pondělí 22. září

O B S A H

Debata o české privatizaci:

  • Diskuse, které se česká vláda neodváží účastnit (František Nepil) Macek a ODS:
  • Falešná diagnóza (Václav Žák)
  • Připomínky k Mackovu materiálu "Krize důvěry" (Martin Houfek)
  • Lidé se chybami učí (Peter Urban, Světová banka)
  • Klaus musí odejít, aby lidi v ČR konečně zažili demokratickou změnu (John Krondl, Československé noviny, New York) Velká Británie:
  • Fiasko železniční privatizace? Katastrofální srážka vlaků u Londýna
  • BBC pod ostrým tlakem slavných novinářů odvolala kontroverzní restrukturalizaci Reakce: CIA, FBI a šifrování internetu:
  • Vojtěch Kment
  • Boleslav Bobčík



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Důsledky privatizace britských železnic? Velká železniční katastrofa u Londýna

    V pátek ve 13. 20 odpoledne, deset minut před ukončením cesty na londýnském nádraží Paddington, se srazil rychlík Intercity 125, který vyjel v 10.32 ze Swansea ve Walesu s nákladním vlakem, křižující jeho trať. Rychlík Intercity 125 při tom jel rychlostí 145 km/h. Před srážkou vůbec nebrzdil, takže narazil do nákladního vlaku plnou rychlostí. Šest cestujících přišlo o život, 160 osob bylo zraněno. Záchranným četám trvalo několik hodin, než se jim podařilo mnohé zraněné osoby ze zdemolovaných vagónů vyprostit.

    Vlak byl plný novinářů, kteří se vraceli z Walesu po tamějším čtvrtečním referendu o zřízení místního národního shromáždění.

    Ještě v sobotu likvidovaly odklízecí čety naprosto rozbitý vlak z jízdní dráhy - v důsledku železničního neštěstí se stal hlavní železniční tah na londýnské nádraží Paddington ze západu a severozápadu Británie neprůjezdným.

    Zároveň bylo okamžitě zahájeno, v souladu se zásadami otevřenosti nové labouristické vlády, veřejné vyšetřování katastrofy.

    Trať, na níž došlo k železniční katastrofě, se považuje za jednu z nejmodernějších v Británii. Využívá ji jednak soukromá firma Great Western InterCity Services, která na ní provozuje časté rychlíky z měst v západní Anglii. Dále trať používají příměstské londýnské vlaky a některé firmy, provozující nákladní železniční dopravu.

    Firma Great Western, která získala v prosinci 1995 první koncesi pro provozování osobních vlaků, byla dosud považována za jednu z nejspolehlivějších a nejkvalitnějších z pětadvaceti soukromých firem, které nyní v Británii provozují železnici. Poslední dobou však začínaly její vlaky jezdit se zpožděním a organizace cestujících železnicí poukazují na to, že firma používá k provozu vlaků příliš starý vozový park.

    Po privatizaci britských železnic existuje v Británii takový systém, že jedna státní instituce, Railtrack, Železniční komunikace, vlastní tratě a pronajímá na nich provoz soukromým společnostem. Pro provoz vlaků uděluje vláda koncese, a to těm provozovatelům, kteří dokáží vlaky na dané trase provozovat s nejmenší možnou státní dotací.

    Potíž je, že je neobyčejně složité zkoordinovat provoz nejrůznějších soukromých společností, působících nyní na tratích Velké Británie. Tak Jimmy Knapp, šéf odborového svazu železničářů a častý kritik privatizace železnic, konstatoval: "Veřejné vyšetřování katastrofy by mělo zkoumat, zda roztříštění jednotné železniční sítě, k němuž došlo v důsledku privatizace britských železnic, nebylo faktorem, který přispěl ke vzniku neštěstí.

    Peter Rayner, bývalý ředitel někdejšího státního podniku British Rail, odpovědný za otázky bezpečnosti, zdůraznil, že v důsledku nedávné složité reorganizace a privatizace britských železnic bude zřejmě značně obtížné nehodu vyšetřovat: "Jedna firma provozuje železniční trať a signalizaci, jiná firma provozuje osobní rychlík, ale vlak samotný má pronajatý od třetí firmy, úplně jiná firma provozovala nákladní vlak, do něhož rychlík najel, a celého procesu se účastní množství dalších soukromých firem."

    Neobyčejná složitost nového zprivatizovaného systému britských železnic vedla také k tomu, že nové privatizované železniční společnosti nebyly schopny koordinovaně vytvořit dostatečně efektivní telefonní informační službu pro zákazníky. V druhé polovině srpna varoval vládní inspekční úřad, dohlížející na provoz železnic, soukromé železniční společnosti, že pokud do poloviny září výrazně nezlepší telefonní informace o železničních spojích, budou tvrdě pokutovány. (Viz Britské listy z 21. srpna 1997.) A protože ke zlepšení nedošlo, v polovině září nedokázala informační služba uspokojivě zodpovědět ještě 15 procent telefonních dotazů, vládní inspekční úřad dohlížející na provoz železnic pokutoval soukromé železniční společnosti v minuých dnech částkou 250 000 liber (137,5 miliónů Kč).

    Trať ze Swansea do Londýna, na níž došlo v pátek ke katastrofě, byla vybrána minulou konzervativní vládou pro zkoušky se zaváděním tzv. automatického železničního ochranného systému - moderního zařízení, které způsobí, ignoruje-li strojvůdce červenou, že se vlak sám automaticky zastaví. Po zkouškách se však britská konzervativní vláda rozhodla tento automatický bezpečnostní systém nezavádět na všechny britské tratě - i když se používá v mnoha jiných evropských zemích. Argumentovala, že by jeho všeobecné zavádění bylo příliš nákladné. Tehdejší labouristická opozice konzervativní vládu kritizovala, že jde o šetření na nepravém místě.

    Jan Čulík



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|