úterý 8. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Sdělovací prostředky:
  • Kosmetické maskování v České televizi pokračuje: "Události" z pondělí 7. září 1998 (JČ) Anarchističtí demonstranti v Praze:
  • Antiglobalizace jako xenofóbie (Andrew Stroehlein)
  • Anti-Globalisation As Xenophobia (Andrew Stroehlein) Co s českým školstvím v dnešní ekonomické a politické situaci:
  • Státní dluhopisy na školství? (Ondřej Hausenblas)
  • Na Západě vládne silně provědecká atmosféra - a co v ČR? (Petr Hájek) Jádro sporu:
  • Je férové posuzovat minulost lidí podle dnešních měřítek? Česká politická traumata a Bill Clinton



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Antiglobalizace jako xenofóbie

    Andrew Stroehlein

    Nedávno byla Česká republika svědkem několika demonstrací mladých lidí, protestujících proti "globalizaci".

    Člověk si často myslí, že by mladí lidé měli být tolerantnější vůči jiným kulturám a všeobecně otevřenější vůči zahraničním myšlenkám, avšak součástí těchto protestů byla znepokojující míra úzkoprsého nacionalismu.

    Vykládat lidem o ničení dešťových pralesů a o obrovském množství odpadu, které vzniká fungováním široce rozšířených světových koncernů lidových restaurací, to je víceméně v pořádku (i když by bylo lepší hovořit o hodnotách spotřebitelské kultury obecně) a pokud se vám nelíbí restaurace McDonald's nemusíte tam chodit jíst.

    Nedávné protesty ale jdou dál za tyto argumenty. Zdá, se že nám protestující osoby chtějí říci, že se stavějí i proti celkovému globaličnímu vývoji, v jehož důsledku vzniká "jednotný svět". Zahraniční firmy jsou považovány jen za ničitele: měli bychom se stůj co stůj bránit proti multinacionálním koncernům. Demonstranti neprostestují jen proti těmto podnikům a proti tomu, že údajně ovládají místní trh, ale také proti tomu, že prý multinacionální firmy údajně standardisují to, jak dnes vypadá celý svět. Svět všude vypadá úplně stejně, tvrdí demonstranti a nelíbí se jim to. Nechtějí, aby byly v každém městě na světě tytéž restaurace a tytéž obchody. Nechtějí, aby Praha vypadala jako New York a Tokio (jako by to bylo možné). To, že bojují proti multinacionálním společnostem, znamená, jak se zdá, že bojují proti všemu mezinárodnímu - a v tom spočívá jejich nacionalismus.

    Samozřejmě, mít trochu místního koloritu je vždycky příjemné, a turista je potěšen, že Praha nikdy nebude příliš vypadat jako New York. Avšak výlučné úsilí konzervovat "místní kolorit" je prostě jen nacionalismus, oblečený do romantických snů fiktivní, minulé éry. Je to postoj, který odmítá změny a bojuje proti modernizaci. Je to neofóbní a zápecnický pohled na svět.

    Je ironické, že mnoho lidí, kteří veřejně protestují proti globalizaci a kteří jsou ovlivňováni tímto úzkým nacionalismem jsou titíž lidé, kteří veřejně protestují proti rasismu. Jaksi jim nedochází, že je v tom vnitřní rozpor. Xenofóbie - strach ze všeho, co je cizí - je motorem v jedné jejich kauze - v druhé své kauze tito lidé naopak proti xenofobii brojí.

    Xenofóbie demonstrantů, kteří protestují proti globalizaci, je prostě zpátečnická. Svět je jediný, jednotný trh. Je jednotným trhem už léta. Komunikace z jedné části světa do druhé dosud nebyla nikdy tak lehká, jako dnes, ani dosud nebyla ničím tak obyčejným jako dnes. Svobodný pohyb zboží, kapitálu a lidí nikdy nebyl svobodnější, než je dnes. V důsledku tohoto vývoje dochází k sjednocování lidí po celém světě - měli bychom takový vývoj přivítat.

    Kromě toho, jakou alternativu nabízejí demonstranté? Omezit český trh jen pro české občany? Zakázat zahraničním firmám, aby v ČR podnikaly? Znovu odříznou českou společnost od světa?

    Andrew Stroehlein




    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|