Jsou legislativní paskvily po roce 1989 dílem nezkušenosti 
nebo dobře promyšleným záměrem?
Prohlášení pro tisk
ing. Petr Šafránek
Československá republika vznikla v roce 1918 a už v roce 1919 měla dokonalejší zákony než ČR devět let po sametové revoluci!
Po podrobném porovnání zákona o volbách do obecních 
zastupitelstev č. 152 z roku 1994 a Řádu volení v obcích 
republiky Československé č. 75 z roku 1919 (platným až do roku 
1954) jsem dospěl k závěru, že až neuvěřitelné mezery v našich 
současných volebních zákonech snad ani nemohou být dílem 
nezkušenosti polistopadových legislativců, ale spíše důsledkem 
záměrné tvorby zákonů nejednoznačných, vyvolávajících pak 
všeobecnou nedůvěru občanů k právnímu řádu. 
Řada problémů, se 
kterými jsme se potýkali při aplikaci zákona č. 152/1994 Sb., 
je totiž v zákoně 75/1919 pregnantně vyřešena. 
Stačilo tedy 
řadu ustanovení z tohoto zákona doslova opsat, a nikdy nemohly 
nastat problémy, které nastaly při aplikaci zákona č. 152/1994 
Sb. 
Nejde přitom o žádná "politická" ustanovení, ale o mnoho 
organizačně-technických záležitostí, které prvorepublikový 
zákon jednoznačně řešil a tím zajišťoval mnohem lépe 
regulérnost voleb, než je tomu u zákona 152/1994Sb, kde musela 
Ústřední volební komise přijímat k většině paragrafů zákona své 
stanovisko, aby je vůbec bylo možno jednoznačně aplikovat. 
Prvorepublikový volební zákon byl také mnohem demokratičtější 
jak při přidělování mandátů, tak i při volbách obecní rady. Ta 
totiž nebyla ponechána intrikám politických stran, ale zákon 
jednoznačně stanovil, že menšiny v zastupitelstvu mají právo 
na zastoupení v obecní radě a třetinové a čtvrtinové menšiny 
dokonce mohly uplatnit nárok na prvního resp. druhého náměstka 
starosty. 
Toho si pak menšina volila pouze mezi sebou.  Dnes 
vznikají jednobarevné rady jako výsledky zákulisních 
politických jednání, čímž jsou menšiny v zastupitelstvech 
odstaveny do role diváků po celé volební období. 
I v dalších aspektech byl prvorepublikový zákon mnohem 
demokratičtější. Například vylučoval zasedání přímých 
příbuzných v jednom obecním zastupitelstvu (dnes běžně kandidují 
celé rodiny).
 Rovněž kandidáta, který odstoupil nebo zemřel, 
mohl zmocněnec nahradit, a to až do 8 dnů přede dnem voleb. 
Dnes máme dokonalou techniku, ale lhůtu dnešní zákon 
prodlužuje z 8 dnů na dnů 60. 
 A takto bychom mohli projít 
celý zákon a velice bychom se divili, co všechno už bylo na 
území naší republiky jednou jasně vyřešeno a my to nyní znovu 
těžce "objevujeme". A ještě si namlouváme, že to jsou dětské 
nemoci rodící se demokracie...
 Přitom Československá republika 
vznikla v roce 1918 a už v roce 1919 měla podstatně dokonalejší 
zákony, než má současná Česká republika 9 let po sametové 
revoluci.
 Problém bude zřejmě v tom, že namísto převzetí 
prvorepublikové legislativy jsme si nechali podsunout zákony 
od "nepostradatelných" komunistických odborníků. A podle toho 
naše legislativa také vypadá...
 Ti totiž věděli moc dobře, jak 
napsat zákony, aby z jejich nedokonalostí mohli následně sami 
zcela legálně těžit - viz. tzv. tunelování či "legální" daňové 
úniky z prodeje lehkých topných olejů, a další, a další.
Protože  bývá všeobecným zvykem shazovat chyby v zákonech na 
poslance Parlamentu, bylo by zajímavé zejména u volebních 
zákonů porovnat původní návrhy, zpracované úředníky 
ministerstva vnitra, s konečnými schválenými verzemi zákonů. 
Tak by šlo snadno prokázat, kdo "chyby" do zákonů po roce 1989 
zanesl. 
ing. Petr Šafránek, Demokratická unie,  místopředseda Ústřední volební komise