pondělí 6. dubna

O B S A H

CO JE NOVÉHO V ČR:

  • Přehled aktuálních zpráv z České republiky: Libyjské vlivy v ČR?
  • Deset let vězení za noc, strávenou v jednom pražském hotelu (Observer) ODS a další její finanční skandály:
  • Augiášův chlév (Petr Jánský) Čína, lidská práva ČR a světové ekonomické summity:
  • Přehlídka tyranů (Observer) ČR: Odmítnutý zákon o homosexuálním partnerství:
  • Promarněná příležitost pro snášenlivost (Andrew Stroehlein) Ekonomika a letectví:
  • Udělá Boeing s Aerem Vodochody totéž, co učinil s americkou firmou de Havilland? (Jan Čulík) ČR: Povědomí o demokracii:
  • Pohraniční stařenka (Jiří Jírovec) Češi v zahraničí:
  • Aja Bufka píše čtenářům Oznámení:
  • Informace o novém vydání časopisu AmberZine



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Udělá Boeing s Aerem Vodochody totéž, co učinil s americkou firmou de Havilland?

    Jan Čulík

    (Vyšlo také v deníku Slovo v sobotu 4. dubna 1998)

    V pondělí 31. března schválila česká vláda vstup konsorcia, skládajícího se z americké letecké firmy Boeing a Českých aerolinií, do zbrojovky Aero Vodochody. Konsorcium Boeing ČSA má získat navýšením kapitálu Aera Vodochody 34 až 40 procent akcií Aera za 950 miliónů korun a poskytnout za to české firmě moderní leteckou technologii a přístup na světové trhy.

    Americká firma Boeing si na české vládě vynutila kontroverzní záruku na "rozvojové úvěry Aera" v hodnotě jedné miliardy dolarů. Podle některých jiných informací byla tato vládní garance schválena snad proto, že Aero prý v minulosti nadělalo značné dluhy, které někdo bude muset nyní uhradit. České vládě musí prý firma Boeing oplátkou garantovat, že zůstane v Aeru Vodochody až do konce roku 2008.

    Velkou otázkou je, zda jsou takovéto záruky skutečně vynutitelné. Co se stane, když za tři roky prohlásí firma Boeing, že Aero Vodochody prodělává a že firmu je prostě nutno zlikvidovat? Česká vláda si na soukromé zahraniční firmě nic nevynutí, protože kde nic není, ani čert nebere. Argument, že firma bankrotuje, je neporazitelný. Proti tomu se nedá dělat nic.

    Shodou okolností už firma Boeing jednou něco takového udělala. V roce 1986 zakoupila od kanadské vlády leteckou továrnu de Havilland, firmu s velmi dobrou pověstí, existující od roku 1928. Jak napsal v minuých dnech v Britských listech kanadský komentátor Jiří Jírovec, byly také dohodnuty vládou garantované půjčky na rozvoj podniku a Boeing dostal firmu de Havilland od kanadské vlády za výhodnou cenu. O nějaký ten milión dolarů a o šest let později se však Boeing rozhodl, že továrnu de Havilland uzavře, protože její výroba vlastně "nezapadá do jejích tržních plánů". "To bylo kanadské i provinční ontarijské vládě žinantní," napsal Jiří Jírovec, "šlo asi o 3000 zaměstnanců, a tak uzavřeli s Boeingem dohodu a odkoupili od něho - spolu s montrealskou firmou Bombardier - podnik de Havilland zpátky." Kanadské daňové poplatníky to celé stálo pěknou hromádku miliónů dolarů.

    "De Havilland je firma, která vyrábí malá, turbovrtulová civilní letadla," sdělil mi ing. Ladislav Smrček, letecký odborník z Glasgow University. "De Havilland měl letadlo, které Boeing nevlastnil a chtěl ho získat. Jenže pak si v Boeingu zadřeli třísku: neuvědomili si, že je na trhu malých civilních letadel obrovská konkurence. Proto se rozhodli podniku de Havilland zase zbavit. Je to ale firma s velmi dobrou pověstí a nyní dále prosperuje.

    Vstupem do Aera Vodochody chce získat Boeing přístup k novému českému vojenskému letadlu L-159, jaké tato americká firma nemá," pokračoval Ladislav Smrček. "Vojenská letadla je podstatně jednodušší prodávat na světových trzích než letadla civilní. Pro Aero je příchod firmy Boeing velmi výhodný. Potíž totiž je, že pracovníci Aera Vodochody neumějí své výrobky v zahraničí řádně prodávat, nemají styky ani distribuční síť. Na druhé straně je pro americké firmy, jako je Boeing je velmi těžké proniknout to Evropské unie. Proto se snaží vytvořit si vliv v zemích, jako je ČR, které budou časem do EU přijaty. Boeing má spojení s leteckou firmou McDonald Douglas a bude jistě časem naléhat na českou vládu, aby si od ní zakoupila americké stíhačky. Opačný tlak bude přicházet z Evropské unie. EU má vlastní letoun Eurofighter a jistě bude oplátkou za příjetí ČR požadovat, aby česká vláda zakoupila evropské bojové letadlo."

    Je ale podivné, že když firma Boeing kupovala v roce 1986 kanadskou firmu de Havilland, že si nedokázala předem vypočítat, že bude tato transakce pro ni nevýhodná. Myslíte, že za pár let přijde také Boeing na českou vládu, že se chce Aera Vodochody - garance negarance - zase zbavit, zeptal jsem se.

    "Těžko říci," odpověděl ing. Smrček. "Pro český letecký průmysl by však trvalá přítomnost firmy Boeing nebyla špatná."

    Jan Čulík



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|