středa 22. března

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Otázky, které Lidové noviny nezodpověděly:
  • Vyrovná se životní úroveň ČR s Evropskou unií?(Jiří Jírovec) K nadcházejícímu pořadu České televize:
  • Zlatý poklad Republiky československé (Martin D. Brown) Česká televize:
  • Proč vysílá ČT tak málo pořadů s duálním zvukem (Tomáš Pecina)
  • Znovu k pořadu "Naskočíme?" (Petr Jánský) Petr Štěpánek se brání:
  • Volby ještě nezačaly a Pithart už fauluje (Petr Štěpánek)
  • Pod kontrolu patří i novináři (včetně J. Plesla) (Petr Štěpánek)
  • "Urbanovy" dezinformace (Petr Štěpánek) Demografie:
  • Evropa, migrace, stárnutí a přelidnění (Jaroslav Teplý)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Pod kontrolu patří i novináři (včetně J. Plesla)

    Petr Štěpánek

    Být v  kůži Jaroslava Plesla, především bych šetřil silnými výrazy. Nesmysly, které napsal v prosinci do Eura (A jen tak mimochodem: Proč se, pane Plesle, tehdy současně objevily přetištěné také v  jiných tiskovinách? To byla vaše iniciativa nebo se snažila nějaká spřátelená PR agentura?), jsem tenkrát přešel jako nehodné reakce.

    Když je nyní znovu opakuje v BL a ještě k  tomu jako "důkaz" mé věrolomnosti, ač nerad, musím bohužel sestoupit do jeho virtuální žumpy polopravd a pomluv a reagovat.

    A tentokrát důkladně. Sám bych se k celé záležitosti "dvojrole" hudebníka a  radního nevracel, nebýt Jaroslava Jírů, který v  Nedělní partii prohlásil, že od televize (Novy) pobírám honoráře a  zároveň o ní jako radní rozhoduji. Při našem telefonickém rozhovoru jsem posléze zjistil, že o mých dopisech Ivanu Langerovi a následných krocích, které etický problém předem ošetřily a vyloučily, neví vůbec nic. Vysvětloval to tak, že nic takového v  monitoringu, který pro něho dělali v Českém rozhlase (!?) nebylo. Ale zpátky k Jaroslavu Pleslovi.

    Já o voze, Plesl o koze

    První Pleslova rána vedle je tvrzení, že Langer mi jako spolustraník kryje záda. Proboha, v  čem, jak a proč? Pleslova "koza" je v  tom, že zřejmě jaksi automaticky předpokládá, že veřejní činitelé jsou vzájemně se kryjící zločinci, kteří nemyslí na nic jiného, než jak zneužívat svýchfunkcí a týt z nich. Nebo si snad myslí, že názor radního na spor o  Novu se formuje podle toho, zda mu dotyčná TV přehraje či nepřehraje pár písniček? Nebo mě má za  takového idiota, co si k vlastnímu uplácení vybere obrazovku, na kterou se právě kouká nějaký ten milion diváků?

    Můj "vůz" je o  něčem úplně jiném. Nic jsem neprovedl, a proto vlastně ani nemám nějakou zvláštní potřebu jakkoli se hájit. Pouze v rámci obyčejné slušnosti a transparentnosti konání veřejného činitele jsem Ivanu Langerovi - jako předsedovi sněmovní mediální komise, nikoli jako svému spolustraníkovi - poslal před vydáním nového CD, se kterým je vždy spojen jistý mediální humbuk, "oznamovací" dopis. A to, že se k  celé věci musím vracet, je obyčejná obrana vlastního prostoru svobody a práva dělat - byť jako radní, a proto i s jistým dobrovolným omezením - plnohodnotně svou "civilní" muzikantskou profesi. Stručně řečeno: V televizi vystupuji nikoli proto, že jsem radní, nýbrž proto, že jsem hudebník. Ale protože jsem radní, dělám to zadarmo.

    Plesl je také zbytečně vztahovačný. Neuvedl jsem, že o dané věci nenapsal nikdo nic, nýbrž že mnozí z novinářů, se kterými jsem o tom hovořil, nezveřejnili posléze skoro nic. On sám mi před časem skutečně telefonoval. Dobře se na  to pamatuji. V jednom okamžiku jsem jej přerušil a  zeptal se ho, zda to, co děláme, je ještě rozhovor nebo už výslech. A  jenom to, že obecně ctím zásadu, že novinář má právo se veřejného činitele ptát a že z minulosti je mi známa i ta lepší Pleslova novinářská tvář, mě vedlo k tomu, že jsem mu nepráskl telefonem.

    Úplně fantasmagorické bylo tehdy Pleslovo vyšetřování zda, kdy, kde a proč jsem se sešel s Ivanem Rösslerem (Nova). Takže znovu: Jsem svobodný člověk žijící ve svobodné zemi. A přestože jsem radní, opravdu neznám jediný důvod, proč bych právě jemu nemohl - zdůrazňuji, že bezúplatně - nabídnout charitativní projekt spojený s nahrávkou jedné mé písničky. A proč právě jemu? Protože jiné varianty prakticky neexistují. Krom toho se známe - tykáme si - dvacet let. Moje tehdejší skupina Natural byla jedním z jeho "objevů" a později s Odysseou jsme u něho v Pantonu vydávali desky.

    A  pro úplnost ještě dodávám, že obdobným způsobem, jako tentokrát Langera, jsem Radu pro rozhlasové a televizní vysílání v minulosti informoval i o svých dvou předcházejících CD, která vyšla za dobu mého působení v radě. (Lze vyhledat v zápisech ze zasedání rady.) Takže pana Plesla prosím, aby si odškrtl i loňské květnové vystoupení v Čundrcountry na  Nově, právě tak jako třeba Counry express na ČT.

    Pleslovy omyly

    Nejabsurdnější je, že mi pan Plesl vlastně vyčítá, že jsem si ponechal vlastní názor, když Železný ten svůj změnil a víceméně začal říkat to samé, co já tvrdil už několik let. Na to se dá říct jediné: Bez komentáře!

    Plesl píše, že jsem se na  Nově neobjevil dříve, než jsem se začal Železnému hodit. Není to pravda. Skupina Unisono vystupovala v minulých letech čas od času ve všech televizích, včetně Novy. Dále uvádí, že písnička stejné skupiny byla již dvakrát nasazena v sobotní hitparádě Eso. Opět mylná informace. Nasazena nebyla ani jednou. Unisono v Esu koncem loňského roku jedenkrát hostovalo v  souvislosti s vydáním pilotního singlu k novému CD. Podobné promo-aktivity dojednává vydávající firma. Umělec se ve smlouvě s ní zavazuje, že se na propagaci alba bude dle pokynů firmy spolupodílet.

    Nepřesný je Plesl i ve věci mého dřívějšího "plotu" na Nově. Uvádí sice, že Železný mi v  rozhovoru takový příkaz popřel, neuvedl však už moji úvahu, že také mohlo jít o docela obyčejnou horlivost některého řadového dramaturga.

    Další Pleslovy omyly: Zřejmě neví nic o  tom, že dramatik Milan Uhde je členem Rady Českého rozhlasu a  spisovatel Václav Erben byl donedávna členem Rady České televize. Jejich díla se v éteru běžně objevu jí. I další členové mediálních rad (např. herec Michal Pavlata či sexuolog Petr Weiss) řeší či řešili možný konflikt zájmů úplně stejně jako já. To znamená, že nadále vystupují i v médiích, na  něž dohlížejí, ovšem bezúplatně. Úplný nesmysl je hovořit v této souvislosti o neplacené reklamě. Jakýsi sekundární efekt z televizního vystoupení jistě existuje, ať už se člověk na obrazovce objevuje jako hudebník, novinář, politik a nebo sexuolog, hovořit o neplacené reklamě je však opět hrubé zkreslování faktů.

    Kdyby si také pan Plesl dal tu práci a alespoň orientačně se seznámil s náklady nosičů, které se dnes reálně prodávají, snadno by si spočítal, že ve výsledku je spousta kapel spokojena, když nula od nuly pojde. A  bez určitých mediálních promo-aktivit by ani nemělo cenu cokoli vůbec natáčet. Falešné představy o závratných příjmech - samozřejmě s  výjimkou několika hvězd - jsou tedy naprostou chimérou. Ale takováhle "osvětová" informace ze  zřejmě nehodí. A  proč to tedy vlastně děláme? Protože nás to baví. Nic víc, nic míň.

    Účelové citace politiků

    Úplně vedle je Plesl také, když cituje poslance Jaromíra Talíře (KDU-ČSL), který dává do protikladu moji osobu a odstoupení předsedy Rady ČRo Vladimíra Poštulky. Pan Poštulka totiž neodstoupil kvůli svým uměleckým aktivitám textaře, nýbrž kvůli kritice mírně kontroverzního reklamního propojení mezi jeho kulinářským časopisem a Českým rozhlasem. A  mám-li být upřímný, dodnes je mi líto, že Vladimír tehdy podlehl přehnanému a zbytečně hysterickému tlaku. I nadále si jej vážím nejen jako umělce, ale i jako rozhlasového odborníka a noblesního člověka.

    Plesl také nekriticky cituje Petru Buzkovou. Neberu nikomu právo na jeho názor, leč nemohu si pomoci: Stále mi připadá normálnější, když hudebník - byť člen rady - vystupuje v televizi jako hudebník, než když místopředsedkyně poslanecké sněmovny a místopředsedkyně její mediální komise účinkuje krátce před volbami na  téže stanici v humorné estrádní scénce z kadeřnictví s Jiřinou Bohdalovou. Abych však byl spravedlivý - Ivan Langer tamtéž zpíval o  severním větru s baťůžkem na zádech. Jenže alespoň nemoralizuje na  úkor druhých. Napadá mě cosi o  prahu a zametání.

    Plesl má pravdu v tom, že Nova od srpna neútočí na Klause. Jenže je to opět jenom půlka pravdy. Se změnou šéfredaktora z Televizních novin vymizely přízemní ataky nejenom na Klause, ale i na ostatní politiky. Nebo se snad panu Pleslovi stýská po vávrovských politicko-zpravodajských hrách a  prefabrikaci nijak nedoložených obvinění?

    Pod veřejnou kontrolu patří i novináři

    Není to na jeden článek přece jenom nějak moc nepřesností, omylů a překrucování faktů? Pan Plesl (a nejen on) by měl vzít na vědomí, že jediní, kdo jsou pod zorným úhlem veřejné kontroly, dnes už zaplať pánbůh nejsou pouze politici a další veřejní činitelé, ale také sami novináři.

    Poslední výroční zpráva Rady pro rozhlasové a  televizní vysílání uvádí: "Spor o Novu je provázen znepokojivou skutečností. To, co si lze o sporu přečíst, slyšet a vidět v médiích se výrazně rozchází s obrazem, který vychází z  věcného studia dokumentů a  zákonů, vztahujících se ke kauze. Virtuální realita zde zatím vítězí nad fakty... Bude třeba vyhodnotit relativně nový prvek, tj. práci PR agentur a jejich masivní dopad na vytváření veřejného mínění."

    Takže nejenom Langera či Klause je třeba sledovat, k čemuž vyzývá pan Plesl, ale také jeho samotného. Být šéfredaktorem Eura, zajímal bych se o to, proč můj redaktor v  novácké kauze, která vůbec není tak jednoznačná, jak by se z Pleslových článků zdálo, píše, jak píše. A zda je za  tím neprofesionalita, stádovitost, až příliš důvěrné naslouchání pouze jedné straně sporu, kontakt s  jistými PR agenturami či ještě něco horšího. A do jaké míry to souvisí třeba s  tím, že blahé paměti jej Železný nevpustil na tiskovku. V mé soukromé hitparádě šíleností, co byly o tomto sporu a jeho širších souvislostech napsány, sice neohrožuje stále zcela bezkonkurenční Janu Ciglerovou (zaznamenal jsem, že je z ní teď dokonce i hudební expert), ale už boduje. A právě u něho, o kterém jsem kdysi míval docela dobré mínění, mě to docela mrzí a tenhle text nepíšu s velkým potěšením.

    Neuzurpuji si patent na jedinou pravdu. Faktem však zůstává, že na rozdíl od řady jiných veřejných činitelů jsem z vlastní vůle a předem postupoval naprosto otevřeně. Jak je vidět, není to nic platné. Nebezpečí páně Pleslova (ale nejen jeho) spisování je v tom, že svými omyly, nepřesnostmi, polopravdami a ohýbáním faktů spoluvytváří obraz všeobecné zkaženosti veřejných činitelů. A to i tam, kde ve skutečnosti není. Neodpustitelným způsobem se tak podílí na  jevu, který Jefim Fištejn trefně nazývá kriminalizace společenského a politického prostoru.

    Petr Štěpánek



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|