čtvrtek 3. prosince

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby ČR a Evropská unie:
  • Proč nejsem eurooptimistou. Našli konečně Češi cestu do ráje? (Tomáš Pecina) Konflikt v Evropské unii:
  • Německo a Francie chtějí Británii vnutit centralizované, vysoké daně Česká politika:
  • Kdo je vlastně v ČR osvícený? (Jiří Jírovec) Jaderná energetika:
  • Polemika o ředitelích zeměkoule (Petr Vařeka)
  • Jaderná energetika kontra zaměstnanost? (Marcel Derian)
  • Trhlíkovo energetické dilema (Marcel Derian) ČR a EU:
  • Celní "válka" s EU (Michal Žemlička) Analýza:
  • Do Evropy po kolenou? (Jaroslav Teplý) Kanada:
  • Výsledek voleb v Quebeku (Aleš Zeman) Podnikatelská kultura:
  • Výsledek potvrzuje pravidlo (Vratislav Kuška)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Kdo je vlastně v ČR osvícený?

    Jiří Jírovec

    President Havel se nechal slyšet, že to je těch dvacet procent lidí, kteří volili v druhém kole senátních voleb. Trochu to přehnal, protože mnozí z nich žádnou osvícenost neprojevili, protože určitě volili jinou stranu než on.

    Jiný názor zastává Vladimír Kučera, který v MF Dnes (24.11. 1998) píše: "Možná těch osmdesát procent má jednoduše "po selském rozumu" pocit, že Senát je zbytečnost. Zvlášť, když vidí, jak se z původní "řady moudrých osobností", jak ho zpočátku prezentoval také Václav Havel, změnil v sadu křesel, o něž se prestižně perou straničtí politici. V kteréžto rvačce si i pan prezident už vybral své gladiátory. Byť nás neustále přesvědčoval, že on se vznáší nad stranami jako blahovolný pánbíček nad vodami.

    Dlouhodobou historickou zkušenost se Senátem nemáme, nepočítáme-li komickou senátní epizodu první republiky. A těch pár let současné existence druhé komory? Nic moc. Možná též ti "méně osvícení" si pomysleli, že kandidáti jsou jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet, a proč se kvůli nim trmácet v mrazu?"

    Je rovněž možné, že těch osmdesát procent zlomilo nad politiky hůl, ačkoli vyloučit se nedá ani to, že to s jejich neosvíceností není tak hrozné a tu hůl teprve hledají. A nebudou mít jistě potíž najít dost těch o něž jí mohou přerazit.

    Například ve Vimperku se vaří krev. Nejen, že tam jistý podnikatel koupil kasárna a pozemky za 51 miliónů, které nezaplatil, ale navíc jsou dva státní úředníci, důstojník politického presidia a krajský státní zástupce z Tábora obviněni ze snahy trochu se na létajících milionech přiživit, výměnou za slib, že vyšetřování této transakce bude zahráno do autu.

    V deníku Slovo z 25.11. 1998 o tom píší Ludmila Mlsová a Vlaďka Hradská: "Ministerstvo obrany přišlo o 51 miliónů. Z tendru vypsaného ministerstvem vyšel (táborský podnikatel) jako vítěz, který za lukrativní objekty a pozemky ve středu města nabídl nejvíce. Po podepsání smlouvy se zavázal, že do doby finančního vyrovnání nepřevede nemovitosti na třetí osobu. Obratem ruky však kasárna po částech rozprodal. Případem se zabýval Krajský úřad vyšetřování v Českých Budějovicích. Pro podvodné jednání se však údajně nenašlo dostatek důkazů a věc skončila u policejního vyšetřovatele v Prachaticích. Měsíc poté, kdy prachatičtí policisté obvinili podnikatele z trestného činu poškozování věřitele, se však dostala komplikovaná kauza na stůl kriminalistů podruhé. Tentokrát se na policii vydal sám podnikatel, který oznámil své vydírání dvěma vysokými státními úředníky, krajským státním zástupcem a majorem z majetkové sekce ředitelství kriminální policie, oba původem z Táborska. Ti mu měli výměnou za dva miliony korun nabídnout beztrestnost. Nakonec však prý chtěli víc, a proto se minulý čtvrtek za státním zástupcem vypravil podnikatel nejen s 200 tisíci v aktovce, ale i s policií v zádech. Zatímco státní zástupce skončil ve vazbě s obviněním za trestný čin vydírání a přijímání úplatků, jeho kolega je zatím vyšetřován na svobodě."

    Je jistě trestněhodné, když se státní úředníci do něčeho takového namočí. Jenže ke koupi a nezaplacení došlo v roce nebo kolem roku 1994. V té době prokázala tehdejší Klausovy vlády, naprostou neschopnost vytvořit systém který by zamezil machinacím se státním majetkem. Buďme optimisty a nemluvme o úmyslu.

    Smyslem privatizace, jejíž spěch byl ovšem podmíněn daleko víc ideologickými poučkami než skutečnou potřebou, bylo převést ekonomiku z vlastnictví státu, který ji údajně řídit neumí do soukromých rukou, kde je tomu naopak. Soudný člověk by očekával, že se vláda pokusí prodat podniky za co nejvýhodnější ceny a že získané prostředky půjdou do státní pokladny, kde je pak budou dále rozmnožovat daně plynoucí z prosperujícího soukromého sektoru.

    Jak známo, čeští politikové se dost dlouho nadýmali pýchou, že dělají něco, co nikde jinde nedělali. To je asi pravda, ale může to být tím, že jsou jinde chytřejší. Nicméně tato pávovitost zamlžovala jeden naprosto nezvratitelný fakt: jakmile se dospěje do koncovky, v níž je cena dohodnuta, smlouva připravena a pero namočené v kalamáři k jejímu podpisu nastupují dlouho a leckde dobře zavedené zvyky reálného kapitalismu.

    Nejlepší bude malý příklad: Kapitalistické město prodává pozemek a občan X nabídne v dražbě nejvíc. Aby se koupě uskutečnila, musí mít X legálně platný přípis z banky, že jsem tam kupní cenu buď složil celou, nebo že mu táž peníze poskytne. Banka si transakci s panem X pojistí. Bude na něm požadovat zálohu, řekněme 10% ceny nebo majetek podobné hodnoty pro případ, že by jí nakonec pozemek zůstal na krku. V okamžiku, kdy je financování zajištěno se právník pana X spojí s městem a  bankou a sestaví smlouvu jejímž jádrem je, že

  • pozemek skutečně patří městu a je převoditelný na kupce za dohodnutou cenu,
  • město dostane kupní cenu v okamžiku podpisu smlouvy (podpis a peníze z ručka do ručky) a 
  • okamžikem převodu nemá město k panu X a on k němu žádné závazky.

    Ať již je pak osud pozemku jakýkoli, město dostane svoje a je mu srdečně jedno, jak se banka a pan X dál i dohodnou. Ten může pozemek dál prodat komu chce, ale banka musí souhlasit s podmínkami prodeje, aby nepřišla o peníze.

    Doufám, že čtenář tento nenáročný příklad pochopil. Stavím totiž na tom myšlenku, když taková věc nedělá potíž laikům, tak tuplem neměla být mimo chápání Klause a jeho ministrů.

    Troufám si tvrdit, že bylo povinností vlády a jejího předsedy zajistit, aby každá prodejní smlouva týkající se státního majetku obsahovala klausuli, že prodejní cena musí být složena při podpisu smlouvy a dále, že pokud půjčky poskytují státem kontrolované banky, je jejich povinností vykonávat kontrolu nad předmětem prodeje do té doby než je půjčka vyrovnána.

    To, že se pokaždé nepodaří prodat za maximální cenu se dá pochopit. Nedostat však do státní pokladny dohodnutou cenu a současně přijít o předmět prodeje, se dá v nejlepším případě označit jako hlupáctví a nechopnost. Tvrdí-li pak takoví lidé, že všechno vlastně bylo v pořádku a že je načase, aby se vrátili k moci, jde o aroganci nad níž se chce člověku zvracet. To je možná stav v němž mnozí z těch 80% nezůčastněných nechtěli mezi lidi.

    Jiří Jírovec



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|