![]() |
Otevřený dopis panu Vaštovi, který odmítá petici vědců za více peněz české věděLuboš Kloc
Pavel Vašta mezitím napsal, že sice má e-mailovou adresu na ministerstvu školství ČR, ale nechce vystupovat jako činitel tohoto ministerstva. V úterý ráno Pavel Vašta Britským listům sdělil:
Vazeny pane Vasta,
Musim priznat, ze mne Vas dopis poradne zvedl hladinu adrenalinu v krvi.
Vase argumenty by byly prijatelne od obcana, ktery neni prilis dobre do veci zasvecen, ale od reprezentanta ministerstva skolstvi jsou poburujici. Musim totiz predpokladat, ze jste informovan o polemice, ktera predchazela sepsani dopisu i o navrzich na zlepseni situace, ktere z vedecke komunity vzesly a setkaly se s okazalym nezajmem vladnich kruhu vcetne Vaseho ministerstva.
Vite tedy zajiste velmi dobre, ze vedci nechteji profitovat na ukor skolstvi ani se vydelovat ze spolecnosti. Jiz mnohokrat bylo z vedecke obce receno, ze veda a skolstvi patri k sobe. Bylo to ovsem ministerstvo skolstvi, ktere podporilo lobbysticke tlaky tech, kdo chteji zakonzervovat soucasne nedostatky a maji strach z konkurence, a v novem vysokoskolskem zakone opet nezaradilo Akademii ved do vzdelavaciho systemu.
Vyjdeme z udaju v dopise vedcu, jejichz vecnou spravnost jste nezpochybnil, ktere jste vsak vyuzil jako zaminku ke svemu utoku:
Dovolim si predpokladat, ze na vydajove strance platy nasich ucitelu nejsou vyssi nez ve vyspelych zemich, vztazeno opet relativne k HDP. Jsou-li, jak sam uvadite, vysledky stredoskolaku vuci vyspelym zemim mizerne, jedna se predevsim o nizkou efektivitu vzdelavaciho procesu. Na tom ovsem nema vinu ani tak vedecka komunita, jako predevsim ministerstvo skolstvi.
Urednici ministerstva a skolskych uradu rozhoduji chaoticky a zpusobem, ktery obcane nemohou vnimat jinak nez jako urednickou zvuli.
Pokud mate zajem, mohu poslouzit priklady videnymi "zdola", ze strany obcana a danoveho poplatnika. Pocetny a ne tak spatne placeny aparat ministerstva zatim nepredlozil k verejne diskusi zadnou jasnou a ucelenou koncepci skolstvi v teto zemi, ktera by vydrzela alespon par let. Nechapu, jak muze pracovnik ministerstva skolstvi vycitat vedcum, ze u nas existuje pouze statni vysoke skolstvi. Co udelalo ministerstvo, aby tomu tak nebylo?
Je vseobecne znamo, ze zpusob financovani zdedeny z planovaneho hospodarstvi ve skolstvi stejne jako ve vede lze charakterizovat heslem "co usetris, o to prijdes".
Ze takovy zpusob financovani sotva nekoho stimuluje k usporam a efektivite, je jasne vsem krome ministerskych uredniku. Navrhy na zmenu se ozyvaji uz dlouhou dobu, pamatuji si takove iniciativy uz z osmdesatych let. I lonska "Vyzva" se timto problemem zabyvala.
Nepatrim k autorum dopisu, ale je mne jasne, ze autori nechteji rici "snizte platy ucitelum a dejte vic penez nam". Srovnanim podilu na HDP chteli zejmena zduraznit, ze reseni problemu vedy a vyzkumu je nalehave a ze podfinancovani je jasne prokazatelne.
V letech 1991-1992 Akademie ved snizila pocet svych pracovniku zhruba na polovinu, pritom vedecka produkce se nijak vyzname nesnizila. Vzrostla tedy efektivita, a to vyznamne.
Za tento vicemene dobrovolny ocistny proces byla "odmenena" v intencich vyse uvedeneho hesla odnetim vsech usetrenych prostredku. Nyni slouzi pro dalsi instituce, zejmena ve skolstvi, jako vyrazny precedens, rikajici jasne: snizovat naklady se v tomto systemu nevyplaci. Divite se, ze ze vsech stran slysite jen volani po penezich?
Na zaver zcela jasne a konkretne:
Luboš Kloc
|
![]() |