pátek 28. května

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby NATO a Kosovo:
  • Obvinění Miloševiče (Ivan Hoffman, Český rozhlas)
  • Co znamená obžalování Miloševiče z válečných zločinů (Jonathan Eyal)
  • Jak se vyjednává se Slobodanem Miloševičem (Bývalá vyjednavačka britské vlády) Česká politika:
  • Americký Helsinský výbor chválí českou vládu za postoj proti ústecké zdi Reakce:
  • Souhlasím s postupem NATO v Kosovu (Aleš Mueller) Nevyřešená historie:
  • Co se stalo s českým kulturním majetkem, ukradeným za války nacisty (Ladislav Čepička) Školství:
  • Soukromé školy by se v prostředí vysokého zdanění dotovat měly (Jiří Němeček) Romové v ČR:
  • Rasová otázka (L.P.)
  • Neuvěřitelně hloupé poznámky Jana Čulíka a jeho cenzura v BL (Petr Sedláček) Obecněji:
  • Teleologické zdůvodnění mých postojů (Petr Vařeka)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Soukromé školy by se v prostředí vysokého zdanění dotovat měly

    Jiří Němeček

    Pan Krátký ve svém článku uvádí několik argumentů, proč se domnívá, že v liberálním prostředí by se soukromé školy dotovat neměly. Neuvědumuje si bohužel, že naše situace je zásadním způsobem odlišná.

    V civilizovaném světě existují z hlediska našeho tématu dva typy státu: (omlouvám se za schematismus v zájmu stručnosti)

    1) Liberální přístup (typicky USA): nízká míra zdanění tzn. i nízká míra přerozdělování. V důsledku stát přispívá na školství relativně málo. Požaduje-li někdo kvalitní vzdělání, musí si dost připlatit.

    2) Paternalistický přístup (typicky stř. a sev. Evropa): vysoká míra zdanění i přerozdělování. Stát přispívá z daní na školství více. Vzdělání jedince tudíž může být definováno jako veřejný statek, a také se tak s ním nakládá - i kvalitní vzdělání je hrazeno ze státních peněz.

    Bohužel - míněno z pohledu liberála - z historických a kulturních důvodů je Česku souzeno umístění důsledně v typu 2).

    Abychom byli koherentní, přijměme tedy naše zařazení ad níže uved. varianta a) se všemi z toho vyplývajícími a logickými důsledky:

    a) Variata "pes": Je li vzdělání ve veřejném (nikoliv jen v individuálním) zájmu, přispívejme tedy všem školám bez rozdílu dle stejných pravidel (v ideálním případě stanovme příspěvky na základě kvality školy a míry veřejného zájmu na daném oboru studia). Je-li někdo ochoten dobrovolně přispívat na veřejný statek nad povinnou míru (tj. stanovenou daň) tak ho za to nesankcionujme tím, že mu na druhé straně odepřeme státní příspěvek, na který by v jiném typu školy měl nárok.

    b) Varianta "kočka": Nesouhlasíme-li se svým zařazením, snižme - prostřednictvím svých volených zástupců - daně (aspoň o 3/4) a na svůj individuální zájem (vzdělání) si pla»me všichni ze svého :-).

    c) Varianta "kočkopes": Vybírejme vysoké daně, které stát přerozdělí vybraným školám, výhradně státním, bez ohledu na jejich efektivitu. Sice se v důsledku snížení konkurence zmenší tlak ma kvalitu škol, ale z těch špatných nám naštěstí nikdo nebude odcházet jinam a tak se naše sí» státních škol udrží a nebude vznikat sociální napětí.

    K jednotlivým dalším argumentům článku pana Krátkého:

    ad a)" ...v oblasti opravdu NESTATNIHO skolstvi je idealem škola, na jedne strane si volici svobodne organizaci a formu studia, a na druhe strane nezavisla na prispevcich ze statniho rozpoctu. Soucasny legislativni navrh Marese a Bartose je krokem smerem pryc od teto vize; krokem, ktery podle meho nazoru ve svych dusledcich tzv. nestatni skoly jeste vice ke státu pripoutava; demotivuje je od usilovani o vlastni ekonomickou sobestacnost. ..."

    Bohužel návrh nestátní školy opravdu více připoutává. Ovšem je to menší zlo než kdyby sice byla nezávislá, ale měla by uživit jen ze školného, tak by např. v Praze muselo průměrné školné na průměrně vybaveném soukromém gymnáziu činit 40 až 50 tis. Kč. ročně. To by dnes znamenalo plošnou likvidaci soukromého školství.

    ad b)" ...nevim, co by napr. branilo bezpecnostnim agenturam pozadovat od státu resp. obcí prispevek na vlastni cinnost, adekvatni dotacim státu pro Ceskou nebo mestskou policii (protoze i zajistovani bezpecnosti osob a majetku je verejnou sluzbou)."

    Za prvé: Bezpečnostním agenturám to nežádají právě pro to, že jejich činost NENÍ obecně definována jako veřejná služba (definujeme-li jejich činnost jako ostrahu SOUKROMÉHO majetku).

    Za druhé: Je-li ovšem jejich konkrétní činnost považována za prospěšnou z hlediska veřejného, jsou za svou práci z veřejných prostředků placeni. (Např. v hl. m. Praze hlídají soukromé bezpečnostní agentury kupř. obecní hřbitovy a rozhodně to nedělají zadarmo.) " ...Da se prece pouzit stejny argument: platim dane + stat z dani prispiva na verejnou dopravu =proc mam krome placeni dani jeste plne hradit nedotovany provoz sveho auta, kterym jezdim do prace?"

    Myslím, že se jedná o trochu demagogické přirovnání, odpovím ve stejném duchu: to, že se do práce dopravuji v měkkém polstrovaném křesle a nikoliv na tvrdé, ale přesto stejně funkční laminátové sedačce v tramvaji, opravdu nelze považovat za veřejný zájem.

    ad c)"... v dnesni situaci, kdy resort skolstvi ma tak hluboko do kapsy, znamena navrh dalsi snizeni rozpoctu na verejne skolstvi, dalsi odchody ucitelu, dalsi snizeni kvality verejneho skolstvi." Ano, návrh v důsledku znamená opravdu snížení kvality některých státních škol, ale jen těch již dnes opravdu nejhorších. Ty dobré (a ani ty průměrné, vzhledem ke kapacitě existujících soukromých škol) se rozhodně nemají čeho obávat.

    ad d) "...Navrh znamena naopak znevyhodneni statnich skol v teto konkurenci.Rovna konkurence by totiz v pripade stejnych dotaci od státu znamenala i stejne pravo na vybirani prispevku od rodicu, coz je zase v rozporu s vyse zminenou listinou lidskych prav a svobod.

    Ano, státní školy jsou z tohoto hlediska konkurenčně znevýhodněny. Z druhé strany se to však jeví zase jako výhoda, protože (stejně jako v lékárně) si většina zvolí radši to co je zdarma.

    Jiří Němeček



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|