pondělí 25. května

O B S A H

Protidemokratický zvrat v České televizi:

  • Je Česká televize nezávislá? K nejnovějším událostem v ČT (Tomáš Pecina)
  • Výzva: podpořte stížnost na protidemokratický zvrat v České televizi, zaslanou Úřadu pro demokratické instituce a lidská práva Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě
  • Vítězství druhořadosti v české státní televizi (Jan Čulík)
  • Psal Čulíkovy analýzy zpravodajských pořadů České televize Ivan Kytka? Velká Británie:
  • Britský ministr kultury kritizuje BBC za to, že propadá komerční pokleslosti
  • Nastává nová éra pokojné spolupráce v Severním Irsku? USA a protimonopolní zákony:
  • Monopol Microsoftu omezen (Josef Schrabal) Polemika:
  • Nesouhlasím s peticí vědců, usilující o zvýšení finanční podpory české vědě (Pavel Vašta)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Nesouhlasím s peticí vědců, usilující o zvýšení finanční podpory české vědě

    Karel Vašta

    (Kromě včlenění html kódů Britské listy dopis Karla Vašty nijak neredigovaly. Dodatek z pondělí 25.5., 21.00 hodin: Karel Vašta upozornil, že ač e-mailuje z  ministerstva školství ČR, jménem MŠMT nechce vystupovat, že se touto problematikou na MŠMT profesionálně nezabývá. Doufejme však, že Karel Vašta čtenářům sdělí, co na ministerstvu školství dělá. Je to relevantní. JČ.)

    Drazi pratele vedci,

    veda se pysni zkoumanim veci z ruznych hledisek i vzdaleností. Dovolte tedy, abych nastinil par pohledu, ktere zkoumaji a polemizuji s dopisem.

      1. tento dopis je lobystickou akci, jejimz cilem je ziskani vice penez ze statniho baliku a ne zachrana ceske vedy a spolecnosti.

      2. tento dopis svymi argumenty se snazi ziskat vyhody na ukor ostatnich resortu.

      3. dopis je psan z posice elitistu majici na mysli zajmy jen nekterych skupin obyvatelstva

      4. tento dopis bude mit jen mizivy dopad na stav veci a muze byt spise kontraproduktivni

    Dovolim si pro podporeni techto zaveru snest nekolik argumentu.

    Ad 1

    Prestoze autori identifikuji nekolik negativnich jevu tykajicich se vedy, napr. nekoncepcnost, upadek VS, neschopnost dosahnout vysokeho stupne vzdelavani lidi, odliv vysoce kvalifikovanych lidi z vyzkumu, ztrata invocni schopnosti prumyslu, nevolaji po systemovych zmenach. Volaji jen po dalsich prostredcich venovanych statem.

    Zcela tak pomijeji:

  • isolovanost VS od spolecnosti i sveta
  • prezamestnanost ucitelu VS
  • zakonzervovani nekterych vedeckych struktur prave pres system grantu a vyzkumu
  • nizky pocet VS vzdelane populace diky existenci pouze statnich VS

    Dopis se nesnazi najit reseni problemu.Proto tvrdim, ze dany dopis je psan je lobistickou akci k ziskani penez.

    Ad 2

    Jednim ze zakladnich predpokladu dostatecneho poctu kvalitnich vedcu je co nejsirsi zakladna, ze ktere se cerpaji nejvykonejsi a nejuspesnejsi vedci. Jinymi slovy co nejsirsi a co nejvice vzdelana populace. Populace, ktera se dovede ucit, premyslet, argumentovat. K ziskani takove zakladny je potreba kvalitniho vzdelavani od materinek az k vysokym skolam. Tuto skutecnost pisatele dopisu nejen pomijeji, ale stavi vedu PROTI skolstvi. Pokud by se jednalo o zlepseni stavu spolecnosti a vedy vseobecne, pisatele by zastitovali celou oblast vzdelavani a vedy. Zatim mam pocit, ze pisatele se snazi ziskat vyhody na ukor investic do skolstvi (a ostatnich jmenovanych resortu).

    Ad 3

    Autori dopisu predpokladaji, ze investici do vyzkumu a vedy je to, a jen to, co vybuduje tuto spolecnost a zajisti ji prosperitu. Vzhledem k tomu, ze jsem par vedcu poznal vim, ze oni mohou dodat nastroje a technologie vedouci k prosperite. Ale nedokazi je vyuzit. K tomu musi prijit dalsi lide, zbytek spolecnosti, kteri s danou technologii umi pracovat. A to zatim nemame. Nas vzdelavaci system nereflektuje tuto filosofii a je staven podle filosofie elit.Pruzkumy TIMMS, ukazujici ze nasi stredoskolaci na tom jsou v evropskem kontextu spatne naznacuji, ze muzeme mit vzdelane elity (studenti gymnazii pokracujici na VS), ale zbytek populace (SOU, SOS) zostane daleko za nimi.

    Misto aby se autori snazili poukazat na tento rozpor, a navrhli systemova opatreni, ktera by zkvalitnila pripravu nastupujicich generace a pomohla zvysit uroven soucasnych pracovniku, navrhuji jen dalsi investice do vedy a vyzkumu.

    Ad 4

    A konecne tvrdim ze dopis nepomuze a muze mit kontraproduktivni prinos. Podobnych vykriku o penize jiz zaznelo nekolik ze strany vedcu a  nepocitane ze vsech stran. Dokud veda nebude VIDITELNE pomahajici spolecnosti a nebude SAMA SEBE VYDELOVAT ze spolecnosti. Dokud nebude normalni, ze odbornici dochazeji do vysokych, strednich a  zakladnich skol pracovat se studenty vsech stupnu a schopnosti, veda neziska verejnou podporu dostatecnou k zmenam postoju politiku a tim k investicim do vedy.

    A v pripade, ze vlada na zaklade tohoto dopisu do resortu PLOSNE nasype penize, negativni jevy se zakonzervuji, protoze s nimi nepujdou opatreni k zefektivneni vyzkumu a distribuci financi, z  zkvalitneni clenske zakladny a k objektivni distribuci financi.

    Pratele vedci, neni to, ze vam nepreji lepsi zivobyti. Preji, ale nelibi se mi taktika, kterou pouzivate. Splhani ke slunci po zadech jinych. POkud mate zajem o blizsi nahled do tematiky z meho pohledu, rad se s vami sejdu. POku jsem udelal vazne chyby ve svem uvazovani, presvedcte me, ze vase cesta je ta prava.

    S pozdravem

    Karel Vasta


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|