ZLÍNSKÉ GREMIUM
1. Úvodní projev setkání
Vážené dámy a vážení pánové,
dovoluji si navázat na Petra Kousala, a také se dotknout toho, proč
se vlastně dnešní setkání uskutečnilo.
Určitým podnětem pro dnešní setkání byla dlouholetá diskuse s
Petrem Kousalem, se kterým se znám velmi dlouhou dobu a mám k němu osobní
vztah, neboť jeho tatínek( akademický malíř - letos 98 let) mne v mých 5
letech portrétoval, takže mám na stěně stálou připomínku. Za druhé si
myslím, že při rozhovorech s mnohými z Vás byla patrna určitá připravenost
k tomuto setkání.
Jedna důležitá odbočka - Petr Kousal a já děláme zcela rozdílná
povolání.
On je letecký konstruktér, já lékař, oba děláme práci, která nás
nesmírně baví,
a ve které, si myslím, že jsme celkem úspěšní, takže vznik dnešního
setkání, ne-ní ani z jedné či druhé strany veden jakoukoli snahou o naše
zviditelnění.
Omlouvám se, že budu svoji úvodní řeč číst. Sám osobně vždy
považuji projev,
který je čten, za nedostatek, který svědčí o řečníkově nejistotě, nebo o
nepříliš dokonalé znalosti dané problematiky. Osobně si troufám říci, že
mám
za sebou rozsáhlou činnost přednáškovou na celostátních a mezinárodních
medicínských fórech - vždy však šlo o problematiku profesionálně mi velmi
blízkou. V této roli se však ocitám poprvé, takže z úcty k Vám, kteří jste
se zde sešli, jej budu raději číst.
Začnu poněkud netradičně, a to z oblasti, ve které se pohybuji
poněkud jistěji,
než na poli veřejného řečníka , a to z medicíny. Dovolím si trochu sáhnout do
poněkud mně vzdálenějšího oboru, jako je nauka o psyché, o duši.
Na studiích medicíny jsme v psychologii probírali psychoanalýzu a
v hlavě
se mi zafixovala jména Freud, Adler a Jung. V té době jsem hltavě přečetl
výklad snů od Freuda. Mohu říci, že mě příliš neoslovil, ale snad jsem ho četl
jen z toho důvodu, že sex byl fundamentem jeho učení. Před pěti lety jsem
narazil na životopis C.G.Junga, poté na knihu Duše moderního člověka a
od
té doby čtu, a snažím se pochopit Jungovo dílo. Zatím jsem u pátého dílu
jeho sebraných spisů. Přečetl jsem řadu děl s jungovským zaměřením a mohu
říci, že se mi trochu začíná poodhalovat opona smyslu jeho učení. Dospěl
jsem k názoru, že jde o autora jehož dílo bude mít co říci i v
nadcházejícím století či třetím miléniu.
Proč tento úvod ?
Četba Jungových děl mě vedla k tomu, že jsem začal uvažovat o Zlíně
městu
jako o lidské bytosti a dovolil bych si aplikovat několik jungovských pojmů na
tuto živoucí lidskou bytost. Jde o dítě, které se narodilo do skvělé rodiny.
Moudrého, skromného, velmi přísného, ale autoritativního otce, v té
době již zámožného, který měl životní vizi a, na rozdíl od jiných, ji
praktickými kroky realizoval. V raném dětství naše dítě dostalo skvělou
výchovu
vzorných rodičů v klasické patriarchální rodině. Jeho první učitelé měli to
nejlepší vzdělání, které mu s ochotou a láskou předávali.
Bohužel, tato idyla skončila velmi záhy.
Dítě se dostává do základní školy. Nejprve v nižších třídách do
cizího ústavu, který otcův vliv paralyzoval a poté byla jeho výchova
svěřena do jemu odcizujícího prostředí, kterév něm pěstovalo nenávist k
otci a ke všemu čím
otec žil.
Takto zmítané dítě se pozvolna stává dítětem neurotickým bez
vlastního názoru. Konec základní školy nám ukazuje bázlivého, nevyváženého
jinocha, na kterém je patrna výchova bez harmonického vlivu rodičů.
Nyní by měl vstoupit na střední školu. Při tomto vstupu však
dochází k výrazné pozitivní změně v jeho životě a naskytuje se možnost
studia
na škole, která, jak se zdá, bude mít dobrou evropskou úroveň a bude
naplněna vizemi budoucnosti, a která jej vrátí do světa jeho nejranějšího
dětství - tedy k otcově odkazu.
Později se ukáže, že učitelé nejsou tak skvělí, jak na první
pohled působili. V učitelském sboru dochází k malicherným potyčkám a
sporům, které začínají ovlivňovat jinochovy první kroky na střední škole a
evropská tradice se začíná poněkud vzdalovat.Ukazuje se, že vzhledem k
situaci, by bylo vhodné pokračovat v dalším studiu na dobré evropské škole,
nejlépe v Bruselu.
A teď před námi stojí mladý muž, junior či kadet, a díky
předchozí výchově lze konstatovat, že jde o vysoce neurotického
adolescenta.
A nyní bych si dovolil použít několika jungovských pojmů, které
autor používal při popisech svých pacientů.
Tento mladý jinoch má svoji personu - jungovský výraz vycházející
ze starého
řeckého divadla, a který byl pojmem pro hereckou masku. Persona je to, co by
mladý muž chtěl aby si o něm okolí myslelo. Takže jako svoji personu nastavuje
svoji návaznost na otcovské tradice, podnikatelskou činorodost a celkovou
úspěšnost.
Naproti personě stojí jungovský výraz - stín, což je inferiorní
část vědomí tohoto mladíka. Je to autonomní část, která se chová v
protikladu k personě. Postava stínu perzonifikuje vše co subjekt neuznává,
co mu ale přece stále vrací, tedy
to co považuje za méně cenné charakterové rysy. Je to obrovská otcovská
pracovitost, přísnost na sebe i druhé a určitá vize prosperity ekonomické,
a tím
související rozvoj všeho ostatního, a hlavně pak šetrnost jako základní povahový
rys. Tento mladý občan má vědomí (další jungovský výraz) svého JÁ na nízké
úrovni a zcela nefungují kompenzatorní vlivy z nevědomí.
Nevědomí je ta část, kde na pomyslné hranici vědomí se setkáváme
s neznámem a tajemnem. Nevědomí Jung rozděluje na osobní a kolektivní a
jeho projevy slouží jako kompenzatorní protiklad a umožňují vyváženost
svého vlastního
uvědomování. Osobní stránka nevědomí tohoto muže je nerozvinutá. Nemá ještě
tolik střetnutí a životních zkušeností s neznámem v důsledku svému mládí.
A kolektivní nevědomí, který je naším kolektivním nevědomím, je u tohoto
mladíka - města již zcela zanedbatelné.
Nemá kolektivních historických zážitků,
nemá hrdost velkých měst (Prahy) či důležitost arcibiskupského centra jako
je Olomouc a Kroměříž, nemá hrdost měst, které mají ve svém nevědomí hlu-
boce zakotvenou archetypální zkušenost.
Nemá historickou sílu měst, které
se ve své historii postavily a odolaly např.husitům (Plzeň) nebo Švédům
(Brno) a která v nich vyvolává kompenzatorní projevy, které dnes umožňují
vzdorovat státní moci a jít si svou cestou za hospodářským t.j. ekonomickým
blahobytem vlastní cestou. A jedna věc mladíkovi úplně schází - a to je
jungovsky řečeno určitý stupeň mytotvornosti .
Takže na závěr : diagnóza neurózy tohoto mladíka.
Jde o stav nesouladu se sebou samým způsobeným protikladem pudových
potřeb a požadavků kultury. Protikladem infantilního vzpěčování se a vůle k
přizpůso-bení kolektivních a individuálních povinností. Neurůza je
výstražné volání k
osobnímu ozdravení.
Co teď s tímto mladíkem ?
Dlouho jsem přemýšlel, co s ním podniknout, aby mohl co nejdříve začít studovat
střední školu v Bruselu.
Jako lékař jsem dospěl k tomu, že tento muž by se měl podrobit
léčebné kůře a my, grémium, bychom zde měli být proto, abychom mu pomohli a
vytvořili kolektivního psychoterapeuta z lidí různých povolání a zaměření.
Léčba by měla probíhat nejlépe psychoterapeutickým pravidelným dlouhodobým rozhovorem, ve kterém budeme vybavovat věci, o kterých tento mladý
muž nechce mluvit anebo z jakéhokoli důvodu vytlačuje do svého nevědomí.
Touto exploatací jej budeme zbavovat strachu a kreslit mu budoucí vizi.
Podotýkám, že správná psychoterapie či psychoanalýza je proces dlouhodobý,
vyžaduje důvěru a spolupráci léčeného i psychoanalytika / zde grémia/.
Je nutno tisíce drobných jemných přediv kontaktů a vytvářet
oboustrannou
důvěru aby léčba byla úspěšná máme v rejstříku i pomocné léky, které
můžeme kombinovat s pohovorem a psychoanalýzou, a to je napojení na
celosvětovou informační dálnici, tedy INTERNET a zákon 106 z roku 1999 o
svobodném přístupu k informacím, který by nám pomohl odhalovat věci, o
kterých mladý muž mluviti nechce.
Tímto končím a věřím, že uvědoměním si krátké minulosti povede k
uvědomění si současnosti a k vytváření vizí, které ho budou připravovat ke
složení zkoušky dospělosti t.j. maturity na škole v Bruselu.