pátek 5. června

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Německo:
  • Německo: nejhorší železniční neštěstí v evropské historii Česká politika:
  • Mrtvolná předvolební kampaň (Jindřich Ginter) Romové a jiné národnostní menšiny v ČR:
  • Původní rozhovor pro Britské listy s ing. Vavřincem Fójcikem, předsedou parlamentního Podvýboru pro národnosti: "Romové by měli být pozitivně diskriminováni"
  • Stavějí si Romové v Ústí zeď sami? (Petr Klimeš) Česká politika:
  • Prezident a volby: Měla Nova vysílat Havlovo důvěrné sdělení Mlynářovi? (Petr Jánský, Jan Čulík)
  • Jak se Klaus chytil vandalů (Jindřich Ginter)) Diktátoři na lavici obžalovaných:
  • Bude ustaven mezinárodní trestní soudní dvůr? Kolja:
  • Zapomenutý film? (Jiří Jirovec) Prezident ČR a malé politické strany:
  • Havel zase nepřijme Demokratickou unii



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Německo: nejhorší železniční neštěstí v evropské historii

    Rychlík z Mnichova do Hamburku, pýcha německých železnic, vykolejil ve středu dopoledne v severním Německu v rychlosti 200 km/hod u železniční zastávky Eschede narazil do silničního nadjezdu, který zdemoloval . Při největším železničním neštěstí v historii Evropy zahynulo nejméně 90 osob. Vyprošťovací práce pokračovaly opatrně ještě ve čtvrtek večer.

    Hypermoderní, vysokorychlostní express už jel pět hodin z Mnichova a do ukončení cesty v Hamburku mu zbývalo ještě 40 minut. Přibližně čtyři sta metrů dlouhý vlak se zkrabatil pod podjezdem do harmoniky. Dva vagóny byly úplně pohřbeny pod troskami mostu.

    Předpokládá se, že obětí železničního neštěstí byly mj. dvě třídy školních dětí. Ve vlaku prý bylo asi 400 cestujících. Vlak měl kapacitu pojmout 759 osob.

    Do středy do večera vyprostily německé záchranné služby 70 mrtvol. Úřady se dosud nechtějí vyjadřovat k příčině neštěstí.

    Britský tisk citoval anglického svědka, malíře pokojů Andrewa Davidsona, který pracuje v Německu. Davidson byl svědkem železniční katastrofy. Sdělil zpravodajství televize BBC: "Zastavila nás policie na silnici, že došlo k nehodě, protože z nadjezdu nad železniční tratí prý spadl na trať automobil. Automobil ležel na jedné straně na kolejích a čekali jsme na záchranky. Pak zčistajasna přijel rychlík a všichni zavřeli oči. Vlak naprosto neměl šanci zastavit. Došlo k obrovskému hluku, který, jak se zdálo, trval celou věčnost. Když se usadil prach, scéna byla neuvěřitelná.

    Místní policie odmítla zprávy, že katastrofu způsobil automobil, který přepadl ze silničního nadjezdu na železniční trať.

    Lokomotiva se oddělila od vlaku a byla téměř nepoškozená. Strojvůdce posléze konstatoval, že neviděl na trati žádnou překážku, ale že když projížděl pod silničním mostem, něco drclo, a tak začal brzdit. Teprve když se o šest set metrů dál zastavil, uvědomil si, že se lokomotiva odpojila od vlaku. Pohlédl zpět a uviděl železniční vagóny, zmačkané pod mostem do tvaru harmoniky.

    Elegantní vlaky Intercity Express (ICE) byly uvedeny v Německu do provozu v roce 1991. Jsou pýchou německých železnic. Každý vlak stojí asi 50 miliónů německých marek a je schopen dosáhnout rychlosti 400 km/h, i když v Německu jezdí maximální rychlostí 280 km/h. Německé železnice mají v současnosti 102 těchto vlaků. Za sedm let provozu jimi cestovalo celkem asi 100 miliónů cestujících. Jsou velmi populární. Jejich uvedení do provozu vedlo k vzrůstu užívání železnice o deset procent a k poklesu užívání domácích leteckých linek o deset procent.

    Expres z Mnichova do Hamburku měl normálně ujet vzdálenost 824 km za 5 hodin a 40 minut. Deutsche Bahn konstatovala, že se konají tři samostatná vyšetřování katastrofy, ale dosud je nejasné, proč ke katastrofě došlo.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|