Britské listy


čtvrtek 24. května

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Válka o Kosovo - nové informace:
  • Generál Wesley Clark: "Pentagon se bránil válce proti Jugoslávii" Věda_
  • Cestování časem je zřejmě možné - prostřednictvím rotace zpomaleného světla (New Scientist) Polemika - Ještě k případu Jiřího Szuty:
  • Proč hned volit závěry, které se snadno nabízejí ? Odpověď nejen Fabianu Golgovi (Jan Paul) O motorkách:
  • Zmanipulované zprávy na TV Nova (Tomáš Kocanda) Češi a Evropská unie:
  • Evropa ne, USA ano (Martin Stín)
  • Jak přežít přechodné období (Martin Stín) Analýza vztahů USA-ČLR:
  • Je Čína skutečně tak slabá? (Václav Hrabiš)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • O motorkách

    Zmanipulované zprávy na TV Nova

    Tomáš Kocanda

    Ma diskuzi na motorkarskem serveru http://motorcycle.online.cz/Chat/default.asp?id=13131 se objevila zajimava debata, tykajici se objektivity prispevku TV NOVA ze dne 21.5. a s pokracovanim 22.5. V archivu TV Nova na  http://www.tv-nova.cz/novanova/default.htm jsou v uvedene dny jako Motorkari a Motorkari II.

    Zejmena prvni prispevek je velmi jednostranny a podle nazoru rady motorkaru vubec neodpovida skutecnosti. Nechapu z jakeho duvodu porada nyni TV NOVA stvavou kampan proti motorkarum, kdyz pred mesicem ve svem hlavnim sobotnim vysilacim case vysilali megalomanskou akci ve vlastni rezii, ktera rychlou jizdu z ust "slavnych" osobnosti primo propagovala.

    Kazdy, kdo na motorce v  Cechach jezdi, muze potvrdit, ze jizda je nebezpecna predevsim pro jezdce na motorce, protoze nemaji proti autum prakticky zadnou ochranu. Ja sam mam na motorkach najeto pomerne hodne kilometru (vloni jsem najezdil na motorce jen v CR 18000km) a mam z lonska pet zazitku kdy me vylozene ohrozily auta a ve dvou situacich zpusobem, ktery nemohl byt nahoda ale umysl ridicu. Podobne zazitky ma rada dalsich kamaradu, kteri na motorkach jezdi.

    Krome toho jsem najel cca 50 tisic km autem a nemel jsem vloni ani jednu podobnou situaci, kdy by mi nekdo nechtel dat prednost nebo se me snazil vytlacit ze  silnice pri agresivnim predjizdeni, jako se to stalo na motorce.

    Nechci obhajovat jizdu 200km rychlosti na dalnici v beznem provozu, to ani nahodou. Ale prezentace zpusobem, jaky predvedla TV NOVA povazuji za velmi zkreslujici az stvavy. Pri opakovanem prohlizeni prispevku clovek zjisti, ze v obrazovy material neni realny ale ucinkuje v nem "herec" ktery pro reportaz jezdil tak, jak si redaktor nejspis pral - nebezpecne predjizdel apod.

    Redaktor se podle me mel take zeptat beznych motorkaru, jake maji zazitky s auty. Docela zajimave je sledovat tyto nazory v motocyklovych casopisech, protoze to byva jedna z beznych otazek v rozhovorech. Je jedno, jestli jezdi clovek na motorce s teoretickou maximalni rychlosti 50km/h nebo 250km/h - kazdy motorkar to v Cechach zazije nebo uz zazil. Jsme proste nevitani, ridici aut nam zavidi treba i to, ze jsme v zacpach pohyblivejsi, ze se na motorce vejdeme tam, kam se auto nevejde a  zaparkujeme tam, kde se s autem neda vejit apod. Nemluve o tom, ze rada ridicu zavidi hezkou motorku a v nekterych pripadech jsou tyto nasledky fatalni. Bohuzel caste rozhodnuti v pripade nehody byva - nehoda auto/motorka? Okamzite se dava vina motorkari, protoze "jeho stroj je nebezpecny a nepochybne jel rychle atd". Zadne zjistovani pravdy. Jeden priklad - kamarad jel po Vinohradske tride v pravem pruhu. Vedle nej jel stejnym smerem osobni automobil. Oba jeli priblizne stejnou rychlosti.

    Najednou auto prudce zrychlilo a pokusilo se odbocit pred motorkarem do vedlejsi ulice. On to mirne zbrzdil, strhl motorku ale i tak narazil do auta bokem a po padu se motorka znacne poskodila. Svedci se nenasli, spravni rizeni trva mesice a ridic auta tvrdi, ze ho motorka chtela predjet zprava a branila mu v odboceni. Bohuzel motorkari u nas nemaji zadnou organizaci, ktera by hajila jejich prava alespon tak, aby byly povazovani za rovnocenne ostatnim ucastnikum provozu. Vlastnictvi rychle motorky je povazovano i diky kampanim typu TV NOVA za dostatecny dukaz toho, ze je jeji majitel odpovedny za vse a je vzdy vinikem. Pred nedavnem probehla v  tisku informace o akci na podporu spravedliveho vysetreni dopravni nehody, pri ktere byl usmrceny motorkar agresivnim ridicem, ktery mu po nehode ani neposkytl prvni pomoc ale telefonem si obstaraval pravni poradu a alibi. Navic za kratkou dobu po nehode mel opet ridicak a vesele jezdil dal. Do kampane se vlozil znamy moderator Standa Berkovec a pripad snad konecne nabral objektivni smer.

    Jak jsem napsal - sam v zadnem pripade neobhajuji motorkare pausalne. Sam jsem velmi nastvany, kdyz vidim nekoho jak jede nebezpecne at na motorce nebo autem. Ale rozhodne nemyslim ze je objektivni a vyvazene, odvysilat podobny prispevek jako TV NOVA, doplneny "nahranymi" zabery a jednim prikladem.

    Pritom v zahranici jezdi motorek nekolikanasobne vic nez u nas a nejen velkych ale i malych skutru a jezdi na nich temer deti a motorkari se nepovazuji za "projektily", ktere mohou ohrozit vozidlo, jak to vyznelo z jedno z tech prispevku na TV NOVA. Naopak, mnohem nebezpecnejsi je agresivni a zamindrakovany ridic stare nebrzdici skodovky s malinkymi zpetnymi zrcatky, ktery ani nemuze sledovat provoz kolem sebe a  svou jizdou kuprijkladu nuti ostatni k predjizdeni protoze jeho maximalni rychlost neprekroci 50km/h.

    Nedavno jsem neco takoveho zazil pri jizde do Rakouska, skodovka nemela vubec leve zpetne zrcatko, vsechna okna mela zamlzena a za ridicem se tvorila kolona aut, ktere plouzeni nutilo k  predjizdeni a casto i v ne zcela prehlednych mistech. A po zkusenostech z  nedavneho jezdeni po nekolika statech zapadni Evropy musim rict, ze nasi silnicari jsou odpovedni za velkou cast nehod na motorce.

    Pochopitelne ne v  pravnim slova smyslu, protoze ridic musi podle naseho zakona prizpusobit rychlost stavu vozovky. Myslim ze v rade pripadu by bylo nejlepsi snizit rychlost na nulu nebo dokonce couvat, protoze s takovym mnozstvim zaludnych der, sterku a pisku v zatackach, jsem se proste nesetkal nikde.

    A to, co auto prejede hladne, motorka v naklonu proste neprejede. V lonskem roce byla popularni nova metoda oprav (flikovani) nasich silnic, kdy se povrch nove zaplatovaneho mista posypal jemnym sterkovym prachem, ktery vypadal naprosto identicky, jako normalni sedy asfalt. Najezd na takove misto v  zatacce v naklonu znamenalo okamzitou ztratu adheze.

    Pochopitelne ze nema smysl ocekavat, ze by bylo neco nekde oznacene apod. Nicmene myslim, ze  trocha objektivity by proste neskodila, i kdyz chapu, ze pro sledovanost je potreba udelat cokoliv i treba opakovat zaber na zrizence, kteri nakladaji rakev s mrtvym motorkarem do pohrebniho vozu. Divim se, ze ten zaber opakovali jen dvakrat a docela by me zajimalo, jestli v rakvi nebyl take "herec". Nicmene tohle podle meho nazoru neni zpravodajstvi ale demagogie.

    Poznámka JČ: Tragedií je, že se někdo vůbec pokouší brát zpravodajské relace Novy a České televize vážně. To nejsou z žádného hlediska zprávy v normálním slova smyslu a nelze je tak ani posuzovat - je to jen manipulační cvičení v zájmu majitelů obou stanic. Bohužel, těmto manipulacím je vystavována česká veřejnost, která nezná nic lepšího, a taky si někdy myslí, že toto jsou seriózní zprávy. Nejsou.


    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|