Alespoň filmovat
(Sueddeutsche Zeitung, 13. srpna 1999, Elisabeth Bauschmidova)
Vecer o Prazskem jaru a lete 1968
V den, kdy prisli Rusove, 21. srpna 1968, pracoval cesky filmar Jan Nemec 
zrovna na dokumentarnim filmu, z ktereho se pozdeji stalo "Oratorium pro 
Prahu", pohrebni pisen pro utopii rozdrcenou pod ruskymi tankovymi pasy. V 
pul ctvrte odpoledne zavolal pritel: tanky se budou valit na Prahu. Nemec 
si myslel, ze se jedna o zert. Uveril teprve pri tretim zavolani. Vsedl do 
sveho auta, "Fiata 850 Cabrio, odnekud vytahl ceskoslovenskou vlajku a jel 
zastavit tanky. Asi 100 se jich valilo smerem k letisti. Zaparkoval jsem 
auto pred tanky." Nemel zadnou sanci, jako ji rovnez nemel mlady muz o 20 
let pozdeji na Namesti nebeskeho miru v Pekingu. "Kdyz jsem videl, ze to 
vse nema vyznam, pokusil jsem se sehnat filmovou kameru." Lepsi nez se 
nechat prevalcovat tankovymi pasy bude shromazdovat material, zachytit 
udalosti obrazem.
Dvaadvacet minut tohoto materialu, ktere byly natoceny v dny, kdy 
spratelene bratrske mocnosti rozdrtily vsechny nadeje na demokratickou 
reformu v Ceskoslovensku, je zachyceno v Nemcove filmu "Oratorium pro 
Prahu". A tento film tvori tez pozadi tematickeho vecera o Prazskem jaru, 
krome amaterskych snimku a zpravodajstvi prazskeho televizniho teamu, ktery 
navzdory zakazum vysilal z nouzoveho studia do sveta. Sklicujici snimky, 
ktere trapi jak mozek, tak srdce, pripominaji ty tydny, kdy zapadni Evropa 
se zatajenym dechem poslouchala rozhlasove zpravy, spolecne doufala s 
lidmi, kteri se bez zbrani postavili proti tankum jen s otazkou: "Proc jste 
zde?" Dotaz, ktery mladi a bezradni rusti okupacni vojaci nemohli 
zodpovedet. Sami videli, ze zde neprobiha zadna kapitalisty vyvolana 
kontrarevoluce, ze zde nejsou zadni rebelujici bandite. A presto strileli 
ze svych tanku.
"Byla to tragedie", pravi v dokumentarnim pasmu pripravenem Christianem 
Vinkelhoem a Ginou Kovacsovou, rusky general a tehdejsi okupant, k 
udalostem mezi lednem a srpnem 1968, kdy zaclo Prazske jaro zrusenim 
cenzury a obnovenim prava na stavku. Bylo to trauma, "jeste horsi nezli 
Hitlerova invaze", tak to pocituje spisovatel Eduard Goldstuecker, "nebot 
Hitler byl nepritel. Nyni prisli nasi rusti bratri".
Jejich vitezstvi bylo krvave a uplne. Avsak prinaselo jiz vsechny zarodky 
pozdejsiho rozpadu. Nasilne potlaceni Prazskeho jara se stalo vystraznym 
znamenim a zkusebnim kamenem i pro mezinarodni socialismus. Pote byli 
"Rusove pro svet vyrizeni"(Ludvik Vaculik). Premena italske PCI na nynejsi 
socialne demokratickou stranu pochazi z teto doby, rovneztak jako vyhnani a 
zbaveni obcanstvi Biermanna, pondelni demonstrace v Lipsku a konecne 
"sametova revoluce" v Ceskoslovensku Vaclava Havla. V roce 1991 opustil 
posledni rusky vojak CSFR.
Co rekl Dubcek v roce 1989
Ustredni postavou Prazskeho jara byl Alexander Dubcek, ktery se se svou 
zemi podrobil v Moskve vydirani Sovetskeho svazu a pote prestal politicky 
existovat. Byl vyzmizikovan a vystrihovan z fotografii. Vynatky z 
interview, ktere poskyl po sve rehabilitaci v roce 1989, prinasi 
dokumentarni program Leslie Woodheadove. Hlavni hnaci silou reformnich snah 
byl vsak lid; lide, kteri chteli svobodne zit, jako jednotlivci, nejenom 
jako cast kolektivu. Nebot clovek, pravi filmar Jan Nemec v zaverecnem 
prispevku o filmech tykajicich se Prazskeho jara, "ma pravo zit jak on chce 
a tez povinnost bourat zalare".
Nemec, muz, ktery se svym bilym autem znacky Cabrio chtel zastavit Rusy, 
tak jako mnoho jinych umelcu a spisovatelu, rozhodnym zpusobem prispel k 
tomuto dusevnimu osvobozeni, ktere se svym koncem ukazalo byt vice nez 
iluzi. Nadherne anarchisticke filmy, ktere tenkrat byly toceny, se jiz 
nedostavaji do kin. Jsou jiz temer tak zapomenuty jako nadeje v socialismus 
s lidskou tvari. V nejlepsim pripade zbyva vzpominka na Prazske jaro a 
filmy, ktere tenkrat v kratkem obdobi uvolneni bylo mozno natocit. Filmy, 
jako "Rozmarne leto" Jiriho Menzela nemaji dnes zadnou sanci na komercni 
uspech.
(Pozn, prekl.: Clanek se zminuje o celovecernim televiznim pasmu neuvedene 
nemecke stanice, ktery ctenari teprve shlednou, a proto jsem vynechal 
vysilaci dobu jednotlivych programu. Tez jsem se nesnazil opravit drobne 
nepresnosti, napr. kdy presne dorazily sovetske tanky do Prahy aj., ktere 
se dle meho nazoru v clanku vyskytuji. Clanek me spise zaujal celkovym 
hodnocenim Prazskeho jara z nemeckeho hlediska. Ales Zeman)
>