pátek 22. prosince

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z  poslední doby Informace z parlamentních kuloárů:
  • Klaus dal vládě mandát k silovému řešení situace v ČT - a další reakce poslanců (Štěpán Kotrba - AKTUALIZACE, PONDĚLÍ 25.12. 20 hodin) Aktualizace, pondělí 25. 12 ve 21.00:
  • Hurá! Konečně máme správnou východoevropskou televizi! (Luděk Staněk)Aktualizace, neděle 24.12. ve 23.30:
  • Stížnost na Janu Bobošíkovou: "porušila principy novinářské nestrannosti" (Jan Potůček, Svět namodro)Aktualizace, sobota 23. 12. v 18 hodin:
  • Česká televize: hasební plán aneb Rado neodstupuj - ještě ne! (Nikolaj Savický, ČT) Krize v České televizi:
  • Česká televize: demokratický proces versus bolševická akce (Jaroslav Plesl)
  • Hádka o ČT: Kdo má pravdu? Nikdo! (Tomáš Pecina)
  • Děkujeme odejděte po kolikáté? aneb Česká televize na Václaváku (Štěpán Kotrba)
  • Klaus a veřejnoprávní ČT (Milan Šmíd)
  • Poslanci dávají přednost právnímu řešení (Štěpán Kotrba)
  • Boj za svobodu nelze hasit, je potřeba vyhrát (Petr Jánský, AKTUALIZACE Z 24.12.)
  • Jde o nezávislost ČT nebo o její peníze? Rada České televize se rozhodla zavřít kohoutky penězovodu (Čestmír Jagoš)
  • Televize v mlhách: agitka neměla hlavu ani patu (Luděk Staněk)
  • Česká televize: všechna moc sovětům pracujících! (Martin Stín)
  • Interní analýza z České televize: Kartágo je zničeno, ale co dál? (pracovník ČT)
  • Děje se to všechno proto, aby Klaus mohl ČT zprivatizovat? (pracovnice ČT)
  • ODS se rozhodla likvidovat ČT (Petr Jánský)
  • Oznámení: Zaměstnanci ČT Brno jednoznačně podporují zvolení Jiřího Hodače
  • Jane Čulíku, neodpověděl jste na otázky pana Javorského (Dušan Stuchlík) Diskuse:
  • ČR: hrozba ekonomického anšlusu od Německa je reálná (Jindřich Pařík)
  • Vliv EU může ČR jedině prospět (Vladimír Rott) ČR, společnost a svět:
  • Informační revoluce: výzva, realita i vize (Štěpán Kotrba)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Interní analýza z České televize: Kartágo je zničeno, ale co dál?

    (Jméno a adresa tohoto pracovníka ČT je redakci známa.)

    Vazený pane,

    povedlo se, Kartago je zniceno, ale co dal?

    Aby nedoslo k omylu o me motivaci: Zdrzel jsem se jakekoli ucasti na protestnich aktivitach. Dokonce i proslule protestni shromazdeni ve velkem sale Kavcich hor jsem sledoval jenom na obrazovce, protoze nemam emocionalni vylevy tohoto typu prilis v lasce. Presto povazuji za nesmirne urazlive, jestlize pisete o "vresticich spiklencich" nebo "mafii". Plne chapu zoufalstvi tech lidi, z nichz mnozi za sebou uctyhodne zivotni dilo, a jejich bezradnost a bezmocnost tvari v tvar ani ne tricetiletemu a krom clenstvi v Rade CT zcela bezvyznamnemu, lec neskutecne arogantnimu predstaviteli statni moci. Navrhy, ktere tam padaly, sice pokladam za posetile, ale nemohu si z nich delat legraci. Vsimnete si nekolika podstatnych rysu nynejsi krize, vyvolane mimo veskerou pochybnost naprosto nekompetentnim pristupem Rady CT.

    1) Dusan Chmelicek mozna nebyl idealnim reditelem CT, ale behem neuveritelne kratke doby se mu podarilo zacelit rany, zpusobene Jakubem Puchalskym, a predevsim: po zakolisani v letnich mesicich dokazal obnovit duveru cele odborne verejnosti v perspektivni budoucnost CT, v uprimnost jeji snahy navazat dobrou komunikaci a stanovit jasna, pruhledna a rovna pravidla hry. Vyvolal velke pozitivni ocekavani. Odvolat manazera jakekoli instituce v takovem okamziku je fatalni chyba, o to vetsi, kdyz se ji dopusti organ, ktery funguje jako spravni rada tak citlive a nespocetnymi vazbami navenek propojene organizace, jakou je televize verejne sluzby. Rada CT mela k dispozici dostatek svedectvi o tom, ze jeho odvolani vyvola nesouhlas velmi sirokeho spektra osobnosti verejneho zivota, ale veskere signaly o tom bohorovne ignorovala a odmitala komunikovat i s nejvyznamnejsi organizaci ceske kinematografie, ktera sdruzuje nekolik desitek lidi, z nich mnozi jsou skutecne svetoznami.

    2) Tato televize se z historickych duvodu vzdy profilovala jako vyrobce a vysilatel domaci filmove a televizni tvorby a mnohem mensi duraz kladla na zpravodajstvi. Prave v oblasti dramaticke tvorby vsak dosahla doslova svetovych uspechu (kolik evropskych televizi verejne sluzby se muze pochlubit napr. tim, ze produkovalo "oskarovy" film, stovky dalsich mezinarodnich oceneni nepocitaje?). Lide, kteri stali u korenu vzboureni proti Rade CT, nebyli ze zpravodajstvi a redakce zpravodajstvi se od nich dokonce az do volby J. Hodace distancovala. Na okraj: Jan Kraus, ktereho pani Dedeckova napadla pro devitimilionovy rozpocet, se nekolik let velmi uspesne zivil v komercni televizi a jeho motivem pro prechod pod kridla CT rozhodne nebyly penize. Pokud se k teto iniciative pripojila od prvniho okamziku plejada vynikajicich filmovych a televiznich tvurcu (vesmes rozhodne nikoli reprezentantu "druhoradeho, mafianskeho podnikani", jak tvrdite, ale lidi, jejichz profesionalni povest daleko prekracuje hranice Ceske republiky), pak to svedci o tom, ze citili ohrozeni tohoto historicky vznikleho charakteru CT.

    3) V protestu proti pocinani Rady CT se spojila vsechna odborna sdruzeni, prestoze si za jinych okolnosti vzajemne ostre konkuruji a nemohou si prijit na jmeno. Nikdo z nich na tom nemuze vydelat na ukor druheho, a reprezentuji prakticky vsechny nezavisle vyrobce televiznich poradu, kteri prichazeji v uvahu jako partneri pro celoplosne televize, lhostejno, zda komercni ci verejnopravni. Nejde tedy o obranu partikularnich zajmu nejake mafie, ale o spolecny nazor vsech reprezentantu pomerne vyznamneho ekonomickeho odvetvi. Nejde vsak ani o  obranu onech povestnych "peti miliard", protoze podil nezavislych producentu na nich je dan (a to provadecimi predpisy EBU velmi podrobne) mezinarodnimi umluvami, jichz je Ceska republika signatarem, a zdroj techto penez je stanoven zakonem. Novy reditel by v teto veci krome vylouceni nekterych firem ze zakazek celkovy objem prostredku nemohl zadnym vyznamnym zpusobem ovlivnit, a za parcialni zajem jedne nebo nekolika firem by se nepostavila vsechna tato sdruzeni v dosud bezprecedentni jednote. Vzniklou situaci tedy vnimaji predstavitele celeho odvetvi po zkusenostech s diletantskym rizenim Jakuba Puchalskeho v dosud nebyvale jednote jako zasadni ohrozeni.

    4) Pro pochopeni toho je nutne si uvedomit, ze CT plni (opet z historicky vzniklych pricin) mj. take ulohu hlavniho narodniho filmoveho producenta, a ze tedy na jejim kvalitnim fungovani maji zajem i tvurci, kteri by se o ni v jinych zemich nestarali a nestrachovali.

    5) Motivy vzpoury redakce zpravodajstvi jsou odlisne, zjevne a je zbytecne se jimi v teto souvislosti zabyvat. Podstatne je na nich jen jedno: ze jsou sekundarni. Primarni duvody jsou skutecne v tom, ze Rada CT nevi, co cini, a ani v hrubych rysech nema predstavu, do ceho vlastne zasahla. To je ovsem problem vsech diletantu, kteri s minimalni zkusenosti, ale zato s velkou aroganci pokladaji za mozne oslyset varovani odborne verejnosti (a tato varovani prisla vcas) a vstoupit do procesu, o jejichz podstate a souvislostech maji mizivou predstavu.

    Poznámka JČ: Potíž je, že bývalého ředitele Dušana Chmelíčka možná všichni v televizi právě "začínali mít rádi", ale s nekvalitním, druhořadým zpravodajstvím za dobu svého ředitelování ani nehnul: to se právě projevilo tím, co bylo odvysíláno během této krize. Obávám se, že právě pořady jako "Televize v mlhách" jsou pádným argumentem, proč bylo správné, že byl Dušan Chmelíček odvolán. To, že se v protestech proti novému řediteli spojily všechny jinak se hašteřící instituce přece nijak nevyvrací tvrzení o  spiknutí lidí, dlouhodobě přijímajících peníze. Je jistě pravda, že je smlouvou EBU dáno procento financí, plynoucích nezávislým filmovým producentům, ale určuje smlouva EBU také, kterým konkrétním filmovým tvůrcům mají být tyto prostředky rozděleny - Není jasné, jakým způsobem může jmenování Jiřího Hodače du do funkce ředitele ČT nezávislou filmovou tvorbu ohrozit - je jasné, že může vést k jejímu zprůhlednění. Vzbouřenci to nevysvětlili. - Rádi budeme publikovat další texty tohoto autora k této věci.


    Reakce autora příspěvku:Nejde o to, kterym firmam budou zakazky zadany (proti tomu by se nikdy nepodarilo sjednotit celou odbornou verejnost), ale o to co bude CT objednavat. Puchalsky prisel s projektem, v nemz byly nerealne dramaturgicke pozadavky (sitcom, nizkorozpoctove aktualni drama), ktere nemaji oporu v domaci dramaticke tradici, pro nez neexistuje v Ceske republice kvalitni autorske zazemi. Takova objednavka nutne vedla k vystrelkum typu "Piplmetri" nebo "Pra, pra, pra", tj. ostudnym zalezitostem, tezko slucitelnym s poslanim televize verejne sluzby.

    Zkusenost z let 1998 - 1999 naucila ceske filmove tvurce, ze z tohoto pohledu nekompetentni reditel muze - byt v dobre vire - v podstate naprosto znehodnotit penize, do teto tvorby investovane. Nejde tedy ani o objem penez, a v prvni rade ani o to, komu a jak budou distribuovany, ale v nejobecnejsi rovine za co budou utraceny, zda za kvalitni mnohonasobne ve vysilani pouzitelna dila, za ktere se CT nebude muset ani za pet, ani za deset let stydet, nebo za straslive slataniny, jejich nadeje na reprizu je miziva. Na tom se sjednotili predstavitele vsech profesnich sdruzeni a navic: v tom je paradoxne zajem tvurcu a divaku - platcu televiznich poplatku - identicky. Jiri Pittermann a Ivan Hubac predstavovali pro vetsinu filmaru zaruku kvalitni dramaturgie hrane tvorby, udrzeni kvalitativnich standardu a jistotu, ze tvurci skupiny nebudou postaveny pred nesmyslna a v dobre kvalite nesplnitelna zadani.


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|