úterý 21. dubna

O B S A H

CO JE NOVÉHO V ČR:

  • Přehled aktuálních zpráv z České republiky: Politická kultura a soudnictví:
  • Trest smrti: je nemorální a zbytečný (Andrew Stroehlein) Česká ekonomika:
  • The Death Penalty: Immoral and Useless (Andrew Stroehlein) Česká ekonomika:
  • Fondy budou donuceny k odprodávání akcií (Financial Times) Jak se vyrovnat s totalitní minulostí:
  • Recept Desmonda Tutu a návrhy skupiny Nezlomeni 97 (Jiří Jírovec) Letectví v ČR:
  • Ještě jednou Boeing a Aero (Ondřej Zvěřina) Česká televize:
  • Pořad V pravé poledne. Není dokonalý, ale je naděje na zlepšení (Jan Lipšanský¨) Právo a zákonnost:
  • Nedávejte si motorku do opravny, ukradnou vám ji Týden zahraničních Čechů v Praze:
  • Jiřina Fuchsová při něm nesmí uspořádat čtení poezie, snad aby nepodvracela? Politické strany:
  • Výzva Demokratické unie občanům v zahraničí: podporujeme vaše zájmy, ale potřebujeme finanční pomoc Oznámení:
  • Ekologie: Dárek ke Dni Země pro uživatele Internetu
  • Nové vydání časopisu Hurontaria na síti
  • Nové vydání časopisu AmberZine na síti
  • Romsky mesicnik Amaro gendalos - Nase zrcadlo je on-line!
  • Česká policie zatkla muže, podezřelého z pedofilie



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Ještě jednou Boeing a Aero

    Ondřej Zvěřina

    Tytam jsou doby,kdy chloubou kazde prumyslovejsi zeme byl schopny narodni letecky prumysl. Dnes vyvoj vyroba a hlavne prodej letadel daleko presahuje moznosti zemi nejenom ekonomicke sily a velikosti Ceske republiky, ale i takovych leteckych velmoci, jako je Velka Britanie, Nemecko, Italie, Spanelsko, castecne Francie a  Svedsko.

    Cena letadel neuveritelne stoupa s jejich rostouci kvalitou. Staci se podivat na pocty bojovych letadel u vyspelych vojenskych letectev dnes a v 60. a 70. letech.

    Jejich dnesni sila co do poctu je v porovnani se zminenym obdobim zlomkova, jejich uderna sila bezesporu vyssi.

    Integruji se evropsti vyrobci civilnich i vojenskych letadel.S projektem narodniho vyvoje, vyroby a prodeje neskoncovala v  Evrope pouze Francie.Jeji novy letoun Rafael zatim nebyl kvuli vysoke cene objednan, ve vetsim poctu, ani pro francouzske letectvo.

    Prodej vyrobku ceskych firem Aero a Let - z pohledu evropskych a  americkych producentu to jsou trpaslici - poslednich deset let, po rozpadu RVHP, na jehoz trhu meli temer monopolni postaveni, stagnuje.Chybeji penize na vyvoj, nove technolgie.

    K tomu pristupuje neduvera v ceska letadla na Zapade, nebot znacky Aero ci Let tu zna jen skutecne malo odborniku. Zahranicni partner ktery ma dostatecne renome v zapadnim leteckem svete, agresivni obchodni politiku, zkusenosti s organizaci letecke vyroby a vuli podporovat leteckou vyrobu v CR, je vic nez proste napumpovani penez do odvetvi, ktere by mohl provest stat.

    Pristup k novym technologiim, ktere zabezpeci vetsi konkurenceschopnost nejen letecke, ale i siroke strojirenske a  elektronicke produkce nasich podniku, je v soucasne dobe bez vstupu takoveho podniku jen tezko proveditelny.

    Z dlouhodobeho hlediska by firma Aero, kvalita jejihoz vyrobku je nepopiratelna, by bez takoveho partnera, v silne konkurencnim prostredi, v nemz technicka kvalita nemusi vzdy vitezit, nemelo sanci na preziti.

    Tesne pred jednanim vlady o budoucnosti Aera se vedle Boeingu ozvala opet skupina SAAB- British Aerospace s nabidkou na prvni pohled lakavejsi - prevzeti vsech zavazku Aera bez dodatecnych podminek. Zatimco loni podminovala ,podle denniho tisku, svuj vstup nakupem stihacek GRIPEN pro ceskou armadu.Nabidka prisla v dobe, kdy uspesne probihaji letove zkousky prototypu L-159 a kdy zacina byt jasne, ze L - 159 bude vaznym rivalem produktu British Aerospace - Hawku.

    Navic se v brzke dobe se bude rozhodovat o koupi letadel teto tridy v mnoha zemich. V pripade prodeje 34 - 40 % akcii Aera tomuto konsorciu, by byl duvod k obavam o skutecnych zamerech noveho vlastnika logictejsi ,nez v  pripade Boeingu.

    Nechci spekulovat jestli Boeing povede Aero k  prosperite, to ukaze budoucnost. Nicmene, ma padne duvody,aby se o to snazil. Vstupem do Aera ziska kvalifikovanou a levnou pracovni silu v  montaznich dilnach i v konstrukcnich kancelarich, v dobe kdy jeho materske tovarny jsou zahlceny zakazkami na  dopravni letouny.V dobe kdy se na pomerne velkem trhu lehkych bojovych letounu budou v  nejblizsich nekolika letech utkavat dva nejvetsi rivalove - HAWK z  Velke Britanie a cesky L - 159 ALCA.

    Aero se jmenem Boeingu v zadech bude mit zase vetsi kredit pri jednani se zakazniky. 38 mld. Kc zaruk za rozvojove uvery, na nez vlada pri jednani s Beingem pristoupila jsou tvrde podminky. Rozhodne je to castecke riziko,ale pri rozhodovani vlady jiste melo svou vahu i vedomi, ze letecky prumysl stimuluje spickovy vyzkum a je to odvetvi s nejvtetsi pridanou hodnotou.Suma sumarum ziska CR mnohem vic, kdyz toto odvetvi zustane v republice zachovano, byt za ucasti zahranicnich partneru.Nez je odsoudit k postupnemu zaniku za asistence statu.

    Ondřej Zvěřina

    student 5.rocniku katedry letadel

    CVUT Praha/Glasgow University



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|