pondělí 12. ledna

O B S A H

ČR:

  • Lednový návrat: francouzská dovolená a únava z české politiky (JČ)
  • Nevyřešené problémy Temelína
  • Poezie nechtěného: V ČR rozebírají nášlapné miny ženy (Andrew Stroehlein) Americké velkofilmy:
  • Film Titanic překonává všechny rekordy. Proč? Politický útlak:
  • Celé dílo Milana Kundery je v Íránu zakázáno Postskript:
  • Aforismy Vratislava Kusky



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Film Titanic překonává všechny rekordy. Proč?

    V těchto dnech přichází do amerických a evropských kin - jistě zaplaví i kina v České republice - nový americký "blockbuster" - velkofilm, z finančního hlediska překonávající všechny dosavadní rekordy. Je to film režiséra Jamese Camerona o zkáze Titanicu.

    Na filmu je snad nejzajímavější jeho cena. Vyrobit film Titanic stálo přes 200 miliónů dolarů. Původní rozpočet ve výši 110 miliónů dolarů se během času zdvojnásobil. Film měl být původně hotov v červenci, nakonec se však premiéra odehrála v amerických kinech až o půl roku později, v prosinci 1997. V Británii jde film do kin až 23. ledna, ve Francii se už promítá.

    Proč byl film tak drahý? Třiačtyřicetiletý kanadský režisér James Cameron, autor filmů jako je Terminátor (který ovšem stál jen 6,5 miliónu dolarů) si nechal ve zvláštním doku u kalifornského pobřežní postavit téměř úplně dokonalou kopii obří, někdejší údajně nepotopitelné zaoceánské lodi Titanic, které ztroskotala v roce 1912 v severním Atlantiku poté, co najela na ledovec. Cameronův Titanic byl vyroben podle původních výkresů z ocelových trubek a ze dřeva z devadesáti procent v původní velikosti. Čtyřicetkrát byla prostřednictvím hydraulických zvedáků tato realistická maketa pro potřeby natáčení ponořena do vody. Jen samotný rozpočet na výrobu kostýmů dosáhl výše 8,4 miliónu dolarů. Pomocí speciální 35 mm kamery, kterou zkonstruoval Cameronův bratr Mike tak, aby vydržela obrovský podmořský tlak, byly - za dalších několik milónů dolarů - natočeny záběry vraku na mořském dně v hloubce více než dva kilometry, které byly včleněny do Cameronova filmu.

    Až do příchodu filmu Titanic do amerických kin koncem roku 1997 vládly značné pochybnosti, zda tento nejnovější Cameronův film dokáže rekordní výdaje uhradit.Nyní už byly v podstatě rozptýleny. Titanic začal v kinech k velké úlevě investorů lámat divácké a finanční rekordy. Stal se v Americe kultem. Dokonce se v dražebních síních nyní prodávají rekvizity z filmu, které byly vyrobeny přesně podle původních předmětů z roku 1912, někdy dokonce i týmiž firmami jako před osmdesáti šesti lety.

    Po třetím víkendu promítání filmu vydělal Titanic v Americe už celých 156 miliónů dolarů. Podle nynějších očekávání dosáhne hrubá tržba Titanicu celosvětově asi půl miliardy dolarů. Z toho dostanou distributoři přibližně polovinu. Zájem o film je velký: starší generace se na něj jde podívat, protože je jí tragédie Titanicu známa, mladá generace zase projevuje zájem o milostný příběh.

    Jak se zdá, Titanic překonává všechny rekordy. Vydal jsem se tedy zjistit, jaký v dnešní době musí být film, který upoutá masové publikum. Je-li film Titanic divácky úspěšný, je bezpochyby zajímavým sociologickým vzorkem toho, co lidi dnes považují za zábavu. Stojí za to ho studovat.

    Shlédl jsem velkofilm Titanic v prvním lednovém týdnu v Savojsku, v městečku Val d'Isere ve francouzských Alpách, kde jsem byl na lyžařské dovolené. Byl to malý biograf, jen asi tak pro sto lidí (Val d'Isere, uprostřed sněhu a ledu, ve výši 1850 metrů nad mořem, je vlastně jen vesnice, i když plná turistů z mnoha evropských zemí.) Na Titanic se v jeho francouzském premiérovém týdnu spolu s námi přišlo v lyžařském letovisku podívat asi dvacet osob.

    Stojí to za to na Titanic jít? Chodíte-li do kina pro podnětný umělecký zážitek, očekáváte-li, že film, na který jdete, vám dá něco nového, ať už formálním zpracováním, anebo myšlenkově, tak to vás Titanic příliš nezaujme.

    Celým filmem je cítit až úzkostné úsilí jeho tvůrců, aby nenarazili - aby nevytvořili něco, co by vybočovalo z konvence a nutilo by lidi přemýšlet..

    Jistě znáte lidi, kteří mají ve zvyku hovořit ve frázích a ve stereotypních kruzích: přidáte-li do jejich rozhovoru novou informaci, nikoli pouze komunikační šum, takové osoby jsou nepříjemně překvapeny, vyvedeny z míry. Byl zpochybněn jejich navyklý přístup ke světu. Tak právě pro takové lidi, zdá se mi, je film Titanic.

    Jako většina snímků z americké dílny zábavního průmyslu je to film, který je technicky dokonalý a autentický až do nejmenší historické podrobnosti. Režisér James Cameron je na to hrdý. V tomto ohledu nebylo 200 miliónů dolarů jvydáno nadarmo. Ale jak poznamenal i britský týdeník Independent on Sunday, "Cameron je posedlý technickými podrobnostmi, jeho slabostí je schopnost vyjádřit složitější rysy jeho postav. Když se ho zeptáte na to, jakým způsobem usiloval o oživení svých filmových postav, o jejich zlidštění, začne namísto odpovědi hovořit, jak je před kamerou zasvětlil."

    Jaký je příběh filmu Titanic? No, je to jednoduché a vůbec ne překvapivé: zámořská loď Titanic cestou z Evropy do Ameriky ztroskotá a mnoho lidí přijde v ledové vodě severního Atlantiku o život. Katastrofické scény, v nichž se obrovská loď potápí (rozlomí se přitom napůl) mají dosti přesvědčivou atmosféru noční můry. V dnešní době je lidový divák vzrušován v kině především fenoménem nebezpečí - nemusí být příliš dobře motivované, prostě se na plátně najednou vyskytne hrozba smrti.

    A co bylo ve filmu dál? Láska překonávající protivenství: milostný a zároveň dobrodružný motiv. Páteří filmu je banální příběh, aktualizovaný několika moderními myšlenkami. Dívka z nejbohatších kruhů se má provdat za bohatého angloamerického finančníka, protože její matka se tím chce dostat z těžkých rodinných dluhů. Američanka Rose je už téměř úplně svázána klaustrofobními zbohatlickými konvencemi - podnikatelský angloamerický snoubenec je ve filmu prototypem zloducha - a je z natolik zdeprimována, že na Titanicu hned v první den vyběhne z první třídy a z paluby v třetí třídě plánuje skokem do moře spáchat sebevraždu. Trochu jak z červené knihovny, že?

    Sebevraždu jí vymluví mladý, Jack Dawson - energický a pohledný americký mladík bez koruny v kapse, cestující třetí třídou. Hraje ho dobrý a inteligentní mladý americký herec, dvaadvacetiletý Leonardo di Caprio. Di Caprio zatím představoval různé výstřední či okrajové postavy v celé řadě amerických filmů. Pro Hollywood však di Caprio, stejně jako jeho partnerka, Kate Winsletová, která ve filmu hraje Američanku Rose, byli dosud v podstatě neznámými herci a tedy investičním rizikem.

    Di Caprio pozoruhodně kompetentně zahrál Romea v loňské nové verzi filmu Romeo a Julie. Zpočátku měl ohledně velkofilmu Titanic dosti značné pochybnosti, celou záležitost považoval za dosti absurdní projekt. Americký časopis Vanity Fair nicméně nyní už prohlásil Capria za "nejpohlednějšího muže současnosti". a nejperspektivnějšího světového herce dneška.

    Ve filmu se do sebe zamilují chudý, ale energický Dawson a bohatá, neméně energická dívka Rose, která se snaží uniknout ze zbohatlických kruhů. Její štiplavé poznámky na adresu jejich příslušníků byly ovlivněny moderním feminismem. Milostný příběh Jacka a Rose - milenci překonávají mnohá protivenství, nejprve od Rosina zlodušského snoubence, posléze se vrhají proti obrovským proudům vody v chodbách potápějícího se Titanicu - je hlavní páteří filmu.

    Titanic také oživil několik morálních kontroverzí, které vznikly už v době katastrofy zaoceánské lodi v roce 1912. Na parníku nebylo dostatečné množství záchranných člunů, protože by paluba vypadala příliš přeplněně a ne dost módně. Záchranné čluny byly spuštěny do moře z Titanicu, aniž by byly cestujícími plně obsazeny. Chudí cestující byli drženi v potápějícím se podpalubí, aby mohli do záchranných člunů nejprve pohodlně nastoupit "vynikající osobnosti" z první třídy. Mnoho cestujících se po potopení Titanicu octlo v ledovém moři, ale poloprázdné záchranné čluny se až na jeden pro ně nevrátili, takže tito lidé ve vodě zahynuli na podchlazení. Některé osoby se v kritické situaci chovaly vzorně, morálně a příkladně, jiné jako nejhorší darebáci. Film zřejmě katastrofu z roku 1912 velmi zpopularizuje.

    Stačí to ale? Lidovému divákovi, který se vypraví do kina za nezávaznou zábavou, asi ano. Titanic splnil všechny základní podmínky:

    1. Film který má být populární, nesmí obsahovat nic nového žádné nebezpečné myšlenky, které by diváky nutily, aby uvedli do provozu svou šedou mozkovou hmotu.

    2. Diváky příjemně usazené v přítmí pohodlných křesel v kině je třeba neškodně děsit spektaklem násilí, případně smrti.

    3. Film musí obsahovat milostný příběh, milenci musejí být hezcí a fotogeničtí lidé.

    4. A poslední důležitá podmínka: nic nesmí být vyjádřeno nepřímo, prostřednictvím podtextu. Všechno musí být řečeno a ukázáno jasně, pokud možno několikrát. Film Titanic je delší než tři hodiny a tento princip dodržuje velmi důsledně. V každé scéně je možno si tak na deset minut odpočinout zavřením oči (film jsem zhlédl po celodenním lyžování), probudit se, a o nic moc jste nepřišli, dialog mezi Rose a Jackem pokračuje na totéž téma a týmiž větami jako před chvílí.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|