úterý 23. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Kdo nese vinu za ekonomické chyby:
  • Chyby v ČR: Klaus v Aréně (Tomáš Horyna, Ferdinand) Sdělovací prostředky:
  • Británie: proč je vliv svobodného tisku pozitivní (Independent) Česká republika:
  • Jak to je v ČR opravdu s neonacisty Svět a ČR:
  • Globalizující se svět... A co my? (Jiří Němec) Umění a náboženství:
  • Sedm smrtelných hříchů (Aleš Zeman) Česká politika:
  • Proč lidé volí KSČM? (Jiří Šoler) Reakce:
  • Pecina a NATO (Petr Jánský)
  • Občanská společnost že zastarala? K článku Seana Hanleyho (Milan Pavlík) Děti Země:
  • Znovu o malešické spalovně



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Sedm smrtelných hříchů

    Aleš Zeman

    Vyraz smrtelny hrich dnes jiz malokomu presne co rekne. V evropskem stredoveku to vsak byl dulezity pojem cirkevni moralky, zvany latinsky "peccatum mortale", coz bylo asi stejne hodnoceno jako vazny hrich "peccatum grave". Jelikoz se hresilo v nabozensky zanicenem stredoveku stejne jako i dnes, vznikl tez nazev pro lehke ci odpustitelne hrichy, pro ktere se ujal nazev "peccatum leve". Poradkumilovni cirkevni otci meli lidske hrichy pekne rozskatulkovane.

    Dle teologicke moralky vedou tezke hrichy ve svem dusledku k ztrate Bozi prizne a kdyz nedojde u hrisnika k pokani a laskavemu rozhreseni, cekaji hrisnika odsouzeni a vecna smrt. Hrisnik se dostava pod nadvladou dabla a  smrti.

    Neujasneny vyraz "smrtelny hrich" zamestnaval cirkevni otce dlouhou dobu. Od doby Rehore Velikeho (6. Stoleti AD) jich bylo nalezeno vseho vsudy sedm. Nejvyznamejsi myslitel vrcholne scholastiky Tomas Akvinsky (1225-1274) ve svem, neuveritelne rozsahlem, dile srovnal tyto hrichy do rady: 1. pycha ci arogance, 2. lakomstvi ci chamtivost. 3. necudnost ci telesna smyslnost. 4. zavist, 5. premrstenost ci zravost, 6. zloba, hnev ci nenavist a 7. necinnost ci lenost. Povsimneme si, ze v seznamu smrtelnych hrichu chybi lez; proc to nam jiz scholastici dnes nereknou. Snad proto, ze  ty hrichy se zabyvaji spise lidskymi skutky nezli slovy, ale to je toliko muj dohad.

    Z tohoto skrovneho poctu zakladnich hrichu pak je mozno odvodit dle cirkevnich otcu vsechny dalsi prohresky, napriklad zlobu, ktera muze prerust az k vrazde ci zabiti ci chamtivost, ktera muze prerust v kradez.

    Od raneho stredoveku se snazili umelci sedm smrtelnych hrichu znazornit ve vytvarnem umeni. Ve vrcholnem stredoveku se objevuji hrichy nejen zobrazene samy o sobe, ale jsou casto dany do protikladu k ctnostem, napr. v  protikladu zloby a pokory. Tyto hrichy a ctnosti casto spolu urputne zapasi a na tech optimistictejsich kresbach a malbach ctnost vitezi nad hrichy. Smrtelne hrichy maji casto podobu skutecnych zvirat ci fantastickych priser. A tak se objevuje srovnani sedmi smrtelnych hrichu se sedmero ctnostmi ci sedmero milosrdnymi skutky.

    Jednim z nejznamejsich umelcu, kteri v dejinach lidstva zobrazili smrtelne hrichy byl Hieronymus Bosch (kolem 1450-1516). Boschovy obrazy smrtelnych hrichu jsou dnes pychou galerie Prado v Madridu. Dalsim umelcem sedmi smrtelnych hrichu z pocatku 16. stoleti byl nemecky malir a grafik Hans Baldung Grien. Hrichy jsou pojmenovany ve stredoveke nemcine na mecich, ktere vselijake ty fantasticke zvireci potvory drzi ve svych drapech ci prackach. Tez Pieter Bruegel starsi (1525/26-1569) znazornil kazdy smrtelny hrich v sedmi jednotlivych alegoriich.

    Teprve zacatkem 20. stoleti byla tato stredoveka zaliba v zobrazovani sedmi smrtelnych hrichu obnovena belgickym malirem Jamesem Ensorem. A jeden z  nejzajimavejsich modernich portretu sedmi hrichu pochazi od malire Otto Dixe (1891-1968), profesora drazdanske akademie, ktery je dnes k videni v  mestske galerii v Karlsruhe. Zobrazeni sedmi smrtelnych hrichu bylo Dixem namalovano v osudovem roce 1933, tj. nastupu k moci Adolfa Hitlera v  Nemecku. V temze roce byl Dix zbaven sveho profesorskeho mista v  Drazdanech, neb naciste priradili Dixe k "zvrhlemu umeni" (die entartete Kunst).

    Otto Dix vymaloval smrtelne hrichy v podobe masopustni taskarice. Tak treba lakomstvi je zobrazeno starou carodejnici. Poloobnazena, dle vyrazky na  rtech syfilisem postizena, prostitutka v sexualne provokativni pozici, znazornuje necudnost. Tez ostatni postavy jsou obleceny v tradicnich masopustnich kostymech.

    Psychologickym stredem Dixova obrazu je trpaslik ci nedospele dite se slamove svetlymi vlasy, zakryvajici svou zlobnou tvar maskou. Knirek typickeho tvaru dava teto postave podobu Adolfa Hitlera. Dle dochovanych informaci byl hitlerovsky knirek primalovan na obraz dodatecne az po valce. Dle Dixe, v roce 1933, kdy byl obraz namalovan, jeste nemel odvahu zobrazit zavist jako Hitlera. Trpaslik uvadi celou skupinu ostatnich hrichu do pohybu. V kratkosti (dle Dixovych dochovanych poznamek) je sedm smrtelnych hrichu zobrazeno nasledovne: Zavist - prcek; zloba - dabel; zravost - huba; necudnost - zenska; lakomstvi - starena; zahalcivost - smrtka; nadutost - velka hlava. Ale cely obraz neni politicka alegorie a jiste na Hilera by se hodily i jine smrtelne hrichy, zejmena zloba ci arogance.

    Na skizze (dnes v galerii ve Stuttgartu) k Dixove olejomalbe je uveden citat z Friedricha Nietzscheho: "Poust roste. Beda tomu, kdo rozsiruje poust."

    (Informace v tomto clanku jsou prevazne cerpany z brozurky "Dila Otto Dixe" od Birgit Schwarzove, kterou vydala Staatliche Kunsthalle Karlsruhe.)



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|