic ztraceno.Doufají,  že se i stranám opoziční 
smlouvy podaří nějakou část politického vlivu, vykonávaného nad Českou televizí, 
Čtyřkoalici ještě urvat. Jenže Balvín není v ČT "trojským koněm" ČSSD a ODS. Je 
vydíratelný, a kdyby se pokusil o jakékoliv razantnější změny, interní struktury 
České televize ho zničí, stejně jako zničily Hodače.
Klíčem je skutečnost, že Balvínova minulost je nejasná. V roce 1997 byl údajně 
propuštěn z České televize proto, že se znelíbil tehdejšímu řediteli Ivo 
Mathému, který byl znám tím, že netrpěl rozkrádání televizních fondů. Podle jiné 
verze musel Balvín z ČT odejít, protože byl špatný manažer a nedokázal si 
uhlídat peníze. Podle nejcyničtější verze byl nucen Balvín v roce 1997 televizi 
opustit, protože se prý v ČT  obohatil osobně. Z informovaných kruhů je známo, 
že je Balvín vydíratelný zejména v souvislosti s nesrovnalostmii v oblasti 
financování dabingu.
Nejasnost Balvínovy minulosti z něho  pro poslance učinila nejatraktivnějšího 
kandidáta. Právě v důsledku nejasností spojených s jeho odchodem z ČT bude 
Balvín ve funkci prozatímního ředitele České televize  slabým hráčem, pod tlakem 
od všech stran: od opoziční smlouvy, od Čtyřkoalice, od neformálních struktur 
Mathého stoupenců v České televizi a  zejména od  vítězné redakce zpravodajství, 
která od poloviny prosince 2000 opustila zbytky etiky veřejnoprávní novinářské 
práce a rezignovala na základní princip kritického odstupu od zpracovávaných 
témat (Jiří Hodač  reportéry ČT v létě 2000 neúspěšně přesvědčoval, že i o 
problémech vlastní televize musejí informovat neosobně, kriticky a s odstupem, z 
různých, protikladných úhlů pohledu, jako by šlo o úplně cizí podnik). 
Emocionální propagandou ve vlastní věci za pomoci televizních bavičů si redakce 
zpravodajství ČT vynutila na veřejnosti a na politicích právo dál  zneužívat 
veřejnoprávní obrazovky k osobním cílům. Zablokovala  veškeré pokusy o 
profesionalizaci chabého zpravodajství ČT, neschopného objektivní kritické 
analýzy a systematické, profesionální a autoritativní oponentury politikům. 
Jmenování Jiřího Balvína prozatímním ředitelem ČT je dalším výrazným krokem k 
oslabení veřejnoprávní funkce České televize. Má uspokojit všechny strany, které 
chtějí učinit Českou televizi nástrojem svých politických cílů - nemá však 
vytvořit z ČT nezávislou, neúplatnou, transparentní organizaci, která by 
dokázala úspěšně vstoupit do nadcházející digitální a globalizační éry a svou 
profesionální autoritativností dokázala čelit vznikajícím tlakům nové doby. 
Balvín bude hájit stav zakonzervovanosti a stagnace k naprosté spokojenosti 
vítězných televizních vzbouřenců, kteří budou jistě povýšeni. Neuvědomují si 
však, že bez řádné profesionalizační reformy jsou v nadcházející dynamické éře 
digitalizace a konvergence nejrůznějších elektronických médií dny České televize 
v jejím postkomunistickém stavu stejně během několika let sečteny.
Rebelie  v České televizi nevznikla v prosinci 2000 jako "boj o svobodu slova" a 
obrana před "pučem ODS". Tato rebelie byla vyvrcholením dlouhodobého interního, 
pracovněprávního sporu o profesionalizaci druhořadé redakce zpravodajství, který 
až v prosinci 2000 poprvé náhle vyvřel na veřejnost před občany, nepříliš 
neinformované o podrobnostech vývoje tohoto sporu.
Jak dokumentujeme v knize Jana Čulíka a Tomáše Peciny V hlavních zprávách: 
Televize. Fakta, která před vámi zatajili (vyšla v pražském nakladatelství 
ISV minulý týden), v prosinci 2000 šlo už o čtvrté vzbouření 
zakonzervované redakce zpravodajství České televize proti opakovaným pokusům ji 
reformovat zvnějšku. Historie pokusů o profesionalizaci postkomunistického 
zpravodajství ČT se datuje  od roku 1998. Každá další rebelie vnitřních 
neformálních struktur redakce zpravodajství ČT proti reformě byla - za pomoci 
sympatizujících politiků - profesionálnější a manipulativnější. Televizním 
vzbouřencům, kteří  v prosinci 2000 rebelovali ještě před tím, než byl 
jmenován do funkce generálního ředitele ČT neobratně Jiří Hodač, se geniálním 
způsobem podařilo využít mj. zkušeností z neúspěšného hnutí "Děkujeme, 
odejděte!", anachronistických reminiscencí na revoluci z roku 1989, občanské 
frustrace z opoziční smlouvy i arogance zdiskreditované  ODS k tomu, aby 
vytvořili virtuální politickou krizi. 
Jak uzná snad každý, kdo si přečte dosud neznámou dokumentaci v naší právě  
vydané knize, někteří členové Rady České televize pod vlivem zejména Jany 
Dědečkové, se během roku 2000 vážně  zabývali nedostatky v  práci ČT i  v jejím 
řízení a navzdory politickým tlakům z nejrůznějších stran se pokusili o 
profesionalizaci ČT. Ze závažných a oprávněných důvodů odvolali Dušana 
Chmelíčka, který jejich úsilí o zprůhlednění finančních toků v České televizi a 
o profesionalizaci zpravodajství blokoval. Hlavní chybou Rady ČT bylo, že se  ve 
snaze vyhnout se  politickým tlakům rozhodla jmenovat nového ředitele České 
televize překotně a bez řádného, otevřeného veřejného konkursu - Rada se 
obávala, že by se stal konkurs obětí politické manipulace. Favorita Rady, 
profesionálku Kateřinu Fričovou se nepodařilo prosadit, a tak se Rada shodla na 
kompromisním kandidátu Jiřím Hodačovi, pro něhož mluvila jeho jedenáctiletá 
pracovní zkušenost z neúplatné britské BBC. Pochybnosti, že je Hodač 
nekomunikativním manažerem, se Rada pokusila kompenzovat úsilím obklopit ho 
posléze  řadou kvalitních televizních profesionálů (Kateřina Fričová, Jana 
Bobošíková, Petr Schwarz, Petr Sládeček). Rada nepočítala s tím, že redakce 
zpravodajství se před hrozbou profesionalizace vzbouří a vytvoří přímo ve 
vysílání ČT ze záležitosti virtuální politickou krizi.
Jde o pozoruhodný mezník ve světové historii televize, který dokazuje obrovskou 
moc nekontrolovatelných sdělovacích prostředků v  moderní společnosti. Pro 
zaměstnance České televize bylo jednou z nejděsivějších hrozeb to, že Jiří Hodač 
zamýšlel  v ČT  zavést pravidelná profesní hodnocení pracovníků, jaká existují v 
BBC i v jiných britských institucích. Než by čelili pravděpodobnosti propuštění 
pro neschopnost, vytvořilo několik desítek zaměstnanců zpravodajství ČT 
virtuální politický "boj za svobodu slova". Prokázali tím, že Česká televize 
může v zemi vyvolat politickou krizi, kdykoliv se jí to zlíbí. Že to může být 
nebezpečné v dobách  zvýšeného mezinárodního napětí,  je jasné.
 
Na rozdíl od široké veřejnosti jsou čeští politici o tomto skutečném stavu věcí 
dobře informováni, rozhodli se však naoko České televizi ustoupit a ovládnout ji 
postranními kanály až později. Jak konstatoval 5. ledna ministr vnitra Stanislav 
Gross na tajném jednání poslaneckého klubu ČSSD: "V politice není důležité, jaké 
jsou věci ve své podstatě, ale jak se veřejnosti jeví - a to ovládají média."