úterý 28. října

O B S A H

Česká politická krize:

  • Jak se dívají Francouzi na Českou republiku (Petr Janyška, Paříž) Romský problém:
  • Britská vláda v pondělí omezila žadatelskou lhůtu "falešných" uchazečů o asyl
  • Romský exodus a pověst ČR (Marek Janouš)
  • Cikáni, Romové a Ondřej Neff (Tomáš Pecina)
  • Odmítavá reakce Vladimíra Wagnera
  • Čtenáři a jejich postoje k Romům (k článku Andrewa Stroehleina)
  • Odmítavá reakce k výše uvedené výměně názorů mezi Stroehleinem a čtenáři
  • Jsme přece jenom trochu rasističtí (Jan Čulík) Studenti a cizí jazyky:
  • Píše Dalibor Štys z Lundu
  • Reaguje Jan Kybic ze Švýcarska Češi v zahraničí:
  • Česká Kalifornie má svůj website



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Odmítavá reakce na dialog Andrewa Stroehleina s čtenáři o Romech

    Vazeny pane,

    obvykle nereaguji na clanky ani v Psu, ani v BL, ale to, co predvedl v poslednich BL pan Stroehlein me ponekud nadzvedlo. Jeho komentare a glosy k lidem, kteri uvadeli sve zkusenosti s romskym etnikem povazuji za vrchol demagogie a vubec nepochybuji, ze to (pri svem mladi) ten pan v politice nekam dotahne.

    Jeho jedinym argumentem, zato mnohokrat opakovanym, je: mluvte konkretne, uvadejte jmena, cas, misto atd.

    Pane Culik, jestlize mne pri navratu z prace tlupa vyrostku vecer u metra otravuje, vymaha ze mne penize na pivo, sem tam prasti, protoze jim nechci vyhovet a ja jsem rad, ze se dostanu se zdravou kuzi pryc, a jestlize se to opakuje nekolikrat za sebou, nemam cas ani chut se ptat na jmena. Vidim Roma a je mi jedno, jak se jmenoval. Ziju v tehle republice uz 55 let a s Cikány (tenkrát si jeste nerikali Romove) mam tu cest uz od svych 10 let, kdy jsem se bal chodit do jedineho obchodu ve vesnici nakupovat. Vedle kramu zilo nekolik rodin Romu, ktere mely zastupy deti a my jim museli platit (ano platit) jakesi vypalne za to, ze jsme smeli projit vesnici ke kramu, jinak nás zmlatili a sebrali nam penize na nakup. Pro vasi informaci, kdyz jste tak posedl› konkretnimi fakty - bylo to na Brnkach (v katastru obce Zdiby) v letech 1950 - 1956, bohuzel - ani tech deti jsem se neptal, jak se jmenovaly. Ale vim, ze jejich rodicum tyhle najezdy na  deti z okoli nijak nevadily.

    A takovych historek bych Vám mohl povidat radu z vlastni zkusenosti. Podobne zkusenosti ma vetsina z nas, pokud s timto etnikem prisla do styku.

    Presto se nedomnivam, ze by lidi u nas byli rasiste a ani pres vsechny negativni zkusenosti se za rasistu nepovazuji ani ja. Problem je nekde jinde. Kazdy clovek jedna podle svych zivotnich zkusenosti. Jestlize ho zivot naucil: - pokud nekdo vypada tak a tak, dej si na nej pozor, protoze kdykoliv jsi v minulosti na nekoho takoveho narazil, vzdycky to spatne dopadlo .... Tak si davam pozor. Z pudu sebezachovy. Jestlize misto Roma bude kominik a ja budu mit celozivotni spatne zkusenosti s kominiky, tak budu projevovat ostrazitost a averzi ke kominikum, cyklistum nebo holicum. Je to rasismus ? Lidi proste maji pred nimi strach, to je prece prirozene.

    A pokud se jedna o jejich neprizpůsobivost. ? Vazeny pane - v 17. století ( to mam dokumentovano - mame rodovou lipu) se na ceskem uzemi usadili moji predkove, kteri prisli v pobělohorské době odněkud z pomezi Francie a Spanelska.  Nebyli sami, byla jich cela skupina. Mluvili jinou reci, meli jine zvyky, patrne i jine mravy a utvorili urcite odlisne etnikum v jedne vesnici v Orlickych horach. V prubehu 2 - 3 generaci se ovsem asimilovali do noveho prostredi a dnes nikdo nevi, odkud kdo v davne historii prisel. Proste jsme Cesi, zijeme v Cesku - at se nam to libi nebo ne. Totez plati o vsech narodech na svete, vzdycky do sebe po urcite dobe asimilovaly jina etnika nebo mensiny. S jedinou podminkou - pokud byla dobra vule na obou stranach. A v tom je problem. Na uzemi cele Evropy - protoze Romove nejsou jenom cesky problem - je etnikum, ktere je v kulturnim vyvoji o nekolik desitek nebo snad stovek let zpatky (nebo slo jinym smerem - abych neurazil), ktere zije (nebo by rado zilo, kdyby to slo) jako kocovnici v kmenovem zrizeni a ktere vubec nechce brat na vedomi, ze se dostalo v prubehu staleti do uplne jinť kulturni oblasti, nez v jake kdysi zilo kdesi v Indii. Jiste, ze se tyhle veci nedaji resit nasilim, ale v prve rade museji chtit zmeny oni sami, to znamena, rodice musi chtit posilat deti do skoly a musi jim vstepovat urcita moralni pravidla atd. Problem je v tom, ze jejich moralka a pravidla jsou jina, nez ta nase a oni se odmitaji prizpusobit. Jakoukoliv snahu statu jim v tom pomoci oznacuji za rasismus a svet je lituje.

    Vazeny pane - jsem dost stary, abych si pamatoval, jak se (zkreslene a tendencne, to pripoustim) psalo o rasovych bourich v USA a jinde. Ale myslim, ze rasismus v USA postupne mizi s tim, jak se jednotliva etnika kulturne asimiluji s ostatnimi. Netvrdim, ze to bude ta sama kultura - kazdy neco prida, ale vznika a neustale se vyviji a tvori narod. U Romu tuhle snahu nevidim. Jako v Americe u nekterych indianskych kmenu, napr. Ostatne indianske kmeny, ktere se neprizpusobily ziji v reservacich dodnes, nebo ne ? Opravte mne, pokud se mylim ? Je to rasismus ? A chtel by nekdo v Cechach nebo kdekoliv udelat v Evrope reservace pro Romy ? To by bylo kriku o rasismu.

    Ne - myslim, ze tahle diskuse nema zadny smysl. Chtel jsem jenom vysvetlit, ze u 95 % lidi v Cechach ( a myslim, ze i jinde) jde ve vztahu k Romum spise o strach. A tam, kde tento strach neni, kde se Romove s ostatnimi szili, tam tyto averze zmizely.

    Prikladu i v Cechach je dost a dost.

    (Napsal jsem k tomu samostatnou reakci, viz obsah zde napravo. JČ)



    |-
    Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|