pondělí 17. ledna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Jak je to s občanskou aktivitou:
  • ČR: Země, kde je nejpopulárnější neexistující strana (Václav Žák) Česká politika:
  • Levicová vláda se chystá likvidovat nevidomé a slabozraké? (Jaroslav Plesl) Sdělovací prostředky:
  • K fúzi podniků Time-Warner - AOL: Je budoucnost velká? (Observer) Soudnictví:
  • Mrzké hanebnosti podle práva (Dana Cihelková) Reakce:
  • Tak jak to vlastně bylo s útokem na Karla Gotta? (Ladislav Nedbal)
  • Neznámost Karla Gotta v anglosaských zemí není měřítkem jeho kvality (Jiří Jírovec)
  • O Viktoru Šlajchrtovi a o BL: Jak (někteří) Češi myslí (Jiří Jírovec) Vánoční a novoroční pyrotechnika:
  • Jak je to s právem vypouštět rachejtle v obcích (Jaroslav Štemberk) Reakce:
  • Odmítám příliš teologickou poznámku Jana Čulíka (Juliana) Oznámení:
  • Založena nová politická strana (Miroslav Hlavička) Práva zvířat:
  • Svoboda zvířat podala trestní oznámení a zachránila telátko Ekologie v ČR:
  • Spalovna v Liberci vypouští z českých spaloven nejvíce dioxinu (Děti Země) Oznámení:
  • Prectete si www.iregion.cz



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Jak (někteří) Češi myslí

    Jiří Jírovec

    Viktor Šlajchrt napsal glosu "Rozpaky z Čulíka" v níž se prostřednictvím knihy "Jak Češi myslí" poměrně neobvyklým způsobem pouští do Britských listů.

    Myslím, že se Jan Čulík mýlí, když v poznámce k reakci Dany Cihelkové píše: "Mám spíš pocit, že se Šlajchrt snažil knihu poctivě uchopit a prostě mu to nešlo - vymykala se jeho zkušenosti."

    Přejeďte článek rychle očima a zachycená klíčová slova vám napoví, proč byl napsán: Čulík - speciální školení - éra komunismu - marxleninská argumentace - Čulík - argumentátoři - Britské listy - Čulíkovo publikum - nenávisté sarkasmy - Lenin - Stalin - Čulík neodmítá. To ostatní je výplňová vata uvedená sebeshozením autora - není prý dostatečně chytrý a pilný na to, aby knihu recenzoval.

    Pravda je, že se ta kniha ani recenzovat nedá, ledaže ji posuzujeme v kontextu nového media, jímž je (zatím málo cenzurovaná) interaktivní komunikace prostřednictvím Internetu a jeho produktu, deníku Britské listy. Názor na výběr elektronicky publikovaných článků pro "printout" se může lišit podle osobního vkusu. Mně například připadá dostatečně representativní a věřím, že čtenářům, kteří nemají přístup k Internetu, poskytne nejen zajímavé názory, ale i dosti dobrou představu o Britských listech jako takových.

    Šlajchertův výpad proti malé otevřenosti Britských listů ("hlasy zprava jsou přehlušeny argumentačním halasem z opačné strany") by sice bylo možné odbýt tím, že jeho ohodnocení vlastní chytrosti mělo něco do sebe - ale věc je složitější.

    V podstatě jde o dvě věci - o právo vlastníka (BL) vybírat, a pokud mu je přiznáme, o to z čeho vlastně vybírat může.

    Bylo by zajímavé vědět, kolik "hlasů zprava" se na stránky BL nedostalo. Není však problém v spíš v tom, že některým názorům prostě dojde pára a jejich obhájci se stáhnou do pozadí? Což ovšem není jen záležitost Britských listů.

    Kde jsou doby, kdy hlasy kritizující český privatizační proces zanikaly v argumentačním halasu hlasů pravých, které si nemohly vynachválit genialitu české pravicové vlády a jejího předsedy?

    Jiným příkladem, méně politicky polarizovaným, je Kosovo. Kolik lidí je dnes ochotno jít s vlastní kůží na trh a tvrdit, že bomby zachránily soužití mezi Srby a Albánci v Kosovu, odkázaly Miloševiče do kouta a nastolily trvalý mír a demokracii v oblasti. Po půl roce zůstaly především otazníky a pochybnosti, na jejichž rozptýlení jednoduchá hesla nestačí. Zdánlivá uzavřenost prostoru Britských listů nesouvisí s pravo-levostí, jak se Viktor Šlajchrt snaží naznačit, ale v konfliktu demagogie-rozum. Dojdou-li argumenty, nastoupí obviňování z nedostatku víry - pravé či levé, podle toho, kdo zrovna vládne.

    Glosa Viktora Šlajchrta naznačuje, že Britské listy nečte. Jinak by mu nemohlo uniknout, že se v převážné míře zabývají nikoli teoretizováním, ale zatraceně praktickými věcmi. To, že autoři BL nemohou provozovat pátrací žurnalistiku a daná témata uzavírat a ne jen nadhazovat, je věc druhá.

    V míře omezené technickými možnostmi odrážejí Britské listy to:

  • co si Češi myslí o sobě (tedy o ČR) a o světě;
  • co si svět myslí o nich (převážně prostřednictvím spřízněných duší);
  • co si svět myslí o sobě (většinou prostřednictvím britského tisku);
  • co si o tom všem myslí Jan Čulík (prostřednictvím doplňujících komentářů, pokud není myšlenkami a klávesnicí ve skupině první).

    Protože podvojná role Jana Čulíka je některým lidem proti mysli, chtěl bych upozornit na skutečnost, která může čtenářům unikat: jeho komentáře do textů nejsou víc než zviditelněním činnosti editora.

    Vynikajícím příkladem tohoto neorthodoxního přístupu je nedávný článek Jaroslava Teplého, opatřený komentářem Jana Čulíka a verdiktem téhož, že je rasistický. Jaroslav Teplý se proti tomu ohradil, čímž vznikl další zajímavý materiál, který spolu s dalším Čulíkovým komentářem dává čtenáři možnost udělat si na celou věc úplnější názor.

    Kdyby se celá věc odehrávala v soukromí e-mailů, došlo by buď k tomu, že autor článek učeše nebo pošle editora do háje a článek stáhne.

    Jiří Voskovec kdysi řekl (cituji zpaměti): "My jsme si to neobyčejné publikum (Osvobozeného divadla) dělali, ale ono si to publikum taky dělalo nás". Napadlo mě, že jím zmíněná interaktivnost má paralelu v případě Britských listů - vytvářejí si svoje publikum, ale to publikum taky vytváří je.

    Pravicoví politikové, mezi nimi i ti "o jejichž praktické rozumnosti", jak praví Viktor Šlajchrt, "se nám dneska může už jen zdát", se jak známo pokoušeli Osvobozené divadlo zničit - mimo jiné potlačováním myšlenek přicházejících z jeviště organizováním spontánního pravicového halasu v hledišti - protože se jim zdály příliš levicové. A nakonec se jim to podařilo. Doufám, že v případě Britských listů tahle paralela nevyjde a že se empirická zkušenost s postojem pravice k nepohodlným názorům nepotvrdí.

    Naděje v tomto směru spočívá v tom, že lidé začnou v textech hledat myšlenky a a nápady a nikoli pravicovost nebo levicovost a přestanou zkoumat, kdo je jejich autorem a za koho vlastně mluví.

    Jiří Jírovec

    PS V knize "Jak Česi myslí" postrádám věnování manželce Jana Čulíka. Předpokládám, že to je její trpělivost, která vlastně celou věc umožňuje.



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|