pátek 21. ledna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Projekt řízení ČT:
  • Česká televize v roce 2000 a nejblíže následujících letech (Dušan Chmelíček, kandidát na ředitele ČT; nenatáhne se jako součást Kompletních BL) Diskuse:
  • Vysvětlení Martinu Vadasovi a omluva Janu Šternovi (Milan Šmíd)
  • Digitální vysílání ČT a averze pánů Čulíka a Lipšanského vůči mé osobě (Ivo Mathé)
  • Kritika neznamená osobní averzi (Jan Čulík) Debata o generálním řediteli BBC:
  • Nedávno jmenovaný šéf BBC vlastnil akcie soupeřící komerční televize Dějiny filmu:
  • Zemřela Hedy Lamarrová, hvězda Machatého Extáze (1936) Česká politika:
  • Demonstrace slepých a hluchých lidí vyvolává stud (Ivan Hoffman) Reakce:
  • Tak podle pana Vadase přímo zavinil Ivan Kytka krizi, v níž je dnes Česká republika? (Petr Novotný) Komunální správa:
  • Petardologie: Obecní vyhláška má být službou (František Roček) Člověk:
  • Vědecky potvrzeno: neschopnost sebereflexe u druhu Homo Sapiens (Václav Pinkava) Literární noviny:
  • Co bude znamenat pro lidi digitální televize a co si myslí Umberto Eco o lidské schopnosti vnímat svět (Jan Čulík) Česká televize:
  • Katovna: Je Vladimír Just přesně informován? (V. Novák)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Literární noviny č 3/2000:

    Týden ve světě

    Jan Čulík

    Konec televize, jak jsme ji znali? Ve srovnání se zralými prostředky komunikace - s malířstvím, s dramatem, dokonce i s tiskem, který existuje 500 let, je televize pouhé nemluvně: jako významný společenský jev existuje sotva padesát let. A tato televizní éra, poukazují mnozí odborníci, nyní nenávratně končí. Budoucím historikům se bude zdát podivné, píše Christopher Dunkley, televizní kritik listu Financial Times, jak nereprezentativní byla v prvním půlstoletí své existence televize ve srovnání s tím, čím se pak stala. Nadchází éra digitálního televizního vysílání . Televize přestane být jen několika málo celostátními okruhy, jejichž počet byl omezen nedostatkem vysílacích frekvencí, a přechází do éry digitální hojnosti desítek až stovek televizních stanic v každé zemi. Televize poskytovala národním společenstvím v minulých desetiletích sdílenou zkušenost: všichni se dívali na tytéž pořady. Brzo bude alespoň teoreticky televize schopna nabízet divákům milion nejrůznějších zážitků, podle individuálního vkusu. Zřejmě se stane nástrojem sociální stratifikace, neboť lidé už nikdy nebudou mít společnou televizní zkušenost.

    Na sklonku léta minulého roku byla udělena v ČR licence pro provoz digitálního televizního vysílání firmě Czech DVB Group, která však chce hrát spíše roli nynějších radiokomunikací: poskytovat vysílatelům televizní okruhy, nikoliv vytvářet televizní pořady. O tom, že by se ČT, Nova či Prima připravovaly na digitální vysílání, není příliš slyšet. TV Nova v nynější formě zanedlouho ztratí svou finanční hodnotu: jak uvedl jeden zahraniční komentátor na okraj sporu Železný-CME: Nova provozuje jen bezperspektivně archaické analogové vysílání.

    Poskytovat pořady na mnoha dalších televizních okruzích vyžaduje velké investice: projekt digitálního televizního vysílání např. v Británii už několik let rozvíjejí největší broadcasteři, BBC, ITV i  Sky TV a aktivně ho podporuje i vláda. V ČR je rentabilita desítek či stovek domácích digitálních kanálů pochybná, je tedy pravděpodobné, že televizní vysílání ovládnou zahraniční investoři. Bude digitální televize schopna udržet kvalitu? Vysílatelé budou mít k dispozici velké množství okruhů, ale nebudou mít peníze je naplnit kvalitními pořady. Proto vyžaduje veřejnoprávní BBC v Británii zvýšení koncesionářského poplatku pro uživatele digitální televize o čtvrtinu, aby mohla financovat množství kvalitních nových tematických televizních okruhů. Budoucnost je ovšem nejistá, protože vývoj informační technologie směřuje ke konvergenci televize, telefonů a počítačů. Zanedlouho budeme mít doma, případně na zápěstí jednotný telekomunikační terminál, na němž budeme moci sledovat desítky či stovky televizních okruhů, jehož prostřednictvím budeme nakupovat či brouzdat po internetu.

    Jak poznáváme něco, co jsme ještě nikdy neviděli a  pro co nemáme ve své zkušenosti precedens? Jak víme, že pes je pes a ne klobouk? Touto otázkou se zabývá italský semiotik a spisovatel Umberto Eco ve své nové knize Kant and the Platypus (Kant a ptakopysk, nakladatelství Harcourt Brace, 1999, 464 stran, 28 amerických dolarů). Jak by si Kant poradil s podivným zvířetem ptakopyskem, vzhledem k tomu, že na základě seznamu charakteristických rysů přežvýkavců stál bezradně nad velbloudem? Pokusy identifikovat neznámé jevy (jako třeba španělské jezdce na koni, které jihoameričtí Aztékové původně považovali také za podivné zvíře) nám pomáhají odhalit deduktivní a induktivní procesy, jejichž prostřednictvím identifikujeme známé skutečnosti. Ale autorovo téma je širší: vědci se přou o to, zda studovat způsob, jak zjistit, že určitý výrok ("tohle je pes") je pravdivý, anebo zda studovat, jak to činí semiotika, způsob, jímž úspěšně sdělujeme jiným, že je předmětem našeho pozorování pes. Jinými slovy, jde o zákony pravdy nebo o zákony komunikace? V dnešní době považují filozofové za naléhavější zkoumat relativnost pravdy než její absolutní vlastnosti, zejména vzhledem k tomu, že víra v absolutní pravdu vedla v právě uplynulém století k rozsáhlému vraždění, konstatuje v této souvislosti Carey Harrison v San Francisco Chronicle. Filozofie proto projevuje nyní hlavně zájem o způsoby, jak komunikujeme a přesvědčujeme, a veškeré pravdy se považují za relativní. Ecova nová kniha rozumně ustupuje od tohoto postoje: kniha skromně uznává, že určité všeobecné pravdy jsou přece jen dány. Neměli bychom předpokládat, že žijeme v berkeleyovském vesmíru, kde je všechno jen naší subjektivní projekcí. Měsíc na obloze skutečně existuje, tvrdí Eco a dodává, že v jeho existenci věří stejně jako v existenci všeho ostatního, včetně vlastního těla.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|