pátek 9. července

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Česká politika, ČSSD, ODS a Miroslav Grégr:
  • Stagnum čili louže (Jaroslav Veis, Český rozhlas) Něco, co v ČR není: Dnešní vztahy mezi muži a ženami v anglosaských společnostech:
  • Jsou ženy muži dneška? (Guardian) Český film:
  • Karel Kachyňa: mlžná melancholie a kravský Sisyfos (Andrew Horton) Internet:
  • Británie zavádí širokopásmové multimediální služby Česká politika:
  • Proč rostou preference KSČM (Dana Cihelková) K článku Jana Čulíka "Myšlení bolí":
  • Bulvární zaměření české společnosti (Jan Martinek) Reakce:
  • Přijímací zkoušky na VŠ; čeští novináři (Dalibor Žůrek)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Karel Kachyňa: mlžná melancholie a kravský Sisyfos

    Andrew Horton

    An English version of this film review is available here in the current issue of the Central Europe Review.

    Když se naposledy promítal film Karla Kachyni Kráva v Londýně, bylo to čtrnáct dní po promítání filmu Ivana Vojnara Cesta pustým lesem. Blízkost obou promítání byla vhodná: oba filmy mají celou řadu společných rysů: oba se odehrávají v lesnaté krajině, oba se zabývají chudobou na venkově a v obou se vyskytují časté kontemplativní záběry mlh, visících nad jehličnatými lesy v bujně zelených údolích. Co je ale důležitější, oba tyto filmy se svým vlastním způsobem snaží vylíčit nikdy nekončící boj o přežití.

    I když na Adama nedělá příliš velký dojem to, že jeho matka má během života spoustu nemanželských poměrů s různými muži, miluje ji tolik, že prodá krávu, aby mohl koupit morfium a odstranit jí v době umírání bolest. Adam prodal svůj prostředek obživy a musí si nyní těžce vydělávat na živobytí. Přijme místo v lomu, ale plánuje vrátit se k prostému životu poctivé zemědělské práce na venkově.

    Každý večer, když se vrací do svého domu na kopci, přesunuje do kopce hlínu a kamení ve snaze vytvořit na příkrém svahu obdělavatelné pole. Jeho úsilí vyvolá obdiv Rosy, atraktivní mladé dívky, která nemá nic proti tomu, využívat svého těla, aby se jí v životě dařilo. Nejprve ji Adam odmítne, protože je dosud otřesen sexuálními vztahy své matky, ale Rosa se nevzdává a pak se do sebe zamilují.

    Oba pak pracují v lomu a oba tahají hlínu a kamení do kopce. I když je jejich láska idylická, jejich život idylický není. Chvíli se jim vede lépe, chvíli zase hůře, opakovaně šetří, aby si mohli pořídit krávu, a pak ji zase musejí prodat, aby odvrátili další katastrofu.

    Jak se zdá, Adam z tohoto způsobu života nic nemá, avšak dál takto žije, dopravuje dál do kopce kamení jako jakýsi Sisyfos z Českého lesa. Přitom na svůj osud skoro vůbec nereaguje, své zoufalství vyjádří pouze jednou, v opilém záchvatu. Vidíme sice jen krátkou část jeho života, ale konečná slova filmu nám dávají najevo, že Adam bude žít v tomto nesmyslném cyklu otupující chudoby po celý život.

    Kachyňův film má tradičnější strukturu než film Vojnarův. Jeho příběh je v podstatě lineární a Adam je jasným hlavním hrdinou. Adamovo mlčení je součástí scénáře a tvoří logickou součást příběhu, kdežto pro Vojnara je mlčení poetickým prostorem, v němž je možno zkoumat citové oblasti, které jsou pro hlavní děj filmu víceméně podružné.

    Nicméně, film Kráva spoléhá velmi silně na vnitřní poezii, která je velkým katalyzátorem, a nikterak nečiní ústupky hollywoodskému způsobu natáčení filmů. Mechanismus této poezie je velmi odlišný od Vojnarova způsobu práce a má vazbu na tradičnější způsob vyprávění, jako jsou pohádky a alegorické příběhy. Kachyňa nás nutí, abychom o jeho hrdinovi přemýšleli, nestačí se na něj jen dívat. Hloubka, do níž dosahuje symbolismus filmu, poskytuje v každém případě divákovi mnoho látky k přemýšlení - dojem z filmu přetrvává dlouho poté, co skončily závěrečné titulky. Jako je tomu u všech dobrých alegorií, nikdy ji nelze stoprocentně pochopit, a shlédnout film jednou nestačí k tomu, aby člověk získal pocit, že ho pořádně zvládl.

    Kachyňova Kráva nejen využívá starší narativní tradice, ale je také velmi pevně zakořeněna do české filmové tradice. Je to sice vážný film, ale Kachyňa, jako mnoho českých režisérů, neodolá pokušení vyvolávat smích. Film je zábavnější a pro diváka lehčí než Vojnarova přísná poetika.

    Kachyňa se stal slavným v liberálním období v historii českého filmu, v období kolem Pražského jara. Je dobře, že stále natáčí. Je ještě lépe, že je stále ve vrcholné formě. Kráva je velmi příjemným protikladem k dílům některých jiných českých režisérů, kteří začali po roce 1990 znovu natáčet a jejichž filmy jsou nyní jen zklamáním.

    Další informace

    Na internetu existují v angličtině další materiály o Karlu Kachyňovi. Zvlášť užitečné jsou články v časopise the Journal of Film and Audiovisual Media. Dva důležité články jsou : shrnutí Kachyňovy kariéry zde je přehled českého filmu od roku 1989 .

    Film Kráva si můžete objednat na videu zde.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|