čtvrtek 25. března

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby NATO a Kosovo:
  • NATO zahájilo ve středu letecké útoky proti Jugoslávii Pinochet v Británii:
  • Britští lordi rozhodli víceméně v neprospěch Pinocheta Romové v ČR:
  • Policejní zásah proti romským aktivistům v ČR (RomNews Network) Sdělovací prostředky:
  • Málokdo ví, co je to veřejnoprávnost (Milan Šmíd)
  • Vysvětlení: Co je to rozhlas a televize jako veřejnoprávní instituce (Milan Šmíd) Názory a komentáře k leteckým útokům v Kosovu:
  • Falešný mýtus o tom, že lze na domorodce hodit pár bomb (Jonathan Eyal, Vojenský strategický institut, Londýn)
  • Kosovo je součástí Evropy - proto musíme bojovat na jeho záchranu (Independent)
  • Nenávratně poškozená role OSN (Bruce Kent, Guardian)
  • Ano, je to všechno velmi obtížné. Blair neochotně zase vyhlašuje válku (Simon Hoggart, Guardian)
  • Kosovo: Vynikající článek Jiřího Jírovce (Miloš Kaláb) Oznámení:
  • Obchodní rejstřík na Internetu dostal cenu "Zlatý Zavináč Úřadu státní správy

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britske listy over the past year or so. (Selected Britske listy articles in English now appear in the new electronic pages of the journal "The New Presence"). - Zde je měsíčník Nová přítomnost.
  • Tady je minulé vydání Britských listů.
  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.
  • Adresa Britských listů je zde. Pouze když nefunguje, pište na tuto alternativní adresu.
  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).
  • Užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku jsou zde.

    Dnešní Britské listy přinášejí celou řadu textů k útoku Severoatlantického společenství na Jugoslávii. Viz Obsah zde napravo.

    Aktualizováno v 17.00 hodin:

  • "Splňte naše požadavky anebo zničíme vaši armádu". Velitel ozbrojených jednotek NATO Wesley Clark vydal vážné varování jugoslávskému prezidentu Slobodanu Miloševičovi: "Budeme systematicky a postupně útočit, rozrušovat, ničit a nakonec , pokud prezident Miloševič nesplní požadavky mezinárodního společenství, zničíme tuto armádu a její infrastrukturu a podporu," konstatoval Clark na tiskové konferenci v Bruselu. Vrchní velitel sil v Evropě uvedl, že za první noc došlo k útokům na čtyřicet cílů, tři jugoslávská letadla byla zničena, jedno z nich zničila holandská stihačka. Generál Clark telefonoval jugoslávským vojenským činitelům a varoval je, aby neposílali námořnictvo do Jaderského moře. Clark potvrdil, že NATO nemá v úmyslu vyslat do Jugoslávie pozemní vojska. Jugoslávie se rozhodla vyhostit novináře ze všech zemí NATO, které se podílejí na útocích. Prezident Miloševič blahopřál jugoslávskému letectvu a protivzdušné obraně k "odporu vůči agresi sil NATO", uvedla tisková kancelář Tanjug. Podle prvních jugoslávských oficiálních odhadů bylo včera v noci usmrceno při náletech NATO 10 civilistů a 60 civilistů bylo zraněno. Ministr informací Goran Matič odmítl uvést počty zraněného a usmrceného vojenského personálu. Ruský prezident Boris Jelcin ostře protestoval proti útokům NATO, odvolal ruského zástupce u NATO v Bruselu a zastavil veškerou spolupráci s NATO. Při mimořádném zasedání Rady bezpečnosti odsoudily Rusko a Čína útoky NATO na Jugoslávii. Charakterizovaly je jako porušení mezinárodního práva.

  • Rakousko uzavře svůj vzdušný prostor letadlům NATO. Neutrální Rakousko porušilo atmosféru solidarity při nynějších leteckých útocích na Jugoslávii a uvedlo, že uzavře svůj vzdušný prostor letadlům NATO, protože útoky na Jugoslávii nemají mandát Organizace spojených národů. Irsko a Finsko také konstatovaly, že nepodporují letecké útoky na Jugoslávii.

  • Čelný nezávislý jugoslávský novinář zatčen. Včera večer byla umlčena nezávislá jugoslávská rozhlasová stanice B92, neobyčejně důležitý zdroj informací pro jugoslávské demokraty, a Veran Matič, její šéfredaktor a předseda Asociace nezávislých elektronických sdělovacích prostředků byl zatčen. - "Nejdůležitější v současnosti je ochránit obyčejné lidi v Kosovu a zabránit masakrům a vyhánění. V nových válkách, jichž jsme svědky, jsou oběti vždycky civilisté," píše Mary Kaldorová z London School of Economics ve čtvrtečním Guardianu a pokračuje: "Jonathan Steele psal v Guardianu o tom, že se lidé doslova nekontrolovatelně třesou strachem. Hovořila jsem s lidmi v Prištině, kteří v hrůze se neodváží ani jít spát. Předpokládám, že západní politikové se domnívají, že Miloševič bude v důsledku bombardování kapitulovat a že přijme dohodu z Rambouillet o rozmístění vojsk NATO v Kosovu. To je jediné racionální vysvětlení nynějšího bombardování. Tento výsledek je však velmi nepravděpodobný. Bombardování poskytne Miloševičovi záminku, aby zmobilizoval jugoslávský nacionalismus, zintenzívnil svou ofenzívu a zaútočil na zbytky demokratické opozice v Srbsku. Nové války jsou války zaměřené proti civilistům a proti občanské společnosti. Skupiny bránící v Jugoslávii lidská práva jako Helsinská komise, Ženy v černém či Bělehradský kruh charakterizoval náměstek premiéra Šešelj jako 'agenty USA'. Šešelj konstatoval už v záři: 'Nemůžeme sestřelit všechny letadla NATO, ale můžeme se zmocnit těch agentů, kteří jsou zde.'"

    Co je nového v České republice

  • Liberecká firma Agroplast, která je spojována se zásilkou stihaček zadrženým minulý týden v Ázerbájdžánu, zřejmě sponzorsky přispěla na některou z volebních kampaní ODS. Tvrdila to ve středu televize Nova. Představitelé Agroplastu však spojitost se zásilkou vojenských letadel popírají. Agroplast údajně odeslal z Kazachstánu do Bratislavy šest bojových letounů MiG-21. Zásilku na palubě ruského letadla Ruslan minulý týden v Baku zadržely kvůli nesrovnalostem v dokladech a povaze nákladu ázerbájdžánské úřady. Cíl zásilky není jasný.

  • Poslanecká sněmovna rozhodla, že debatu o trestním postihu neoprávněného nakládání s lidskými orgány odloží až do doby, kdy vláda předloží zákon o zdraví lidu, případně samostatný transplantační zákon.

  • ODS nechtěla obmudsmana, ale ČSSD ho asi prosadí. Návrh zákona o ombudsmanovi bude ve čtvrtek projednávat legislativní rada vlády. Sociální demokraté se jako opoziční strana zákon o veřejném ochránci práv snažili v Poslanecké sněmovně prosadit, pro odpor ODS bez úspěchu.

  • Komunistická strana Čech a Moravy v Poslanecké sněmovně nepodpoří vládní zprávu o stavu společnosti. Komunistům ve zprávě vadí, že "nekritizuje nedodržování lidských práv v ČR". Komunistům se také nelíbí "eurofanatismus" sociálně demokratické vlády. - A co by si chtěli počít bez vstupu do EU? - Komunisté však prý podpoří návrh zákona o lidovém hlasování (referendu), který předkládají poslanci v čele s Cyrilem Svobodou (KDU-ČSL).

  • Oficiální jugoslávský server. Tento server zcela určitě stojí za shlédnutí, píše Martin Madera z Cambridge. Server popírá existenci Srby zřizovaných koncentračních táborů. - Odkazy na jugoslávské internetové stránky najdete také v internetovém zpravodajství společnosti BBC o Kosovu na tomto místě. (Srovnejte si zpravodajské stránky BBC se zpravodajskými stránkami České televize.)

  • K nedávnému článku Jana Čulíka o podniku CME a TV Nova poslal Milan Šmíd toto upřesnění: Osobne si myslim, ze neprilis dobra povest CME a TV Nova v CR byla pri udelovanim televiznich licenci v Madarsku jednim z faktoru, nikoli vsak faktorem hlavnim. Pokud vim, skutecne doslo ke kontaktu madarske Rady s ceskou Radou, kde si vymenovali informace. Tu prvni madarskou sit dostala SBS z toho duvodu, ze se spojila se zavedenym madarskym partnerem MTM, ktery si jiz vybudoval pozici v Madarsku, napr. spolupraci se statni TV. Slo o tu licenci druhou, kde CME mohla mit urcitou sanci se uplatnit a prohrala to s partnerstvim RTL-Klub. Ale CME podala zalobu a minuly mesic Ustavni soud rozhodl, ze skutecne RTL-Klub dostal licenci neopravnene, lepe receno, neuvedl vsechny skutecnosti (napriklad cross-ownership Bertelsmanna s vlastnictvim jednoho madarskeho deniku). Prave dnes bude zasedat madarska Rada, ktera rozhodne, zda tu licenci zrusi nebo co s tim rozsudkem Ustavniho soudu udela. Bude to zajimave. - Milan Šmíd také upozorňuje: Agentura Moody nesnizila rating spolecnosti CME, ale pouze jejich dluhopisu, tzv. Senior Notes, ktere CME vydala, kdyz potrebovala kapital na svoji expanzi v Polsku a Madarsku.Ten rating dava tem dluhopisum urcitou klasifikaci na kapitalovem trhu. Napriklad z tech dluhopisu se uz museji platit uroky majitelum a to je dnes dosti velka uverova zatez pro CME. Dodává také, že Michael Delloye náhle odchází z ředitelské funkce firmy CME ani ne po roce a byl nahrazen ve středu Fredericem Klinkhammerem. Viz http://biz.yahoo.com/rf/990324/ni.html.
  • To nejlepší z "českého" internetu. Jako příloha českého vydání časopisu PC World z března 1999 a tuším také snad časopisu Profit se distribuuje právě vydaný CD ROM "To nejlepší z českého internetu". Jako jeden z mála skutečných českých internetových časopisů jsou na CD ROMU zdá se mi velmi dobře prezentovány cca 5 megabyty nejzajímavějších článků přibližně za poslední rok také Britské listy. Časopis je sice na titulní straně CD ROMU prezentován poněkud nešťastně (Jak nás vidí zvenčí Jan Čulík - pravidelní čtenáři BL vědí, že časopis nijak nerozlišuje mezi "námi"či "jimi", lidmi z Čech či ze zahraničí, a že názory redaktora BL jsou jen jedněmi z mnoha) přesto však je CD ROM myslím užitečným profilem Britských listů, který je nyní k dispozici i uživatelům počítačů, kteří nejsou napojeni na internet. Seznamte prostřednictvím tohoto CD ROMU s Britskými listy vaše přátele.

  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz/prehled.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

    Výběr textů z posledních dní:


    Pokračování seznamu nejzajímavějších článků z poslední doby umisťuji zvlášť jako samostatný text, viz OBSAH dnešního čísla. (Toto pokračování se NENATÁHNE jako součástí Kompletních Britských listů, musíte si na ně v Obsahu samostatně kliknout.) Všechny články předchozích vydání od začátku Britských listů v červenci 1996 jsou k dispozici v archívu BL.

    NATO zahájilo ve středu večer letecké útoky proti Jugoslávii

    NATO ve středu večer zahájilo rozsáhlé letecké útoky proti vojenským cílům v Jugoslávii, poté, co prezident Slobodan Miloševič odmítl mírový plán velmocí pro Kosovo.

    Velké exploze osvětlily noční oblohu nedaleko Bělehradu, provinční hlavní město Kosova Prištinu, město Novi Sad v severním Srbsku a hlavní letiště přímořské jugoslávské republiky Černá Hora.

    Byla to první útočná akce proti suverénnímu státu za celých padesát let historie NATO. Ve Washingtonu konstatoval prezident Bill Clinton, že je cílem leteckých útoků prý "zabránit brutální represi" etnické albánské menšiny jugoslávskými vojsky v srbské provincii Kosovo.

    Většina řadových Američanů ale vůbec neví, kde Kosovo leží a podle průzkumů veřejného minění si, jak uvedla televize BBC, Američané nemyslí, že jsou letecké útoky na Jugoslávii nutné pro prosazování zahraničně politických amerických zájmů.

    Prezident Clinton znovu vystoupil v noci ze středy na čtvrtek v americké televizi, aby přesvědčil Američany, že zásah v Jugoslávii byl nutný.

    Útoky byly zahájeny asi ve 20 00 hodin středoevropského času. Přerušily mrtvolné ticho jugoslávských měst s prázdnými ulicemi. Podle jugoslávské tiskové kanceláře Tanjug bylo v městě Priština zassaženo hlavní komerční a vojenské letiště.

    V Bělehradu došlo k velké explozi nedaleko velké srbské vojenské základy v Batajnici.

    Američtí vojenští činitelé konstatovali, že americké válečné lodi a bombardéry B 52 odpálili na srbské cíle střely s plochou dráhou letu. Střely typu Tomahawk s hlavicemi o váze 455 kg byly odpáleny z lodí ve Středozemním a Jaderském moři a silnější střely s plochou dráhou letu byly vypáleny z bombardérů B 52, které startovaly ze základny v Británii.

    Prezident Clinton konstatoval, že akce má tři cíle: ukázat, že NATO myslí svou opozici vůči agresi a podporu míru vážně, odstrašit Miloševiče, aby dále útočil na civilisty tím, že ho donutí, aby za tyto útoky zaplatil cenu, a poškodit schopnost Srbska vést v budoucnosti válku.

    Ale útoky vyvolaly naprostou konsternaci v Rusku, což je tradiční přítel pravoslavného Srbska. Prezident Jelcin konstatoval, že je "hluboce šokován" a Moskva požádala o okamžité svolání Rady bezpečnosti OSN.

    Vatikán také vyjádřil velké zklamání. Charakterizoval letecké útoky jako "porážku pro lidstvo".

    Před útoky si Bělehraďané nakoupili potraviny a svíčky, z obavy, že dojde k přerušení dodávky vody a elektřiny.

    Miloševič konstatoval, že je prý správné odporovat umístění zahraničních vojsk na srbském území. Srbsko považuje Kosovo za kolébku srbské národnosti.


    Britští lordi rozhodli víceméně v neprospěch Pinocheta

    Britská nejvyšší soudní instituce, skupina soudců - lordů z Horní sněmovny, rozhodla při odvolání v případu bývalého chilského diktátora Augusto Pinocheta v jeho neprospěch.

    Avšak zároveň soudci - lordi v Horní sněmovně radikálně omezili počet žalob proti Pinochetovi a požádali ministra vnitra Jacka Strawa, aby znovu rozhodl o Pinochetově případě. Straw tuto žádost přijal.

    Právníci generála Pinocheta okamžitě zažádali o právní přehodnocení původního rozhodnutí ministra vnitra Strawa zahájit procedury Pinochetova vydání do Španělska, ale tři soudci z Horní sněmovny odložili tuto žádost do pondělí.

    Soudci - lordi z Horní sněmovny rozhodli poměrem šesti ku jednomu, že generál Pinochet nemá imunitu před trestním stíháním, ale že může být stíhán pouze za zločiny spáchané po roce 1988, kdy Británie podepsala Mezinárodní konvenci proti mučení.

    Většina Pinochetových údajných zločinů se udála před rokem 1988.

    Avšak soudci z Horní sněmovny rozhodli, že Pinochet může být vydán do Španělska na základě žaloby z mučení a  spiknutí za účelem mučení.

    Právník Clive Nicholls, který zastupuje generála Pinocheta, uvedl: "Je to jasný případ, kdy pravomoc ministra vnitra rozhodovat o vydání je silně zpochybněna."

    Po vyhlášení rozsudku oslavovali stoupenci i odpůrci generála Pinocheta před britskou Horní sněmovnou v Londýně i v ulicích chilského hlavního města Santiago.

    Bývalá britská premiérka Margaret Thatcherová, energická stoupenkyně generála Pinocheta, konstatovala, že by měl Jack Straw "ukončit tuto škodlivou epizodu a dovolit senátoru Pinochetovi, aby se vrátil do Chile". Právníci zabývající se ochranou lidských práv a aktivisté za lidská práva přivítali rozhodnutí jako mezník v mezinárodní historii.

    Více než 3000 osob bylo usmrceno nebo zmizelo v Chile v letech 1973 - 1990, kdy byl generál Pinochet u moci.

    "Obvinění vznesená proti senátoru Pinochetovi jsou většinou obvinění týkající se údajného mučení a spiknutí za účelem mučení, a to mimo území Velké Británie," konstatoval lord Browne-Wilkinson. "Mučení mimo území Velké Británii začalo být zločinem teprve v roce 1988, kdy dne 29. září 1988 vešel v platnost Zákon o trestním právu, paragraf 134.

    Pokud právní zástupci generála Pinocheta prohrají své odvolání u Nejvyššího soudu, mohou se znovu odvolat k Horní sněmovně.

    Mary Robinsonová, vysoká komisařka OSN pro lidská práva, konstatovala, že rozhodnutí soudců z Horní sněmovny potvrdilo velmi energicky, že mučení je mezinárodní zločin, který podléhá všeobecné jurisdikci.

    Čeští Romové žádají o podporu

    Policejní kampaň proti romským aktivistům za lidská práva v České republice

    RomNews Network

    (Tyto informace šíří RomNews Network v angličtině prostřednictvím e-mailu a internetu.)

    V deset hodin dopoledne 23. března vstoupili policisté do domovů romských aktivistů za občanská práva v městě Rokycany. Prohledali je a "obvinili" aktivisty, že spolupodepsali protest proti starostovi města. Protest se týká rasistické politiky starosty Oldřicha Kožíška a nesnesitelných životních poměrů, s nimiž se musejí Romové vyrovnat. Mezi jiným byl prohledán také byt známého aktivisty a romského předáka Ondřeje Gini.

    Události z 23. března jsou dosud nejextrémnějšími v kampani teroru proti Giňovi a dalším českým aktivistům. Policie a vládní činitelé pronásledují aktivisty v Rokycanech už několik měsíců.

    Město je mezinárodně nechvalně proslulé už léta svými protiromskými činnostmi. Před několika měsíci byl postaven na starostův příkaz plot, který měl "chránit" české obyvatele města před Romy. Zpravodajství sdělovacích prostředků je už léta rasisticky zaujato. Romům je odpírán přístup do hostinců a restaurací ve městě; časté útoky a fyzické násilí proti Romům starosta nepovažuje za významné a charakterizuje je jako reakce na "asociální chování Romů". Tento druh chování vedl před několika měsíci k vlně uprchlíků z České republiky - jen loni hledalo asyl v zahraničí před pronásledováním doma 4000 osob.

    České organizace na obranu lidských práv už léta upozorňují na systematicky zhoršující se situaci Romů v České republice.

    Od "sametové revoluce" bylo zavražděno více než 50 Romů a stovky se staly obětí brutálních útoků od rasistických nacionalistů.

    Romové jsou opakovaně také obětí státního násilí a proticikánství: více než 50 000 Romů přišlo o občanství ve vlastní zemi poté, co se Československo rozdělilo na dvě nezávislé části.

    Česká republika je jedinou zemí na světě, která dovolila, aby byla postavena prasečí farma na místě koncentračního tábora: tábor v Letech byl vybudován speciálně pro Romy a za druhé světové války na něj dohlíželi a řídili ho Češi. Za komunismu byly stovky romských žen podrobeny nucené sterilizaci. Romské děti jsou odsunovány do zvláštních škol a více než 90 procent všech Romů je nezaměstnaných, diskriminaci a násilí jsou vystaveni v České republice doslova každý den. Žádná česká vláda dosud nepovažovala za vhodné se Romům omluvit za pokračující násilí, zaměřené proti nim.

  • RNC ostře protestuje proti akcím České republiky.

  • RNC považuje tuto policejní kampaň a chování českých úřadů vůči hnutí za romská občanská práva a vůči Ondřeji Giňovi za pokus kriminalizovat jejich práci a umlčet je.

  • RNC zaznamenává se znepokojením, že se Česká republika otevřeně a ostudně dopouští útlaku a diskriminace od té doby, co se stala členem NATO

  • RNC apeluje na všechny mezinárondní organizace na obranu občanských práv, aby protestovaly proti této situaci a aby se v této věci obrátily na své vlády

    České romské organizace vás žádají o podporu!

    Romské kontakty:

    Pan Ondřej Giňa

    Fax: 00420 181 727 598

    Fax: 00420 181 723 011

    Czech Republic, Rokycany 33701, Křeče

    České úřady

  • České velvyslanectví ve vaší zemi

  • Ministerstvo vnitra, Nad štolou 3, Praha 6

    Tel.: 00420 2614 11 111

    Fax.: 00420 2614 21 115

  • Úřad vlády

    Nábřeží E. Beneše 4

    Praha 1

    Tel.: 00420 2 24 0021 11

    Fax.: 00420 2 24 81 02 31

  • Kancelář prezidenta ČR - Hrad

    110 00 Praha 1

    Tel.: 00420 2 24 37 11 11

    Fax.: 00420 2 24 37 33 00

  • Ministerstvo zahraničí

    Loretánské nám. 5

    Praha 1

    Tel.: 00420 2 24 181 111

    Fax.: 00420 2 24 31 00 17

  • České velvyslanectví v Německu - Berlín

    Tel.: 0049 30 226 380

    Fax: 0049 30 22 94 033

  • České velvyslanectví v USA

    Washington

    Tel.: 001 202 27 49 100

    Fax: 001202 966 85 40

  • České velvyslanectví v Británii

    Tel.: 0044 171 24 31 115

    Fax: 0044 171 72 79 654

    Romský národní kongres:

    Roma National Congress

    Umbrella Organization Of The European Roma Civil Rights Movement

    Board: Andrzej Wisniewski (Poland), Ondrej Gina (Czech Republic), Jozef Cervenak (Slovakia), Rudko Kawczynski (Germany), Asmet Elezovski (Macedonia).

    European Central Office:

    Simon von Utrechtstr. 85

    D - 20359 Hamburg, Germany

    Phone: ++ 49 40 319 42 49

    Fax: ++ 49 40 31 04 75

    http://www.romnews.com

    Emails:

    Information: Info@RomaNationalCongress.org

    Board of the RNC: Board@RomaNationalCongress.org

    Youth Section: Youth-Section@RomaNationalCongress.org

    Emergency Hotline ( Phone ): ++ 49 171 8931 831

    Emergency Hotline ( Fax ): ++ 49 171 8910 702


    Czech Roma Ask for Support

    Police campaign against Roma Civil Rights Activists in Czech Republic

    RomNews Network

    At 10 a.m. yesterday, March 23rd, police forces entered and searched the homes of Roma civil rights activists in the town of Rockycany, "accusing" the activists of being among the signatories of a protest against the mayor of the town. This protest is concerned with the racist politics of mayor Oldrich Kozisek and the unbearable living standards Czech Roma have to put up with. Among those whose homes were searched is the well-known activist and Roma leader Ondrej Gina.

    Yesterday's events are most extreme so far in a campaign of terror against Gina and other Czech activists. Police and government officials have been harassing activists in Rockycany for several months now.

    The town has been internationally infamous for years because of anti-Roma activities. A few months ago a fence was built on the mayor's orders which would "protect" the town's Czech inhabitants from Roma. Media reports have for years been written with a racist bias. Roma have been denied entry to the town's bars and restaurants; the frequent attacks and use of physical violence against Roma have been dismissed by the mayor, calling them reactions to the "asocial behaviour of Roma". This kind of treatment led a few months ago to a wave of Roma refugees from the Republic - last year alone more than 4,000 sought refuge abroad from persecution at home.

    Czech civil rights organisations have been for years drawing attention to the steadily deteriorating situation of Roma in the Republic.

    More then 50 Roma have been murdered since the "Velvet Revolution"; hundreds have been brutally attacked by racist nationalists.

    Roma have repeatedly also been the victims of state violence and antiziganism: over 50,000 became stateless persons in their own land after the dissolution of the Czechoslovakian state into two separate political entities.

    The Czech Republic is the only country in the world which could let a pig farm be built on the site of a concentration camp: the camp at Lety was constructed especially for Roma and was supervised and run by Czechs during WWII. Hundreds of Roma women were subjected to involuntary sterilisation under Communism. Roma children are relegated to special schools and over 90% of all Roma are unemployed; discrimination and violence are things they have to cope with every single day in the Czech Republic. No Czech government has yet seen it fit to issue an apology for the continuation and the continuity of persecution of Roma in the country.

  • The RNC protests strongly against the Czech Republic's actions.

  • The RNC sees in this police campaign and the behaviour of the powers that be against the Roma civil rights movement and Ondrej Gina an attempt to criminalise their work and silence them.

  • The RNC has noticed with alarm the manner in which the Republic has openly and shamelessly engaged in repression and discrimination since becoming a NATO member.

  • The RNC calls on international civil rights organisations to join it in protesting against the situation and contact their governments.

    Czech Roma organisations ask you for your support !


    Veřejnoprávnost pod lupou

    aneb

    Každý o ní mluví, ale víme, jaká je?

    Milan Šmíd

    Minulý týden, tj. ve čtvrtek 18.3.1999, se v Goetheho institutu v Praze konal seminář "Služba veřejnosti a veřejnoprávní média v sjednocující se Evropě". Kromě veřejnoprávních institucí Českého rozhlasu a České televize a jejich dozorčích rad bylo pořadatelem i CEMES, Centrum pro mediální studia FSV UK, reprezentované mými kolegy Janem Jirákem (rada ČT) a Barbarou Koepplovou (Rada ČRo).

    Seminář měl v podstatě jen čtyři referáty - promluvili zde ředitelé Jakub Puchalský (ČT) a Vladimír Ježek (ČR) a potom dva zahraniční hosté - dr. Norbert Schneider z Porýní Vestfálska, který je šéfem tamějšího regulačního úřadu (Landesmedienanstalt) pro vysílání a dr. Werner Rumphorst, šéfprávník Evropské vysílací unie EBU.

    Na seminář jsem se dostavil až odpoledne, takže jsem zmeškal referát Jakuba Puchalského na téma "Veřejnoprávní média a odpovědnost vůči společnosti." Měl jsem však možnost vyslechnout si generálního ředitele Českého rozhlasu, který pohovořil na téma Ekonomická, právní a věcná charakteristika pojmu "veřejnoprávnost". Nerad bych, aby došlo ke zkreslení prosloveného, ale dělal jsem si poznámky jenom u toho, co mne zaujalo. Dnes mám ve svém notesu zapsány např. tyto Ježkovy výroky:

  • Co je veřejnoprávnost? Já si ji definuji jako souhrn subjektivních představ těch, kteří ve veřejnoprávních médiích jsou a snaží se vykonávat svoji práci nezávisle na politice a na trhu.

  • Kdo je veřejnost? My všichni? Včetně menšin? Kde je hranice menšiny, pro kterou by se mělo ještě vysílat? (položené otázky bez odpovědi)

  • Jak dát veřejnoprávnost do zákona? Je to otázka spíše citu, těžko pojmenovatelných definic a slov. Zákon by proto měl být proto co nejstručnější a co nejliberálnější a neměl by dávat možnost zneužívání pojmů.

    Já vím, pan Ježek tam řekl ještě řadu trefných charakteristik a nepopiratelných faktů týkajících se rozdílné praxe veřejnoprávního a soukromého vysílání. Mne však zaujala jeho definice tzv. veřejnoprávnosti, kdy v závěru svého vystoupení opět opakoval: Veřejnoprávnost chápu jako vnitřní pocit nezávislé odpovědnosti vůči instituci...

    Zřejmě jsem nebyl jediný, kdo nad takovým pojetím veřejnoprávnosti kroutil hlavou. Pan Rumphorst okamžitě reagoval na termín "veřejnoprávnost".

    "Veřejnoprávní" je adjektivum převzaté z německé jazykové oblasti, je třeba si uvědomit, že označuje právní formu vysílací organizace, nikoli náplň její činnosti. Není důležité, že vysílatel je "veřejnoprávní", je důležité, zda vykonává "veřejnou službu." Tj. ČT a ČRo jsou vysílatelé veřejné služby.

    Podle Rumphorsta by proto bylo dobré používat jiný slovník a diskutovat ne o tom, co je to "veřejnoprávnost", ale o tom, co si představujeme pod pojmem veřejná služba ve vysílání ČT a ČRo. Na to Jan Jirák reagoval: "na změnu slovníku je asi už bohužel pozdě, mezi politiky a novináři se pojem veřejnoprávnost zahnízdil natolik, že s tím teoretická fronta asi už jen těžko pohne."

    Poté se ozval i pan Schneider z Porýní Vestfálska, který požádal Vladimíra Ježka, zda by mu mohl blíže specifikovat, jak se utvářejí a čím se řídí ony "vnitřní, subjektivní pocity" které vytvářejí onu "veřejnoprávnost". Na to jsem vystoupil a pokusil se panu Schneiderovi vysvětlit, že takové pojetí, založené na vnitřních subjektivních pocitech, odráží chabou úroveň diskuse o věcech veřejných v České republice, protože logické by bylo, aby obsah "veřejnoprávnosti", tj. veřejné služby, se odvozoval nikoli od subjektivních pocitů, ale od definování pojmu "veřejný zájem", a ten v našem politickém životě hraje spíše zanedbatelnou roli, neboť je buď odmítán (veřejný zájem vznikne součtem zájmů individuálních) nebo zneužíván k prosazování zájmů partikulárních.

    Ta diskuse byla mnohem různorodější, než tady uvádím. Toto není nějaký objektivní zápis. Nicméně rád bych ještě vzpomenul vystoupení pana Rumphorsta, který se podivil nad tím, že se zde diskutuje o některých věcech, které by přeci našim politikům měly být dávno jasné. Byla to přece Praha, kde se 7.-8. listopadu 1994 konala 4. evropská ministerská konference o masmediální politice se dvěma hlavními tématy: Budoucnost vysílání veřejné služby a Svoboda žurnalisty.

    A jestliže ministr české vlády spolu s ostatními ministry z evropských zemí v Praze podepsal závěrečné usnesení, v němž se zavazuje "udržet a rozvíjet silný systém vysílání veřejné služby v prostředí charakterizovaném vzrůstající konkurenční nabídkou programových služeb a rychlými technologickými změnami" (citováno ze znění dokumentu uveřejněném v periodiku ČT Svět televize 4/94, str. 68-78), a jestliže se v tom dokumentu uvádí devět hlavních úkolů veřejnoprávního vysílání, pak by snad neměl být problém, využít tento dokument nejen k diskusi o tzv. "veřejnoprávnosti" českých médií, ale také k tomu, aby tato média a její publicisté české vládě přijatý závazek neustále připomínali. Tolik šéfprávník EBU Werner Rumphorst.

    Já jsem v této souvislosti sáhl do svého archivu a vytáhl studii, kterou jsem přesně před pěti lety, tj. v únoru 1994, vypracoval pro Úřady Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání. (viz příloha, viz Obsah tohoto vydání BL) Když jsem si ji četl, padla na mne tíseň a pocit marnosti lidského počínání - to v okamžiku, když se člověk dozví informace o průběhu posledního zasedání Stále komise pro masmédia v parlamentu (právě minulý týden), nebo když je konfrontován v novinách s intelektuálními perlami z pera předsedy této komise poslance ODS Ivana Langera (právě před třemi nedělemi v Lidových novinách).

    Jak už jsem nejednou veřejně prohlásil - nedělám si patent na rozum, mně nevadí, když lidé mají jiný názor na věc, naopak, vítám každý odlišný pohled opravující mé případné omyly. Nemyslím si tudíž, že moje studie byla nějak geniální. Ten smutek vyplývá spíše ze zjištění, že ani po deseti letech svobodné diskuse stále nejsme schopni se sjednotit na interpretaci některých základních pojmů vyspělých demokracií, a že naopak tyto diskuse jsou neustále zatěžovány ideologickým balastem (viz např. onen článek Ivana Langera označující regulaci elektronických médií za socialismus).

    Milan Šmíd


    Poznámka Jana Čulíka: Definice veřejnoprávnosti, kterou předložil podle pana Šmída pan Ježek, je poněkud znepokojující.

    Asi není možno přece "veřejnoprávnost" definovat jako "souhrn subjektivních představ těch, kteří ve veřejnoprávních médiích jsou a snaží se vykonávat svoji práci nezávisle na politice a na trhu." - Práce ve sdělovacích prostředcích veřejné služby by neměla být subjektivní. Pro novináře v médiu veřejné služby nemůže být mikrofon jeho vlastním subjektivním nástrojem, v němž si může vyjadřovat, co osobně sám chce, "nezávisle na politice a na trhu". -

    Základem práce novináře v médiu veřejné služby musí být objektivní, profesionální úsudek, který nemá nic společného se "subjektivními představami". - Potíž ovšem je, že v zemích jako je Británie, existuje dosti pevné povědomí o tom, co je dobrá rozhlasová a televizní žurnalistika. Proto může britský mediální odborník napsat, že se to prostě "pozná". (Viz studie Milana Šmída, níže.)

    Dále pan Ježek uvažoval: Kdo je veřejnost? My všichni? Včetně menšin? Kde je hranice menšiny, pro kterou by se mělo ještě vysílat? - Sporná je totiž představa, že se vysílá "pro někoho", že se médium veřejné služby má stávat pasívním mluvčím různých skupin ve společnosti. Pak novináři musejí lámat hlavu, názory jak malé společenské skupiny mají ještě vysílat. Jenže médium veřejné služby přece není totožné s předvolebním stranicko-politickým vysíláním. - Úkolem novináře média veřejné služby je hledat podnětné, nekonvenční myšlenky, předkládat je veřejnosti a zpochybňovat je při tom z nejrůznějších úhlů. Při této definici se nemusíme trápit tím, jestli nositelem názoru, který do vysílání přinášíme, je třeba příliš malá politická skupina. Médium veřejné služby by mělo vysílat všechny myšlenky, které novinář podle profesionálního úsudku uzná za nové a podnětné. To je jedno, jestli s nimi přijde stotisícová společenská skupina anebo jednotlivec.


    Rozhlas a televize jako veřejnoprávní instituce

    Milan Šmíd

    Když v květnu 1991 Slovenská národná rada přijala zákony č. 254 a 255 o Slovenskej televízii a o Slovenskom rozhlase, kterými na základě tzv. malého kompetenčního zákona č.136/1991 vyčlenila tyto instituce ze struktury dosavadních státních organizací ČST a ČSRo, jak Slovenská televízia, tak Slovenský rozhlas byly deklarovány jako "národná, nezávislá, verejnoprávna, informačná, kultúrna a vzdelávacia inštitúcia".

    Našli se pak slovenští politici, kteří prohlašovali, že Slováci jako vůbec první v postkomunistické Evropě vytvořili nezávislou veřejnoprávní instituci. Ale stalo se tak doopravdy? Již v této době byl jak rozhlas, tak televize na Slovensku bohatě dotovány ze státního rozpočtu, stále pokračovaly ve své existenci rozpočtové organizace, byť někdejší přísná pravidla limitů jejich hospodaření se postupně uvolňovala, obě instituce byly i nadále - přes některé menšinové názory, zvláště z řad žurnalistů - obecně chápány jako nástroj vládní politiky.

    Český rozhlas a Česká televize, které o půl roku později, v listopadu 1991, ustavila Česká národní rada zákony č.483 a 484, se definovaly mnohem skromněji: jako "právnická osoba", která "poskytuje službu veřejnosti" tvorbou a vysíláním programů. Byli to zřejmě právníci-legislativci, kteří zabránili veřejnoprávní deklaraci, tím spíše, že náš právní systém tento pojem zatím explicitně neobsahuje.

    Následující studie se chce zamyslet nad konceptem "veřejnoprávnosti", jak se dnes používá v souvislosti s rozhlasovým a televizním vysíláním.

    Veřejnoprávní koncept vysílání

    Veřejnoprávní koncept vysílání neměl v České republice možnost organicky vyrůstat z nějaké dlouholeté domácí tradice. Je třeba přiznat, že je to koncept importovaný, převzatý ze zahraničí, z demokratických politických systémů. To vedlo k tomu, že ne vždy byly u nás pro něj připraveny všechny právní, ale často i společensko-politické podmínky. A tak veřejnoprávní poslání rozhlasu a televize je spíše vyjádřením přání, formulací úkolu, který osvícená část politické elity před vysílání postavila - to jest, aby vysílání bylo více službou veřejnosti než nástrojem vládnoucí moci.

    Termín veřejnoprávní naznačuje, že ze zahraničních vzorů byl nejblíže ten německý, kde vysílací organizace jsou důsledně označovány jako "oeffentlich rechtlichen Anstalten", tj. instituce veřejného práva. V anglosaské oblasti se totiž nehovoří o veřejnoprávních institucích, ale o organizacích veřejné služby - BBC je public service broadcaster, který je veřejným podnikem - public enterprise, corporation. Rovněž ve Francii se používá pouze adjektivum veřejný - public, přičemž o vysílatelích se hovoří častěji o organizacích veřejného sektoru (le secteur public) nežli o veřejných organizacích.

    O tom, jak zmíněná funkce veřejné služby by měla být ve vysílání konkrétně naplňována, se vedou průběžné a nikdy nekončící diskuse, které jednak potvrzují to, že její rámec nelze přesně a definitivně stanovit (1), neboť tato funkce není funkcí sociologickou s "objektivním" charakterem, prosazujícím se nezávisle na záměrech zúčastněných. Tyto diskuse dále dokazují, že funkce veřejné služby odráží společenská očekávání (2), tj. to, co společnost od veřejné instituce vyžaduje a co se může v různých sociálních strukturách navzájem silně odlišovat.

    Také z toho důvodu se nelze slepě ohlížet po cizích vzorech, z nichž je sice možné převzít obecná pravidla, lze z nich čerpat inspiraci, využít historické zkušenosti, ale nelze je slepě kopírovat. Vlastní konkrétní náplň pojmu veřejné služby rozhlasového a televizního vysílání by se pak měla vytvářet v domácím prostředí v průběhu široké diskuse za účasti celého politického spektra.

    Na počátku stojí veřejný zájem

    Legitimita, "právo na život" veřejné či veřejnoprávní instituce vychází z existence společného, veřejného zájmu, a také z poznání, že tento veřejný zájem je něčím více než prostým součtem soupeřících individuálních zájmů. Ačkoli "veřejný zájem" bývá velice frekventovaným pojmem politického života, ačkoli se na něj odvolávají i právní normy, jeho definování je kupodivu velice vágní a neurčité.

    Vyplývá to z povahy věci, kdy veřejný zájem je něčím, co se implicitně předpokládá. Právě používání tohoto pojmu a následné diskuse naplňující jeho konkrétní obsah, nás přesvědčují o tom, že společnost veřejný zájem akceptuje jako něco, co zde objektivně existuje, jako něco, co přesahuje zájmy individuální.

    I kdybychom pojem veřejný zájem zakázali nebo přestali užívat, brzy se vytvoří potřeba nějakého nového termínu, který by vyjádřil polaritu vztahu mezi individuálními, soukromými cíli a potřebami větších společenských struktur.

    Koncept veřejného zájmu v sobě obsahuje etické zdůvodnění požadavků, které komunita klade na individuum a kterým ho často omezuje. Vnáší do mechanismu politického rozhodování morální prvek, hodnoty, aspirace a cíle dané společnosti. I když někteří sociální vědci odmítají pro neurčenost pojmu uznat veřejný zájem jako jev schopný podrobit se vědecké analýze, nemohou popřít jeho existenci a vliv na společnost a politický systém.

    Samozřejmě, pojem "veřejný zájem" lze zneužít jako každý jiný (stejně jako byl zneužíván "zájem celospolečenský"), jeho neurčitost však nemůže být důvodem k jeho zrušení. Vždyť i jeho protipůl - pojem "individuální svoboda" - je velice neurčitý a chybí mu přesnější vymezení.

    Těm, kteří kategorii veřejného zájmu odmítají, je možné připomenout, že veřejný zájem je pokládán za jeden z důležitých prvků moderní demokratické společnosti. Implicitně v sobě obsahuje permanentní veřejnou diskusi, průběžný vývoj a hledání stále nových řešení a východisek.

    Není náhodou, že méně rozvinuté společnosti a autoritářské politické systémy se k tomuto pojmu stavějí chladně. Tam, kde jedinec je pasívním, ovládaným prvkem bez možnosti projevu vlastní vůle, tam pak o tom, co je dobré pro společnost - namísto interakce v rámci demokratického politického systému - rozhoduje vládnoucí vrstva; ať už je to uznávaný charismatický vůdce nebo vládnoucí strana přisvojující si vedoucí úlohu ve společnosti.

    Veřejný zájem poněkud nespravedlivě trpí za uplynulá desetiletí, kdy jedinec byl nucen bezvýhradně se podrobit "celospolečenskému zájmu", který byl deklarován jako zájem "pracujícího lidu", ale fakticky se jednalo o zájem mocenské elity, tj. aparátu strany, která si přisvojila tzv. "vedoucí úlohu".

    S praxí, kdy za deklarací veřejného zájmu se skrývají zájmy silně partikulární nebo dokonce individuální, se setkáváme i dnes - byť v jiných podmínkách a v jiném "převleku". To však jenom potvrzuje skutečnost, že kategorie veřejného zájmu není a nikdy nebude imunní vůči zneužití a jediným lékem proti takovému zneužití je veřejná diskuse v rámci otevřeného demokratického politického systému. (3)

    Veřejný podnik

    Encyclopaedia Britannica věnuje jevu, který nazývá public enterprise, hned celé čtyři stránky. Uvádí, že na jedné straně mají veřejné podniky shodné rysy se státními institucemi: oba slouží veřejným zájmům, uspokojují veřejné potřeby. Na straně druhé se však odlišují.

    Čím? Zatímco státní instituce financované z výnosu daní, poskytují služby veřejnosti jako nedělitelnému celku, často bezplatně (patří mezi ně např. armáda, policie, veřejné školství apod.), pak u veřejných podniků lze jejich služby či zboží rozdělit na konkrétní dělitelné prvky sloužící konkrétním jedincům, kteří za ně často platí i poplatky (např. pošty, komunikace, železnice, elektrárny, plynárny apod.).

    Tím vzniká i další rozdíl - veřejný podnik má své vlastní příjmy a svůj majetek, se kterými může podle okolností samostatně hospodařit, může mít i formu obchodních společností. Od soukromých obchodních společností se však veřejný podnik liší tím, že smyslem jeho činnosti není soukromý, maximální zisk, ale veřejný prospěch. Měl by tudíž poskytovat co možná nejkvalitnější služby za co možná nejnižší cenu. Tolik teorie.

    Zmíněná Encyclopaedia Britannica zdůrazňuje historickou i geografickou podmíněnost formy veřejných podniků.

    Zpočátku nejčastější formou byla v podstatě vládní organizace (The Administrative Department), tj. organizace zřízená vládou, hrazená ze státního rozpočtu nebo ze společného fondu, do něhož plynuly poplatky za poskytované služby, a řízená téměř shodně jako součást vládního aparátu.

    Obchodní agentura (Trading Agency) je typ veřejné organizace pocházející ze Švédska, která je zde používána např. pro správu pošt, železnic, energetiky apod. Je to v podstatě modifikace výše uvedeného typu s větší samostatností, nepolitickým vedením s profesionály (jmenuje je formálně nezávislý orgán, např. Královská rada, která ovšem návrhy přijímá od vlády). Na jedné straně může taková agentura částečně svobodně hospodařit se svým ziskem, její personál je však svým charakterem byrokracií civilní, státní služby.

    Společnost (Company) jako veřejný podnik byla častým a obvyklým případem ve Francii nebo Itálii. Chová se v podstatě jako obchodní společnost, ovšem s tím, že vlastnictví (často ve formě akcií) si drží stát, který za součinnosti moci zákonodárné i výkonné určuje pravidla řízení, odpovědností, charakter správních orgánů apod. Výhodou je nezávislost jak na ministerstvu financí a státním rozpočtu, tak na pravidlech platících pro státní službu, z toho plyne větší podnikavost, pružnost při reagování na změněné situace. Nevýhodou pak je určitá absence veřejné kontroly. Touto formou, tj. jako státní akciové společnosti, jsou organizovány některé rozhlasové a televizní společnosti (YLE, SVT, částečně RAI).

    Veřejná korporace (Public Corporation) jako forma veřejné organizace pochází z Británie, kde byla poprvé použita při vytvoření Port of London Authority. Od té doby se využívá v mnoha podobách a modifikacích po celém světě. Je ustavována na základě společenského konsensu jako částečně autonomní instituce podřízená ve velké míře veřejné kontrole. Hlavním motivem k jejímu vzniku byla snaha osvobodit veřejný podnik od bezprostřední závislosti na vládě či parlamentu, jakož i od závislosti na státním rozpočtu. Ředitel a správní orgány bývají jmenováni či voleni na pevnou dobu, což jim poskytuje určitou nezávislost na politické kontrole.

    Praxe zná také společnosti smíšené (Mixed Private-Public Enterprises), které většinou mají formu obchodní (akciové) společnosti, částečně vlastněné státem, jenž si na základě spoluvlastnictví vyhrazuje jisté pravomoce. Je to kontroverzní forma - v USA zakázaná - kde se buď státní zájem "utopí" v procesu soukromého podnikání nebo toto podnikání hřeší na státní garance schopné pokrýt případné ztráty.(4)

    Veřejnoprávní korporace a elektronická média

    O pojmu korporace uváděl náš Ilustrovaný encyklopedický slovník ještě nedávno:

    "korporace (lat.), sdružení osob, spojených společnými zájmy nebo úkoly. K. jsou buď nucené (ze zákona), nebo dobrovolné, veřejněprávní nebo soukromoprávní.... V social. státech pojem korporace pozbyl praktického významu."(!)

    Korporace jako zvláštní forma obchodní společnosti se k nám zatím nevrátila, nicméně při diskusích o tom, jak by měla být formulována koncepce veřejně prospěšné instituce v českém zákonodárství, se často používá vzor public corporation z Británie, ovšem v modifikaci německé, jako veřejnoprávní instituce, organizace.

    Jak vyplývá i z předchozího textu, veřejnoprávní korporace není jedinou možnou formou veřejného podniku, je však pokládána za uspokojivé východisko všude tam, kde je vhodné, aby poskytovaná služba byla vzdálena od bezprostřední kontroly politickou mocí, aby odpovědnost byla směřována prioritně k veřejnosti a veřejnému zájmu.

    Užití veřejnoprávního konceptu při organizování činnosti elektronických médií má svůj důvod jednak v charakteru těchto médií, jež jsou dosud odkázána převážně na využívání frekvencí, což jest fyzikálně a geograficky limitovaná veličina, nahlížená jako veřejný statek. Dalším důvodem je pak zájem veřejnosti, aby informace, kterou tato média šiří, nebyla účelově ovlivňována ani deformována. Všeobecně se ví, odkud toto nebezpečí hrozí - jednak ze strany partikulárních politických zájmů, tj. jednotlivých politických stran, a dále ze strany rovněž partikulárních zájmů obchodních.

    Modelová úvaha

    Zřízení veřejnoprávní instituce má jistá pravidla, která - byť se ve mohou případ od případu odlišovat - jsou v podstatě stejná, ať jde o úroveň místní, regionální či celostátní. Taková instituce má několik charakteristických rysů:

    a) Měla by být ustavena právní normou.

    b) Tato právní norma by měla přesně vymezit předmět činnosti dané instituce.

    c) Zakladatel by měl zároveň určit způsob jejího financování.

    d) Zakladatel by měl vytvořit též mechanismus veřejné kontroly, který by zajistila průběžné sledování této instituce, aby pracovala tak, jak jí to bylo určeno.

    To vše má svůj praktický i etický základ. Instituce veřejnoprávní vzniká tehdy, když - podle názoru těch, kteří veřejnost reprezentují či zastupují - existuje objektivní potřeba služby pro veřejnost, kterou soukromoprávní subjekty nemohou buď vůbec nebo s požadovanými parametry zajistit. Může to být jak obecní knihovna (o té rozhodují obecní radní), tak veřejné rozhlasové či televizní vysílání (o němž rozhoduje parlament).

    Zákonodárce, který takovou instituci zřídí, jí zajišťuje finanční zdroje, aby vůbec mohla pracovat. Nemusí to být vždycky jen přímé dotace. Obecní radní mohou - pokud jim to zákon umožňuje - zvýšit obecní poplatky nebo stanovit tzv. účelově určený poplatek (zweckgebundene Gebuehr) na financování zamýšlené knihovny. Parlament pak ve věci celostátního vysílání může stanovit zvláštní daň, koncesi, poplatek, či jiné příjmy z rozpočtových zdrojů, které veřejnou službu vysílání budou financovat.

    Někdy mají takové instituce - jak obecní knihovna, tak veřejná televize - povolení podnikat (například vysílat reklamy). Ale pak se to týká většinou jen vymezeného předmětu činnosti, případně oborů s předmětem činnosti souvisejích. Platí tu pravidlo, že případné zisky jsou vynakládány na účel, pro který byla instituce zřízena - tj. např. na vypůjčování knih či na vysílání programů.

    Děje se tak z toho důvodu, že by nebylo spravedlivé vůči ostatním subjektům, aby někdo, kdo získává veřejné zdroje a kdo často platí i menší daně, tuto zvýhodněnou pozici využíval pro podnikání bez jakéhokoli omezení. Kromě toho tu vzniká nebezpečí, že při takovém neregulovaném podnikání by původně veřejnoprávní instituce mohla podlehnout nutkání opustit činnost, pro kterou byla vlastně zřízena, a věnovat se něčemu úplně jinému, pro ni výhodnějšímu.

    Je tu tedy ne jeden, ale hned několik důvodů, proč má zakladatel a veřejnost právo určitého dohledu nad činností veřejnoprávní instituce a proč zřizuje kontrolní orgán složený ze zástupců veřejnosti, který by se dal - byť ne zcela přesně - přirovnat k dozorčí radě obchodní akciové společnosti.

    Ztratilo se "veřejné"

    Léta totalitní praxe ztotožnila "státní" s "veřejným" a neponechala ve vědomí lidí prostor pro "veřejné" v tom pojetí, které je vlastní demokratickým politickým systémům. A tak není divu, že mnozí lidé jsou schopni uvažovat pouze v polaritě "státní" - "soukromé".

    Není divu, že i předseda postotalitní vlády prohlásí: "Proto chtějme nejradši soukromé, a když ne soukromé, tak raději státní než veřejné!" (5) (Zřejmě veden špatnými zkušenostmi s případy, kdy pod rouškou veřejného zájmu se prosazují partikulární cíle.)

    Po období, kdy převážila slepá víra ve všemocnost trhu a v jeho automatismus při zajišťování veřejných potřeb a zájmů, nevyhnutelně přijde doba, kdy bude třeba se znovu vrátit k diskusím o veřejném zájmu a o tom, jak nejlépe zajišťovat jeho ochranu a naplnění. Bylo by však škoda, kdyby odstranění nedostatků "soukromého" bylo opět svěřeno "státnímu".

    Na druhé straně "veřejné" může být nalezeno jedině na základě vlastních zkušeností - těch dobrých, ale i těch špatných - se "soukromým" i "státním". V tomto ohledu je příchod komerčního rozhlasového a televizního vysílání do České republiky jedinečnou příležitostí, jak rozvinout diskusi o veřejném zájmu v této oblasti, na jejímž základě může být lépe a přesněji definován koncept veřejného sektoru vysílání, včetně právních norem, jež tento veřejnoprávní koncept umožní.(6)

    PhDr. Milan Šmíd, Fakulta sociálních věd UK, Smetanovo náb. 6, 110 00 Praha 1


    Poznámky:

    1) Blumler uvádí příklad, kdy jeden z Komisařů ES pro audiovizuální, informační, komunikační a kulturní otázky veřejně prohlásil: "Co je to veřejná služba? To nevím, i když vím, že odpověď na tuto otázku je velmi důležitá." Blumler, Jay G.: Meshing Money with Mission: Purity versus Pragmatism in Public Broadcasting. In: European Journal of Communication (SAGE, London, Newbury Park and New Delhi), Vol. 8 (1993), 403-424.

    Podobně Paddy Scannell v kapitole o historii vysílání veřejné služby v Británii uvádí, že parlamentní Peacockův výbor v roce 1986 měl problémy s tím, aby získal definici principů veřejné služby od samotných vysílatelů. V roce 1951 pak členům podobného Pilkingtonova výboru předseda Rady guvernérů BBC sdělil, že nemá smysl pokoušet se definovat, co je dobré vysílání, neboť dobré vysílání prý člověk běžně pozná.

    Scannell, Paddy: Public Service Broadcasting: The History of a Concept. In: Understanding Television, Londion, Routledge 1990, str.11.

    2) Theis, Anna M.: Vom Umgang mit Komplexitaet - Organisatorische Konsequenzen des dualen Rundfunksystems. In: Rundfunk und Fernsehen, 40.Jg. 1992/4, Nomos Verlag, Hamburg, str. 494.

    3) Některé myšlenky této kapitoly vycházejí z materiálu Herring, Pendleton: Public Interest (encyklopedické heslo) In: International Encyclopedia of the Social Sciences, Collier-Macmillan Publisher, London., díl 13, str. 170-174.

    4) Viz též heslo Public Enterprise, In: Encyclopaedia Britannica, díl 18, str.820-823.

    5) Václav Klaus: "Soukromé, veřejné, státní", Český deník, 4.12.92.

    6) Za zmínku zde stojí, jak právě příchod soukromé konkurence vyhrotil některé problémy vysílání, jež zůstávaly neřešeny delší dobu (např. nedostatečné zakotvení poplatku za R a TV přijímač v zákonech, problém financování rozhlasových vysílačů s velkými výkony apod.), včetně toho problému, že "veřejnoprávnost" vysílacích institucí ČT a ČR je dosud v našem právním řádu řešena pouze ad hoc, na základě nejrůznějších výjimek (např. jmenovité osvobození od DPH, dohody s ministerstvem financí v nejasných případech apod.).


    Chybný mýtus o tom, že lze na domordce hodit pár bomb

    Jonathan Eyal, Guardian, 23. března 1999

    Jonathan Eyal je ředitel výzkumu v Královském vojenském institutu v Londýně

    Existuje možná několik historických příkladů, že lze země bombardovat tak dlouho, až se vzdají - žádné země se však nikdy nikomu nepodařilo přimět bombardováním ke spolupráci

    Pokud nedojde na poslední chvíli k překvapení, letecké útoky proti Jugoslávii se nyní zdají nevyhnutelné. Vojenské cíle jsou dost jasné. Ale západní vlády nebudou schopny proměnit tyto letecké útoky v systematickou politickou strategii. Jakmile začnou na Balkáně dopadat bomby, dva důsledky jsou jasné: Kosovo se tím stává nezávislé a do oblasti budou muset být vyslána pozemní vojska. Takže přesně to, ohledně čeho se Západ zavázal, že se to nestane, se právě stane.

    Škody, které utrpí během leteckých útoků Jugoslávie, budou značné. I když všechny cíle nebudou hned zasaženy, strategie NATO vyžaduje soustředěnou ofenzívu, která, po likvidaci jugoslávské integrované vzdušné obrany bude dále systematicky ničit skladiště munice, logistické zásobovací linie a komunikační střediska.

    Aliance je plně připravena setkat se s tvrdým odporem a možná při tom přijde o několik letadel. Ale o výsledku není pochyb. Většina jugoslávského letectva asi ani nebude schopna vzletět a pokud ano, letadla budou okamžitě sestřelena.

    Avšak to bude pouze začátek vážných dilemat Západu. Leteckých útoků bylo použito na Balkáně v létě 1995 jako součásti strategie přesvědčování Srbů, aby se dostavili k vyjednávacímu stolu. Tehdy to bylo úspěšné a západní vlády doufají, že se jim podaří tehdejší úspěch opakovat.

    Avšak srovnání s Bosnou je irelevantní. Před pěti lety byli Srbové už na zemi poraženi Chorvaty a bylo v jejich zájmu dospět k dohodě co nejdříve. A co je důležitější, Západ udržoval fikci, že bombarduje bosenské Srby a nikoliv samotné jugoslávské vojsko.

    Prezident Miloševič je pořád ještě přesvědčen, že může bojem všechno zachránit. A teď jsou letecké útoky zaměřeny přímo na jeho zemi. Strategie Západu spočívá v tom, bombardovat dostatečně dlouho, aby to Miloševiče donutilo přijmout mírovou dohodu, ale zase ne tak dlouho, aby to povzbudilo etnické Albánce v Kosovu dožadovat se úplné nezávislosti.

    Šance na úspěch jsou v podstatě nulové: Existuje možná několik historických příkladů, že lze země bombardovat tak dlouho, až se vzdají - žádné země se však nikdy nikomu nepodařilo přimět bombardováním ke spolupráci.

    Pohlédneme-li na situaci z Bělehradu, postavit se Západu a riskovat letecké útoky je zcela logické. Miloševič si uvědomil už dávno, že o Kosovo přijde. Jugoslávský diktátor dobře věděl, že jakmile se objeví v oblasti mírové sbory a jakmile se budou konat svobodné volby, žádná západní vláda mu kosovské území nevrátí.

    Právě proto se zřejmě rozhodl bojovat a doufá, že Západ se mu rozhodností nevyrovná. V první fázi leteckých útoků nebude dělat nic a bude doufat, že NATO ztratí vůli dál bombardovat anebo že Rusové přesvědčí Západ, aby přestal.

    Zároveň bude zahájena masívní hromadná ofenzíva proti Albáncům, prostřednictvím 36 000 jugoslávských vojáků, kteří už v Kosovu jsou. Letadla NATO se budou chtít zaměřit na tato vojska, ale alespoň zpočátku bude Aliance chtít zničit cíle v samotné Jugoslávii. Důsledkem bude obrovská vlna lidí, prchajících z Kosova.

    Západ ospravedlňuje operaci proto, že je prý nutná, aby nedošlo k humanitární katastrofě. Ve skutečnosti vznikne největší humanitární katastrofa, jakmile budou zahájeny letecké útoky.

    Miloševič ví, že žádná západní vláda nechce poslat na Balkán pozemní vojska. Každá operace, jejímž cílem by bylo osvobození Kosova, by pravděpodobně vyžadovala více než 100 000 vojáků a tolik mrtvých a raněných, že by to nebylo přijatelné pro žádnou zemi. Ale pohled na vlny uprchlíků a na opakované masakrování donutí Západ, aby svou vojenskou angažovanost buď zintenzívnil, anebo aby se leteckých útoků vzdal.

    Severné část Kosova je oblastí, kterou si Srbové chtějí udržet. Jakmile bude tato oblast etnicky očištěna, Miloševič by mohl zastavit útoky a dokonce se vrátit k jednacímu stolu. Letecké útoky ustanou, Kosovo bude rozděleno a západním jednotkám bude nabídnuto, aby převzaly zbytek Kosova, spolu s uprchlíky.

    Letecké útoky jsou součástí "aerosolového" přístupu k historii: když se vám nelíbí, co si navzájem dělají nějací domorodci, ale nezajímá vás to natolik, abyste tam vyslali a ohrozili vlastní vojska, hoďte na ty domorodce ze vzduchu pár bomb.

    V nadcházejících dnech ukáží Srbové, že představa, že tento způsob je řešení, byl mýtus.


    Kosovo je součástí Evropy - proto musíme bojovat na jeho záchranu

    argumentuje ve středu 24. dubna v deníku Independent Anne McElvoy:

    Slobodan Miloševič se proměnil ve velkého diktátora se všemi charakteristickými rysy: šílenstvím, krutostí a dlouhověkostí. Když zlikvidoval v roce 1989 autonomii Kosova, existoval ještě Sovětský svaz a šílené projevy tohoto jugoslávského nacionalisty se zdály být nepříliš realistickou hrozbou.

    I když v roce 1991 vzniklo v Chorvatsku už skutečné násilí, vždycky dělal srbský šéf státu poněkud absurdní dojem. Tehdy jsem se účastnila v Bělehradě státní recepce. Miloševič vypadal a hovořil jako učebnicový východoevropský učitel marxismu-leninismu - společensky zakomplexovaný, neohrabaný, ale pod tlakem tvrdě hájící své přesvědčení. Když už ho přestalo bavit odpovídat před jídlem na otázky, oznámil ostře: "Teď už zaútočíme na polívku." Tento tvrdý postoj, aplikovaný vůči večeři, se zdál trochu komický. Po Vukovaru, Srebrenici a Račaku už to tak komicky nezní.

    Když si lidé stěžují, že je cíl leteckých útoků NATO proti Srbsku nejasný, nemají pravdu. Existuje jeden jasný cíl, bez něhož je mír nemožný: vytvořit takovou situaci, v níž Miloševič přijde o moc a znetvořené, žravé Srbsko, které vytvořil, bude poníženo. Pokud se Miloševič v nadcházejících dnech sám neprobudí z noční můry, kterou vytvořil, NATO zahájí v nadcházejících dnech nejvážnější akci od konce druhé světové války.

    Pro vojenskou akci proti suverénní mocnosti, která páchá zvěrstva na vlastním území neexistuje institucionální ani právní zdůvodnění. Musíme se spolehnout na subjektivnější hodnocení reálpolitiky a na etický imperativ, který nám velí, abychom jednali. Tony Blair to shrnul v britském parlamentě takto: "Nejednat je nebezpečnější než jednat a je správné zasáhnout, už v důsledku utrpení, které Miloševič způsobil Kosovu."

    To je přesvědčivé. Ale akce bude dlouhá a krvavá. Britský premiér bude muset v nadcházejících tádnech a měsících pracovat velmi usilovně, aby lidi přesvědčil, že účast Británie na zásahu v Kosovu je ospravedlnitelný.

    Roli NATO v Kosovu bude ještě obtížnější ospravedlnit než poslední letecké útoky v Perském zálivu - a při tom se Tony Blair neprojevil zrovna přesvědčivě. Bombardovat Srby jménem Kosova - to se v podstatě rovná uznání kosovské nezávislosti. Je možné, že máme-li zpečetit strategické výsledky bombardovací kampaně, budeme muset proti Miloševičově vůli do této oblasti vyslat pozemní vojska - to je řešení, jehož se bojí, protože by to zaručilo jeho pád. Ale politická a lidská cena by byla vysoká.

    Šéf Konzervativní strany William Hague konstatoval, že jeho opozice podpoří vyslání pozemních jednotek jen na udržování diplomaticky dohodnutého míru, nikoliv proto, aby pro mír bojovaly. Vzniká tím možnost rozkolu mezi labouristy a konzervativci. Problém ale je, že bez vyslání pozemních vojsk možná NATO nebude schopné vytvořit v Kosovu mír.

    Přesto, že je Tony Blair přesvědčený Evropan, nezmínil se o jediném závazném důvodu, proč musíme riskovat dlouhý konflikt v Kosovu: je to součástí Evropy. Alternativou k západní intervenci je přijmout, že západní ideály základních lidských práv a svobody před pronásledováním neplatí v Jugoslávii. Nemyslím, že by měla Evropa tolerovat takovéto zóny, kde etika neplatí.

    Oponenti bombardování často argumentují, že vzhledem k tomu, že Západ není ochoten ani schopen použít síly proti nespravedlnosti všude na světě, neměl by to dělat ani v Jugoslávii. Ale je toEvropa: Budoucnost tohoto kontinentu je naší budoucností. Nemáme-li zasáhnout proti brutálnímu diktátorovi, proti komu bychom kdy zasáhli?

    V Evropě nyní dost chybí vědomí, že být Evropanem znamená zastávat určité základní hodnoty a mít povinnost se o druhého postarat. Do tohoto vakua vstoupilo sobectví, které projevil známý historik Correlli Barnett ve zvráceném a matoucím novinovém článku, v němž vyjádřil názor, že NATO bude v Kosovu "okupační armádou". Oficiálně je to snad správná charakteristika. Ale Kosovo nejsou Sudety.

    V Evropě dnes neexistuje žádné "vzdálené balkánské zákoutí". Maďarsko je členem NATO, hraničí se Srbskem a uprchlíci přicházejí ve vlnách na jeho území. Už nás od nepříjemností neochrání žádná železná opona.


    Nenávratně poškozená role OSN

    Ať už způsobí či nezpůsobí bombardování Srbska jakékoliv škody, nenávratné škody, způsobené křehkému systému světové vlády jsou zřejmé, napsal v dopise listu Guardian duchovní Bruce Kent, viceprezident organizace Pax Christi.

    Podle článku 42 Charty OSN smějí být podniknuty vojenské akce jen tehdy, mají-li svolení Rady bezpečnosti OSN.

    V současné situace je Charta OSN ignorována.

    Systém Spojených národů je vybudován na předpokladu státní suverenity. Charta OSN se nezabývá občanskými válkami, které se staly v dnešním světě téměř normou.

    Velmi silně je zapotřebí zreformovat Chartu OSN, a poskytnout status a ochranu lidským právům pro budoucí autonomní skupiny uvnitř států.

    Bombardování není žádným řešením tohoto problému.

    Kdyby tomu tak bylo, seznam cílů by byl velmi dlouhý.


    Ano, je to všechno velmi obtížné. Blair neochotně zase vyhlašuje válku

    napsal ve středu v Guardianu parlamentní korespondent Simon Hoggart:

    Tony Blair včera zase vyhlásil v parlamentu válku. Začíná to být jeho pravidelným zvykem. Brzo to budou ohlašovat dopředu jako součást jednání parlamentu:

    "Paní předsedkyně, do 19. hodin se bude konat debata o školství a pak bude následovat další válka proti Iráku."

    Bývalo tomu, že to byly intenzívní, vzrušená, napjatá zasedání. Tentokrát nebyl parlament ani plný.

    Blair promluvil, jak to za těchto okolností dělává, sonorním, zlomeným hlasem. Dává najevo obřadnost tím, že mluví strašně pomalu, jako by po každém slově následovala tečka: "Od. Té. Doby. Co. Došla. Jednání. Do. Slepé. Uličky."

    Jeho tón je váhavý a dává tím zřejmě najevo, že páčí tato slova ze samotného jádra své bytosti. Neslyšel jsem ho tak sonorního a upřímného od pohřbu princezny Diany.

    Člověk z toho měl ale pocit, že ať už byla jeho slova jakkoliv energická, jakkoliv rozhodné byly hrozby, jaksi v jeho slovech nebyla sebedůvěra, nebyla v nich absolutní jistota, která by pozvedla chásku v parlamentě, aby mu vyjádřila podporu.

    "Museli jsme jednat, abychom zachránili stabilitu balkánského regionu, víme, že chaos by mohl ovládnout celou Evropu."

    Mínil říci, že by chaos zachvátil celou Evropskou unii. Skutečně? Katastrofa od Atén až po Inverness? To tedy asi poněkud ne.

    Příliš silně ho parlament nepodpořil.

    Rychle vyšlo najevo, že je sněmovna v této věci rozdělena, a politické strany taky. Labouristická strana je rozdělena mezi válečníky a mírotvorce, konzervativci mezi poslance, kteří v podstatě plán na zásah podporují a mezi vojenské realisty, kteří jsou přesvědčeni, že nemůže než selhat.

    Poslanci vstávali jeden po druhém a dotazovali se premiéra, co se stane, pokud letecké útoky selžou.

    Premiér využil dále v parlamentě další dobře vyzkoušenou techniku, totiž že plynul v proudu vědomí tazatelů, aniž by na jejich otázky odpověděl. Ano, řekl, pozemní invaze by vyžadovala alespoň 100 000 vojáků. Ano, přineslo by to vážné důsledky. Ano, je to všechno velmi obtížné. Ale na otázku, co se bude dít, jestliže prostě Srbové budou pokračovat tak, jako dosud, Tony Blair nijak neodpověděl.


    Kosovo - vynikající článek Jiřího Jírovce

    Miloš Kaláb

    Pane Čulíku,

    několik známých mě včera ráno upozornilo e-mailem na vynikajicí příspěvek Jiřího Jírovce v Britských listech ještě než jsem si jej mohl přečíst.

    Měli pravdu a má pravdu pan Jírovec svým komentářem k situaci v Kosovu.

    Dnešní naše noviny připomínají, že Západ musí být jednotný proti 'novému Hitlerovi'. Prezident Clinton je přirovnáván k Churchillovi. S bojovným projevem vystoupil i náš ministerský předseda Jean Chrétien. Koncentrace adrenalinu v krvi stoupá. Naše noviny píší, že jugoslávská vláda ovlivňuje sdělovací prostředky.

    U nás toho není zapotřebí, protože naše prostředky byly už dávno zmanipulovány, aby ukazovaly Srby jako vyvrhele Evropy.

    Jen se podívejte na Bosnu! Pouze ojediněle se objeví zprávička, že podobně jako Srbi jednali Chorvati a muslimi. Když se před mnoha lety Srbové postavili na rozhodný odpor nacistům, byli obdivováni. Když se později postavili na odpor Sovětskému svazu, byli opět našimi kamarády.

    Nyní se znova postavili na obranu své země - a jsou vyvrhely.

    Kdo se jim může divit, že si do země nezvou vojáky NATO? Dočasných okupací jsme všichni zažili bohatě. NATO ještě neskončilo v Bosně a už si bere další sousto. Jaký vztah budou mít k boji srbští vojáci (boj za svrchovanost své země) proti vztahu svých odpůrců-útočníků?

    Zvlášť oceňuji na článku p. Jírovce to, že připomněl, jak nikoho nezajímala vyvíjející se krize, dokud by byly stačily peníze, aby se jí předešlo.

    Miloš Kaláb


    Obchodní rejstřík na Internetu dostal cenu "Zlatý Zavináč Úřadu státní správy"

    Aplikace provozovaná Ministerstvem spravedlnosti ČR, která byla vytvořena společností Corpus, spol. s r. o., byla označena jako mimořádný počin v oblasti zpřístupnění informací v rámci veřejné správy.

    Hradec Králové, 16. března 1999 - dnes bylo na konferenci ISSS '99 (Internet ve státní správě a samosprávě) předáno ocenění "Zlatý Zavináč Úřadu státní správy" za mimořádný počin v oblasti zveřejnění informací ve veřejné správě. Z rukou organizátorů jej převzal ministr spravedlnosti JUDr. Otakar Motejl, jehož resort byl oceněn za zpřístupnění elektronické verze Obchodního rejstříku ČR do sítě Internet.

    Aplikační programové vybavení společnosti Corpus bylo spuštěno do sítě Internet v září roku 1997 a umožňuje komukoli, kdo vlastní připojení do Internetu, vyhledávat v celém rozsáhlém registru podle několika kritérií. Data, která jsou k dispozici za pomoci této aplikace, jsou kopií dat uložených v databázi rejstříkových soudů z celé republiky. Získaná informace je identická s informací poskytnutou při žádosti o výpis přímo u příslušného rejstříkového soudu. Na rozdíl od tohoto výpisu mají údaje z Internetu pouze informativní charakter a nemohou sloužit jako právní doklad.

    Od února 1998 byla zpřístupněna poněkud revolučnější funkce tohoto důležitého zdroje informací o podnikatelských subjektech - vyhledávání v databázi obchodního rejstříku podle osob. Spuštění této části aplikace znamenalo převrat v přístupu k veřejným informacím, neboť se nejednalo o pouhé přenesení "klasických" postupů do elektronické formy, ale o plné využití možností moderních technologií.

    "Věříme, že zveřejnění informací z rejstříku na Internetu výrazně přispělo k transparentnějšímu podnikatelskému prostředí v České republice," uvedl ředitel společnosti Corpus Ing. Tomáš Přibyl a dodává: "Jednoduchost a intuitivní způsob ovládání aplikace by měly být základními atributy každé internetové aplikace. Oblíbenost Obchodního rejstříku na Internetu u podnikatelské veřejnosti a médií předčila všechna očekávání a dovolujeme si tvrdit, že přispěla k urychlení ostatních projektů státní správy a samosprávy orientovaných na zpřístupňování veřejných informací v síti Internet."

    Popularitu internetové verze Obchodního rejstříku dokládají strohé údaje: během ročního provozu bylo vyžádáno více než 4 mil. "virtuálních" výpisů v porovnání s cca 400 tis. "papírovými" výpisy za rok 1998 vydanými jednotlivými rejstříkovými soudy. Dle kvalifikovaných odhadů pro ověřování návštěvnosti serverů českého Internetu se server www.justice.cz řadí do první pětky nejnavštěvovanějších míst dle všech hlavních kritérií.

    Konference Internet ve státní správě a samosprávě '99 se konala ve dnech 15. - 16. března v Hradci Králové. Letošní, již druhý ročník navštívilo okolo 1000 návštěvníků, kteří si vyslechli na 20 příspěvků zaměřených na ústřední téma konference. Na konferenci ISSS přijelo i několik hostů ze zahraničí jak řad návštěvníků, tak i přednášejících. Jedním z nich byl i pan Henry Haglund, předseda Úřadu pro rozvoj informační společnosti, při Evropské komisi, DG XIII. Druhý den došlo i k udílení cen v soutěži o Zlatý erb, o nejlepší WWW stránky měst a obcí - Nejvyšší ocenění v kategorii obcí si odnesly Dobřichovice a v kategorii měst magistrát Plzně. Další vyhlašovanou cenou byl "Zlatý Zavináč Úřadu státní správy".

    Další informace získáte na adrese: www.isss.cz.

    Corpus, spol. s r. o. je česká společnost, která působí na trhu v oblasti dodávek komplexních informačních systémů a souvisejících produktů a služeb již od roku 1992. V současnosti pečuje o zákazníky společnosti Corpus profesionální tým, tvořený 25 zaměstnanci firmy. Díky tomuto profesionálnímu zázemí získala společnost Corpus statut autorizovaného partnera firmy Sun Microsystems, která je jedním z vedoucích světových dodavatelů UNIXových pracovních stanic a WWW serverů, a dále statut autorizovaného partnera společností SunService a INFORMIX.

    K nejvýznamnějším zákazníkům společnosti Corpus patří Ministerstvo spravedlnosti ČR, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, Úřad vlády ČR, Magistrát hlavního města Prahy, Senát Parlamentu ČR, Úřad průmyslového vlastnictví, Expandia Banka, Generali Pojišťovna, Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank a pojišťoven, WOOD and Co., Expandia Holding, VEBA textilní závody, Nissan ČR a řada dalších.

    Další informace získáte na adrese: www.corpus.cz


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|