pátek 24. března

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Mein Kampf a zákazy:
  • Vláda nemá právo omezovat svobodu slova (Vít Novotný)
  • Proti hrozbě totality nejde bojovat represí (Tomáš Pecina)
  • Kde jsou hranice svobody projevu? (Jan Čulík)
  • Práva nejhnusnějších osob (Jan Chleboun) Útěcha z filozofie:
  • Opustil vás milenec? Jste agresivní na silnici? Pomohou vám velcí světoví filozofové - to se snaží dokázat britská komerční televize Technologie:
  • Nedostatek počítačových profesionálů bude stát západní Evropu 380 miliard eur Česká republika:
  • Dopadení zlodějů (Ivan Hoffman) Stihačky pro ČR:
  • Ohlédnutí nad leteckou akrobacií nejen v novinách (František Roček) Reakce:
  • Nechopnost diskutovat, kriticky myslet a na tom základě se rozhodovat (čtenář z Moravy)
  • Mají vědci nazývat názory jiných lidí blábolem? (Josefa Koutná)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Britské listy talks to decision makers in the Czech Republic.

  • Zde je adresa Britských listů.

  • Andrew Stroehlein rediguje kulturně politický týdeník Central Europe Review.

  • Tady je minulé vydání Britských listů.


  • Upozornění autorům: Prosím, posílejte pokud možno své příspěvky do BL uložené ve formátu html. Díky. JČ

    Co je nového v České republice

  • České věznice jsou přeplněny v průměru cca o 20 procent. Ve 33 věznicích je v ČR 23 844 lidí, což je o 3917 více, než je ubytovací kapacita věznic.

  • Za Jaroslava Baštu včera nově jmenovaný ministr Karel Březina se nepovažuje za ministra bez portfeje. Řekl, že chce svou funkci nadále nazývat ministr - vedoucí Úřadu vlády. Na rozdíl od Jaroslava Bašty nebude mít Březina na starosti zpravodajské služby. Odcházející ministr Jaroslav Bašta řekl, že svou práci dělal dobře. Musel z vlády odejít kvůli ODS.

  • Ministr spravedlnosti Otakar Motejl uvažuje o své rezignaci.

  • Asi dvě stě lidí demonstrovalo včera u ústředí Hlasu Ameriky ve Washingtonu proti záměru propustit pracovníky a omezit vysílání této rozhlasové stanice do střední Evropy. Demonstrace se zúčastnili zaměstnanci stanice a zástupci Kongresu a etnických organizací. Hlas Ameriky oznámil, že omezí vysílání pro ČR, Polsko, Rumunsko, Slovinsko, Lotyšsko, Litvu a Laos a sníží počet pracovníků v příslušných sekcích. Česká sekce Hlasu Ameriky přijde od 26. března o vlastní střední vlny, na nichž vysílala v České republice půlhodinové pořady. Na okruhu ČRo 6 bude mít dva denní vysílací bloky předem připravených pořadů. Počet pracovníků české sekce se sníží od léta z dosavadních devíti na tři, ale redukované osazenstvo bude muset odvádět přibližně stejný programový výkon a navíc bude muset posilovat vysílání po Internetu a připravovat také televizní šoty, o něž zatím v ČR nikdo ani neprojevil zájem.

  • Americká ministryně zahraničních věcí Madeleine Albrightová včera před Komisí OSN pro lidská práva v Ženevě kritizovala Kubu za porušování lidských práv a vyzvala komisi, aby podpořila česko-polský návrh rezoluce ke Kubě. Její projev vyvolal ostrou reakci kubánského zástupce v komisi.

  • Na Václavském náměstí demonstrovalo asi 500 lidí na podporu Srbska a prezidenta Miloševiče, při příležitosti prvního výročí zahájení leteckých úderů NATO proti Jugoslávii. Demonstranti nesli transparenty s nápisy Stop americkým vrahům, Ne teroru NATO, Odsuďme napadení bratrů Slovanů vrahyz USA a NATO, Slovanská vzájemnost, NATO - EU - MMF (Mezinárodní měnový fond) = teror, diktát, zkáza, Všichni jsme terč, Vraťte Kosovo Srbům, je jejich, Dost bylo Havla. Byl tam i Miloševičův portrét s nápisem "Hrdina". Předseda komunistické mládeže Josef Gottwald řekl: "Je třeba skoncovat s NATO a rozehnat tuto zločineckou organizaci."

  • Bavorsko léta brání svými autorskými právy vydávání Hitlerova Mein Kampfu v mnoha zemích světa - s výjimkou Británie a Spojených států. Nakladatel Michal Zítko, který vydal nekomentovaný český překlad knihy Adolfa Hitlera Mein Kampf, dostal žádost německého velvyslanectví, aby šíření této knihy zastavil. Zítko to odmítl: "Byl by to zásah do suverenity českého státu." Represe by podle něho působila spíše kontraproduktivně. "Německo, které tuto knížku zakázalo, má nejvíc neonacistů ve střední Evropě," dodal. Každý by měl mít právo si knihu přečíst. "Teď budeme moci kritizovat Adolfa Hitlera a jeho zrůdnou ideologii na základě faktů, a nikoli pouze na základě zprostředkovaných dojmů," uvedl. Řekl také, že původně žádal Akademii věd ČR, aby některý historik napsal k vydání fundovanou předmluvu. Nikdo z nich se prý však k tomu necítil dostatečně kompetentní. Proto Zítko přislíbil Martinovi Kučerovi z historického ústavu AV ČR, že po vydání knihy akademii poskytne na studium Mein Kampf grant. "Je třeba tuto knihu oddémonizovat a toto je podle mého názoru jedna z možných cest," řekl Zítko, jehož mnozí kritizují a jiní považují vydání Mein Kampfu za reklamu. Bavorsko vlastní autorská práva na Mein Kampf a brání vydávání a šíření Mein Kampfu. Bavorsko je odhodláno podniknout proti šíření Mein Kampfu všechny dostupné právní kroky, včetně soudní žaloby. Bavorsku se už podařilo prosadit zákaz vydání ve Švédsku, v Chorvatsku či v Turecku. V Německu je vydávání Mein Kampfu zakázáno zákonem. Vlastnění knihy není trestné, smí se i prodávat v antikvariátech. prodej starých výtisků v antikvariátech. Šíří se ovšem prostřednictvím Internetu.

  • Po loňských podvodech změnila právnická fakulta UK formu přijímacích testů. Čísla otázek písemného testu se budou pod dohledem veřejnosti losovat ráno v den zkoušek. Fakulta zpracuje brožuru s velkým množstvím otázek ze všeobecného přehledu a předpokladů logického myšlení, kterou uchazeč o studium dostane spolu s pozvánkou k písemným testům. Zájemci o právnická studia se tak budou moci seznámit se všemi otázkami, které by se mohly v písemném přijímacím testu objevit. Zájemci už nebudou psát test z cizího jazyka a všeobecný přehled nebude jen monotónní zkouškou z dějepisu, ale i (monotónní zkouškou?) i z politického zeměpisu, ekonomie a filozofie. (Loňské zkoušky, jejichž ukázky jsme přinesli v Britských listech, byly neuvěřitelnou směsicí náhodně vybraných otázek na mechanicky naučené, encyklopedické znalosti, takže vyvolávaly dojem, že se prostě fakulta snaží nějakým abitrárním způsobem počty uchazečů snížit na přijatelné minimum. Úsudek studentů ani jejich samostatné myšlení se nezkoušely, jen schopnost memorovat. Ale memorovat co - rozptyl otázek byl tak široký, že náhodně správná odpověď byla jak výhrou v loterii a není vlastně divu, že se uchazeči nesmyslně složité otázky pokusili překonat podvodem...)

  • Deset základních rozporů s mezinárodními smlouvami a mnoho zbytečně byrokratických pasáží našli členové vládní rady pro lidská práva v cizineckém zákoně. (Jak je možné, že v zemi vznikne zákon, který desetkrát porušuje mezinárodní smlouvy? Neměl by to někdo prošetřit?) Vláda uložila ministru vnitra, aby do konce června připravil její novelu.

  • Odchod současné politické reprezentace a vyrovnání s komunistickou minulostí žádá občanská iniciativa Akce 99 kterou podepsalo asi sto lidí, včetně Petra Cibulky a Čestmíra Hofhanzla. Největší díl odpovědnosti za současnou "společenskou krizi" podle signatářů nesou ODS a ČSSD, které "spojily své cesty ve snaze zajistit si trvalé mocenské pozice".

  • Začátkem příštího týdne začne režisér Jan Svěrák natáčet v česko-německé koprodukci film Tmavomodrý svět. Rozpočet snímku činí zhruba 6,5 milionu amerických dolarů. Námětem filmu jsou přátelství, hrdinství a lásky československých stíhačů ve službách Britského královského letectva v době druhé světové války. Projekt podpořila Česká televize, celkem osmimiliónovým grantem přispěl fond na podporu kinematografie, 21,6 milionu korun Svěrák získal od evropského fondu Eurimages. Většina financí přišla z Německa.

  • Rasistické předsudky Sama Vaknina.článku Sama Vaknina Dávat s noblesou: Proč střední a východní Evropa nenávidí Západ napsala Jiřina Fuchsová:

    Ptati se, proc ten ci onen jedinec, ten ci onen stat "nenavidi" "ZAPAD", je presne totez, jako kdyz se v mediich pretrasaji otazky proc "Cesi" "nenavidi" Rusy, Nemce, Zidy, Romy, Anglicany, Francouze, Svedy..." etc etc etc...

    Pojimani toho ktereho statu jako jednolitou masu nemyslicich blbu je nejen pitome, ale navic zlocinne, a obvykle ho pouzivaji ti, kdo chteji manipulovat verejne mineni ve svuj prospech. (Kdo z toho neco bude mit?)

    Mohla bych zde snest stejny pocet dukazu o tom, ze Amerika neni "Zapad", nebo o tom, ze i v Americe nejsou jen zazobani vydridusi a krivi "imperialisti", ale i normalni, lidsti, laskavi, obetavi a soucitni lide...

    Takovi se, ovsem najdou vzdy v KAZDEM STATE, v kazde zemi...

    Shledavam verejne nactiutrhani Ameriky pojimane jako zlocinnou zemi s neskryvanymi umysly jinym zemim skodit (opak je pravdou, a byl po cele minule stoleti, napriklad!) autora clanku naprosto filosoficky zcestne, akademicky nepoctive, a lidsky naprosto neobhajitelne...

  • Osiřelé názory. Konstatuje Václav Pinkava:

    Pane Culiku,

    Proc se pani/slecna/bytost Juliana nepodepise nejakou emailovou adresou? A co ty prispevky typu 'autor (anonym) je redakci znam' ?

    Kdo mi namitne, ze prece jde o zajimavé/zajimavě vyjadrene stanovisko, ne o jeho puvod, o autora ?

    Ano, kdo? Cili kdo se pod tento nazor troufa podepsat (byt treba pseudonymem) tak, abychom meli kam se obratit s pochvalou, dotazem, s reakci ?

    Nazory utrousene neznamo kym jsou jako nalezy na chodniku, na zdech, na schodech.

    At uz jde o perly, hovinka, nalezena nemluvnata nebo nazory, nepreji si byt tercem veci nezodpovedne vypustenych a opustenych.

    Potud muj nazor.

    Poznámka JČ: Co mám dělat. Přesvědčuju přispěvatele dávno, že se snad v demokracii nemusejí skrývat.

  • O tom, jak Vladimír Železný konečně prozřel a poznal, že zloději a tuneláři jsou v podniku CME a že on to není, píše v angličtině Jan Čulík v aktuálním čísle časopisu Central Europe Review na tomto místě.

  • Jak Češi myslí: Výbor z Britských listů. Výbor z Britských listů Jak Češi myslí (Milénium Publishing, Chomutov, 1999, 480 stran, 290 Kč, ISBN 80-86201-147). Pár posledních výtisků je ještě k dostání pražském knihkupectví Fišer v Kaprově ulici, telefon/fax 02 232 07 33. (Bližší informace o obsahu knihy vyšly v BL na tomto místě.)

  • TEMATICKÝ ARCHÍV BRITSKÝCH LISTŮ je na adrese http://www.britskelisty.cz/xz/.

  • Přehled anglicky napsaných článků od Jana Čulíka a Andrewa Stroehleina o aktuálním vývoji v České republice najdete zdezde.

  • Hudba a zvuk - Každé úterý: Týdenní přílohu věnovanou vážné hudbě (archív textů i zvukových ukázek) píše a rediguje v Neviditelném psu Lubomír Fendrych na adrese http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm.

  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz/preh led.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britské listy.

  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).

  • Zde jsou užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku.

  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.


    Výběr textů z posledních dní:

    Vláda nemá právo omezovat svobodu slova

    Vít Novotný

    Knihu Mein Kampf mam doma v anglickem prekladu. Koupil jsem si ji za svych studii v Kalifornii, protoze byla na seznamu knih v kursu, ktery srovnaval nemecky nacismus a historii rasismu ve Spojenych statech. Knihu jsem si sice koupil v universitnim knihkupectvi, ale byla dostupna komukoliv, nikoliv pouze studentum. Ackoliv jsem odpurcem zaslepeneho prejimani "zapadnich vzoru", v tomto pripade myslim, ze bychom se z americke zkusenosti meli poucit. Ve Spojenych statech se totiz zasadne netresta, co kdo rika, ale co dela. Mein Kampf je tam kniha volne dostupna; stejne tak nikdo netresta vydavani nacistickych a komunistickych tiskovin. Osobni utoky s rasistickym podtextem, a to i pouze verbalni, jsou vsak tvrde stihany, mnohem tvrdeji, nez v Cesku.

    S pocinem nakladatele Zitka souhlasim. Argumenty nacistu a rasistu bychom meli znat, abychom s nimi mohli bojovat. Zitko ma pravdu, kdyz rika, ze kniha by mela byt vydana, abychom mohli nacismus poucene odsoudit, aby prestala byt "tajemnou a mytickou knihou". Jeji vydani nic nerika o Zitkove cynicismu ci naivite. Knihkupci si pri jejim prodeji nepocinaji o nic zvrhleji, nez si pocinali pred rokem 1989, kdyz prodavali ucebnice leninismu.

    Je mozna pravda, ze kniha ozivuje Hitlerovy ideje, jak pise pan Hoffman. Mela by vsak byt volne prodavana, aby ozivila i schopnost lidi argumentovat proti nacismu. Jeji vydani neni urazkou vsech slusnych lidi, stejne jako ji neni uchovavani marx-leninskych textu v ceskych knihovnach. Dikybohu, nikoho zatim nenapadlo je vybilit, aby si snad nevyzrale ceske obcanstvo na zaklade jejich cetby nechtelo s milicionarskou cepici a se zbrani v ruce zopakovat Unor, ci organizovat pracovni tabory. 'Bezny obcan', nejenom student, si dnes nastesti muze v knihovne vypujcit Lenina ci Gottwalda. Doufam, ze nikoho nenapadne v ramci soucasneho boje proti propagaci fasismu a komunismu vybrat z knihoven vsechny Staliny a Nejedle, spalit vsechny vytisky Rudeho prava a dalsich novin z doby komunismu, pripadne jit primo do bytu a poslat drzitele nezadoucich tiskovin za katr.

    Bohuzel, paleni knih by bylo v logice nesmyslnych paragrafu ceskeho trestniho prava proti propagaci "nebezpecnych myslenek". Meli bychom se zbavit iluzi o tom, ze zakazovanim usmernime neci mysleni do zadouciho smeru. Fasismus je jiste nebezpecna myslenka, ale cenzurou ji neporazime. Skutecne si myslim, ze kazdy by si mel udelat vlastni obraz, pokud ma zajem. Argument pro existenci knihy na volnem trhu neni, ze "by bylo obtizne prokazat vydavateli spachani trestneho cinu", jak podle Lidovych novin oznamili prazsti advokati, ale to, ze vlada proste nema pravo omezovat svobodu slova.

    Cesti politici a ceska policie by si pocinali mnohem lepe, kdyby misto patrani po vydavatelich antisemitskych a rasistickych platku dusledne chranili obcany nabozenskych a etnickych mensin pred osobnimi utoky mladencu s vyholenymi hlavami. Nemeli bychom omezovat svobodu slova, pokud utok neni smerovan na konkretniho jednotlivce. V konkretnich pripadech bychom vsak meli postihovat sebemensi osobni utoky s rasistickym motivem. Obeti rasistickeho ci anti-semitskeho cinu nepomuze, ze Mein Kampf byl statem zakazan, nebo ze policie sebrala pred hospodou hajlujici skiny. Romove, zide, cernosi ci Pakistanci potrebuji jistotu, ze mohou bezpecne pohybovat po ulicich ceskych mest a vesnic. Neochotna ceske policie a netecni cesti politici jim v tom zatim moc nepomohli.


    Proti hrozbě totality nejde bojovat represí

    Tomáš Pecina

    Tak tedy jednu věc vím zcela jistě: Hitlerův Mein Kampf si v žádném případě nekoupím. Už dávno ho totiž mám: v originále, jako soubor na disku svého počítače.

    Když jsem otevřel středeční noviny, překvapilo mne, kolik "komentátorů" (promiňte ty uvozovky, to mám z přílišné četby opravdových - ne českých - novin) se vyslovilo nejen pro zákaz distribuce nekomentovaného vydání Hitlerova díla, ale i pro trestní stíhání vydavatele.

    Toto intolerantní, totalitní myšlení mě nejvíc překvapilo (a zamrzelo) u Jiřího Hanáka, který by ve svém věku a při své životní zkušenosti měl cosi vědět o nedělitelnosti svobody.

    Stále znovu mě udivuje naivita, s níž se tolik mých spoluobčanů domnívá, že proti hrozbě totality lze bojovat represí. Výsledek samozřejmě bývá právě opačný: češké fašisty neodstranil z Parlamentu administrativní zákaz nebo omezování publicity ve sdělovacích prostředcích, ale naopak zvýšený mediální zájem před minulými volbami. Obdobně je téměř jisté, že do tří let budou ve vládě České republiky zastoupeni komunisté, prostě proto, že v posledním desetiletí dostali ze všech parlamentních stran nejméně příležitosti se zkompromitovat.

    Prosťáčci s titulem "politický komentátor" za jménem to ale zatím nevědí a svou hloupostí prokazují českému fašismu i komunismu neocenitelný mediální servis... Poděkování a lásku vám, udatní hrdinové pera!


    Kde jsou hranice svobody projevu?

    Mají či nemají se cenzurovat odporné názory?

    Jan Čulík

    Při příležitosti nekomentovaného českého vydání Hitlerova Mein Kampfu vznikla v České republice celá řada reakcí, znějících víceméně unisono: "Zakázat!" "Postavit před soud!"

    Už jsem argumentoval, že se demokracie liší od komunismu právě tím, že v komunismu bylo od občana požadováno, aby režim chválil, kdežto demokracie nic takového nepožaduje: právě v demokracii má člověk svobodu projevu vyjadřovat i názory, které jiní považují za nepřijatelné.

    Západní společnosti, aspoň anglosaské, zejména společnost americká jsou právě založeny na této otevřenosti a toleranci. Poskytuje jim to nesmírnou stabilitu: nikdo se nemusí obávat, že vyřčením "nepřípustného" názoru fatálně naruší stabilitu režimu.

    Vzpomínám, jak jsem na podzim v roce 1995 informoval své kolegy a různé studenty na semináři na Glasgow University, jak jsem nezávislými názory šokoval české intelektuály, shromážděné v Teplé, a jak mě pan profesor Pinc tam srovnal s Hitlerem (možná že právě proto dnes prosazuju právo tisknout Hitlerův Mein Kampf, že...). Jedna britská postgraduální studentka se tehdy v Glasgow v následné diskusi nad poslechem těch nahrávek ozvala: "Proč se tak rozčilují, vždyť je to jen názor..."

    Jde o, řekl bych, takzvaný "gottovský syndrom". Jistě si vzpomínáte, jak se před několika týdny rozhněval Karel Gott, protože kdosi o něm někde napsal něco nelichotivého a Gott se tedy rozhodl - protože ho zřejmě nemá jednomyslně rád celý národ (což snad požaduje?) že nevystoupí na zahraniční akci.

    Nerad to říkám, ale představa a snaha, že všechny názory musejí být "přijatelné", se mi zdá pozůstatkem monolitního totalitního myšlení.

    Právě kontroverzní názory, které nás vedou k přemýšlení, jsou motorem myšlení a pokroku ve společnosti. Kdysi byly považovány za šokující a podvratné například názory, že se země točí, že? Koncem devatenáctého století hromadně nenáviděl český národ Tomáše Garrigua Masaryka za to, že se dokázal postavit proti nespravedlivému antisemitského obviňování "žida Hilsnera" z rituální vraždy mladé dívky. Mnoho názorů, donedávna považovaných za "šokující", se během času stalo názory zcela konvenčně přijímanými.

    Existuje ovšem protiargument: ale co lidi, které to uráží? Jak se na to dívají například lidé, kteří trpěli v koncentračních táborech, a teď musejí být svědky toho, jak se znovu vydává Mein Kampf?

    Argumentuji, že právě pluralita společnosti zajistí, že už nevzniknou koncentrační tábory. Součástí té plurality je připustit i publikaci šíleného textu německého diktátora, aby si každý mohl sám posoudit, o co vlastně šlo.

    Ale co lidi, kteří s informacemi manipulují anebo nevědomých lidí manipulačně zneužívají, neeticky je balamutí ve prospěch vlastního zisku? Neměla by se jim jejich manipulační činnost zakázat?

    Nikoliv v oblasti publikační činnosti, kde vládne otevřená konkurence a každý si může, doufejme, tisknout, co chce. Jiná je přirozeně situace s celostátními terestrickými televizními okruhy, jichž je v každé zemi jen omezené množství a vydá-li stát (tj. společnost) nějakému Vladimíru Železnému televizní vysílací licenci, je to privilegium, za něž má právo stát očekávat a vynucovat, aby bylo televizní vysílání otevřené a pluralistické a dá-li prostor jednomu extrémnímu či manipulativnímu názoru, musí dát zároveň prostor opačným názorům či pohledům, které poukáží na jeho nedostatky.

    To, že argumentuji, že v demokracii musí být prostor i pro publikaci hnusných názorů, neznamená, že bychom s nimi neměli polemizovat a že bychom je neměli co nejenergičtěji, věcně, racionálně odsuzovat. Nikoliv však je zakazovat.

    Někteří diskutéři ovšem nalézají v této mé argumentaci rozpor. Poukázal na něj v e-mailech pan Julius Sigut, stejně jako na zdejším Fóru Britských listů Táňa Zajícová.

    Jak je možné, že v Hitlerově případě se zastávám práva na volné vydání tohoto díla a přesto jsem loni podporoval bombardování propagandistické srbské televize?

    Mé vysvětlení je asi toto:

    Potíž je, že srbská televize vysílala své bezostyšné lži (byl jsem tou dobou ve Slovinsku a srbskou televizi jsem měl během bombardování možnost několik dní sledovat, byl to skutečný zážitek) během války. Mám dojem, že během válečných konfliktů jsou běžná pravidla demokratického provozu poněkud pozastavována. Nevím, jestli byl v Británii v době druhé světové války volně k dispozici Mein Kampf.

    Válka je ošklivá věc a mnoho normálních skutečností se stává zbraněmi. Srbská televize se svou intenzivní, lživou propagandou (možná jste sami osobně neviděli, jakou nenávist ta televize šířila vůči kosovským Albáncům, přímo emocionálně a filozoficky poskytovala zázemí vražedným srbským polovojenským bojůvkám, jejichž členové pak tu nenávist realizovali v praxi vražděním a vyháněním bezbranného kosovského obyvatelstva) se stala mocnou vojenskou zbraní a troufám si argumentovat, že měli západní spojenci plné právo s ní jako s vojenským nástrojem naložit. Že to udělali neefektivně a televize začala vysílat hned za několik dalších hodin,. že asi nebylo kompetentní a etické poslat přitom na smrt noční směnu v televizi, jíž vedení srbské televize předtím nakázalo, že za žádných okolností nesmí budovu opustit, to je jiná věc.

    O mrtvých jen dobré a v žádném případě bych si nedovolil tvrdit, že třeba západním leteckým útokem zavražděná maskérka se provinila natolik, že si zasloužila trest smrti. Nikoho nechci obviňovat, ale - pracovali vy byste s dobrým svědomím pro televizní stanici, která bezostyšně šířila výzvy k likvidaci jiné etnické menšiny? Co to asi bylo za lidi, kteří si prostě v mysli blokovali to, že ta stanice šíří zločineckou propagandu a do té práce chodili, jako by nešlo o nic jiného než třeba prodávat košile?

    Ve svobodné a demokratické společnosti musí existovat právo šířit i tak hnusné názory, jaké šířila loni touto dobou srbská televize. Musí však být zajištěna rovnováha: argumentoval bych tedy, že tyto názory by neměly být šířeny bez opozice jedinou televizní stanicí. Hnusné názory musejí být šířeny v konkurenci s  názory opačnými, aby si každý občan mohl učinit vlastní nezávislý informovaný úsudek. Manipuluje-li někdo ve svůj vlastní prospěch polopravdami či lžemi, má mít právo to dělat, ale zároveň musejí být slyšeny jiné hlasy, které to třeba odsoudí. Argumentuji, že mezinárodní společenství mělo plné právo, ne-li povinnost, zajistit, aby v Srbsku v televizi nezněl jen jediný, monolitní, zločinecký hlas. (Kdyby to svět býval udělal už dávno a nedopustil, aby monolitní, štvavou propagandou nerozdělily jugoslávské sdělovací prostředky nenávistí své obyvatelstvo, k jugoslávským válkám by těžko došlo.)

    Zlá slova, pokud nejsou bez korigující konkurence, se dost lehce proměňují v prolitou krev.


    Práva nejhnusnějších osob

    Jan Chleboun

    Včera jsem se v BL v článku Romové, tolerance a svoboda projevu dočetl, že "práva nejpoctivějších lidí jsou zajištěna teprve tehdy, jsou-li ochraňována práva i nejodpornějších a nejhnusnějších osob".

    Je to výrok provokující a bourající obvyklý stereotyp našeho myšlení. Cítím ho jako bonmot zapichující se pod kůži, ale ... ale ne jako pravidlo železného zákona. Ať totiž přemítám, jak přemítám, vždy při jeho důsledné aplikaci na svobodu projevu dospěji k popření nějakého jiného všeobecně uznávaného principu.

    Ostatně tento rozpor v sobě nese i zmíněný článek. Tolerantní projev není totéž, co svobodný projev, tolerantní jsou jen některé ze svobodných projevů. Píše-li pan Čulík, a já se k němu přidávám, že "zejména sdělovací prostředky by měly systematicky nalézat v obou znesvářených komunitách v ČR, romské i gádžovské, stejné prvky lidství, jimž může druhá komunita dobře porozumět", už se tím snaží usměrňovat svobodu projevu. K té totiž patří i barvité líčení všech špatných zkušeností, které kdy kdo s Romy měl, ba i šíření nenávisti. A tady už narážíme na práva menšin, ochranu důstojnosti atd.

    Jsou tato práva špatná, protože v principu omezují svobodu projevu? Nebo je špatná svoboda projevu?

    Myslím, že ani jedno, ani druhé. Špatné je bezbřehé, tupé a zcela mechanické uplatňování jistého pravidla za všech okolností. Záhy totiž dojde ke střetu s pravidlem jiným, podobně železně prosazovaným.

    Tvrdě pojímaná pravidla nejsou ničím novým. Židovští farizejští myslitelé (pozor, mám na mysli farizeje v původním významu přísných hledačů pravdy ctících Zákon, nikoli překroucený český význam symbolizující přetvářku a pokrytectví) usilovali o dovedení Zákona do nejmenších podrobností každodenního života. To je přivedlo až k otázce, zda je přípustné si o šábesu uvařit vejce. Jejich dobře míněné úsilí je zavedlo do slepých uliček. Byli tak zabednění? Naopak, příliš logičtí - na nepravém místě.

    Je ovšem intelektuálně a mravně pohodlné mít železná pravidla, člověk se snadno zbaví odpovědnosti. Nemusí přemýšlet a zpytovat svědomí, jen dodržuje ustanovení - obvykle jednoduše formulovaná. Na složité otázky jednoduché odpovědi. A že se pravidla občas (ale zákonitě) vzájemně neřešitelně střetávají? Aspoň se jejich příznivci mohou houfovat do vzájemně stejně nesmiřitelných táborů.

    Existuje nějaké řešení? Ne, aspoň ne všeobecně uspokojivé. Myslím, že nám nezbývá, než se smířit s tím, že je nutné posuzovat případ od případu a opírat se přitom o tak obtížně uchopitelné pojmy jako je moudrost, slušnost, soucit, mravnost ...

    A ještě poznámka k USA. Je to kraj značně odlišný od naší hroudy a mnohému bychom se tam měli jezdit učit. Nicméně právě ve Spojených státech se, podle mého názoru, výrazně projevuje schematismus jednání, důraz na formální stránku věci a "odezdikezdismus". Důsledkem jsou soudní pře s (pro nás) absurdním sporem a průběhem nebo vehementní podpora kontroverzních projektů (výstřelky programů na pomoc menšinám). Ilustrativní je i prosté pozorování ze supermarketu: ve jménu zdraví nastalo velké tažení proti tuku v potravinách, ale kupodivu vládne neméně velké mlčení o cukru tamtéž, takže když si koupíte jogurt, bude kelímek pravděpodobně velkým písmem hlásat reduced fat, low fat nebo dokonce fat free a na nevýrazném místě se dočtete, že obsahuje 20% cukru. I když ... ty beztukové se sladívají aspartamem a chuť mají jako ... ale to by už bylo jiné povídání.

    Poznámka JČ: Výzva, že by dobré sdělovací prostředky měly přispívat k civilizovanosti a k humánnosti prostředí neznamená cenzuru názorů, které to nedělají.


    Opustil vás milenec? Jste agresivní na silnici? Pomohou vám velcí světoví filozofové - to se snaží dokázat britská komerční televize

    Od neděle 26. března bude vysílat britský kulturní komerční televizní okruh Channel Four seriál o tom, jak mohou velcí světoví filozofové lidem pomoci s každodenními potížemi. V týdeníku Independent on Sunday o tom psal 19. března Alain de Botton, který seriál uvádí:

    Nikdy jsem nechtěl být v televizi. Nemyslel jsem si, že by to bylo možné. Nemám moc vlasů, moje hlava má dost divný tvar, mám podivné jméno a lidi mě podezřívají, že jsem francouzský aristokrat. Ale před dvěma lety jsem náhodou hovořil s jedním televizním režisérem, který se mě ptal, na čem pracuju. Řekl jsem, že píšu knihu esejů o tom,. jak nám může šest velkých filozofů pomoci překonat běžné emocionální problémy (Sokrates je lékem na to, když vás lidi nemají rádi, Epikuros, když jste chudý, Seneca, když máte vztek, Montaigne, když si myslíte, že jste k ničemu, Schopenhauer vám pomůže, když jste nešťastně zamilovaní a Nietzsche, když máte nepřekonatelné problémy). S nadšením, netypickým i pro lidi, kteří pracují v televizi, se režisér okamžitě vyjádřil, že je to senzační nápad na pořad a řekl, že jestli chci, on ho natočí. Nevěřil jsem tomu ani slovo, ale postupně vznikla představa, jak by se z toho dal udělat televizní seriál, a to nakonec přesvědčilo i nejvážnější skeptiky v Channel Four. Seriál se začíná vysílat v neděli 26. března. Moje hlava je pořád divně šišatá.

    Filozofie se do televize normálně moc nedostane. Vlastně se o filozofii v televizi nevysílalo nic od sedmdesátých let, kdy se konaly brilantní filozofické televizní diskuse, které moderoval Bryan Magee. Jenže ty by nikdo v dnešní době už nikdy nenatočil. Komunikovat v televizi myšlenky je neobyčejně obtížné. Televizní diváci nejsou ochotni dlouho tolerovat odborníka, který by jim přednášel o nějakém filozofickém problému, a filozofie vyžaduje na vysvětlení dlouhé roky. A kromě toho se nedá v televizi moc ukázat, protože většina velkých filozofů je mrtvá a jejich domy jsou hromadami starého kamení. Ve snaze tento problém vyřešit si televize vymyslela geniální alternativu: šest televizních pořadů představí šest filozofů a pak bude konfrontovat obyčejné lidi s myšlenkami filozofů, aby se zjistilo, zda mají tyto myšlenky nějaký užitek v moderním kontextu. "Bude to jako intelektuální chat show," ujistil mě jeden člen produkčního týmu.

    Nejprve ze mě museli udělat člověka, který vypadá obstojně na obrazovce. Bylo rozhodnuto, že veškeré mé dosavadní šatstvo je nevhodné a poslali mě k holiči (který kdysi líčil Jeremyho Paxmana). Claire mě vzala k Paulu Smithovi a koupila mi tam pět stejných džínových košil, aby se seriál lehčeji stříhal. Pak uspořádala produkční firma vrcholnou schůzku ohledně toho, co udělat s mými vlasy. Mělo by se to všechno oholit, anebo by se mělo něco nechat? Nakonec bylo nalezeno řešení: dali mi na hlavu slaměný klobouk.

    Posléze byl najat tým researcherů a každý filozof dostal jeden psací stůl. Vedle mě jeden researcher bral pokaždé telefon se slovy: "Dobrý den, tady Nietszche, co chcete?" Dva měsíce jsem přepisoval svou knihu na použitelný scénář. Televize je obyčejně obviňována, že většinu seriózních námětů primitivizuje. Je pravda, že měl-li jsem být schopen vysvětlit filozofovu argumentaci během půlhodiny, musel jsem většinu argumentace své knihy vyškrtnout. A přesto, být donucen vysvětlit složitou myšlenku jen v několika vteřinách je velmi cenná disciplína.

    Pak jsme nalezli šest lidí, kteří trpěli těmi problémy, jimiž se zabývali velcí filozofové. Naším prvním kandidátem byl vlasový technik z Manchesteru. Stephen Perry vydával veškeré své peníze na posedlost s nakupováním. Měl desítky hodinek a víc párů bot než Imelda Marcos. Věděl, že něco je špatného, ale nevěděl, kam se obrátit o pomoc. Navrhli jsme starořeckého filozofa Epikura, většina jehož díla se zabývá tím, že se nás snaží přesvědčit, abychom vedli jednoduchý nematerialistický život. V obřím obchodním středisku Trafford u Manchesteru jsme ho seznámili s Epikurovou myšlenkou, že touhu pořád nakupovat vždycky vyvolává skutečnost, že nemáme dostatečné množství přátel. Vyřešte si tento problém a přestanete znásilňovat svou úvěrovou kartu. Stephen se sice k tomu zpočátku stavěl skepticky, ale postupně ho Epikurova argumentace přesvědčila a nakonec i docela dojímala. Zapřísáhl se, že omezí své výdaje a bude více poslouchat tohoto starořeckého mudrce.

    Pak jsme se setkali s řidičem - závozníkem, který pracoval u jedné londýnské společnosti, dodávající zboží do domu. Wayne Allingham měl obrovský problém s hněvem. Jednou vylezl z náklaďáku a chtěl dát pár facek řidiči, který řádně nezapnul blinkr, že odbočuje. Zdálo se, že odpověď má římský filozof Seneca. Podle Seneky vzniká hněv vždycky z nepřípadného optimismu ohledně světa. Rozčilujeme se, protože jsme zároveň překvapeni a zklamáni. Tak nás Seneca přesvědčuje, abychom přijali pesimističtější pohled na to, jak se druzí ve skutečnosti chovají, a abychom každé ráno půl hodiny meditovali o katastrofách, které nás ten den pravděpodobně potkají, abychom tolik neřvali, až k tomu skutečně dojde. Jakmile jednou přijmeme, že lidé jezdí v Londýně s auty jako idioti, nebudeme se už pořád tak rozčilovat, až to ve skutečnosti uvidíme v ulicích. "Cožpak je snad potřeba křičet ohledně určitých částí života? Celý život si zaslouží jen slzy," napsal Seneca. Wayna to zaujalo a vypůjčil si Senekovy knihy z knihovny. Londýnské ulice jsou nyní kvůli jednomu filozofovi trochu bezpečnější.

    A pak byl německý filozof Arthur Schopenhauer, filozof, o němž jsem byl přesvědčen, že je perfektní protilátkou na zlomená srdce. Produkční tým našel nádhernou mladou ženu, kterou nedávno opustil její chlapec. Chodil s Michelle pět let a pak najednou - bez jediného varování - jí nechal veškeré věci v práci v igelitovém pytli a vzkázal jí, aby ho už nikdy nevyhledala. Interviewoval jsem Michelle v její ložnici, obklopené suvenýry její bývalé lásky. Schopenhauer radí lidem se zlomeným srdcem, že se nezamilováváme, abychom byli šťastni. Zamilováváme se, protože nás žene slepá biologická síla, jejímž účelem je plození dětí. "Lidi by se vyhnuli množství bolesti, kdyby bylo sdělováno mladým lidem od raného věku, že účelem lásky není štěstí," napsal Schopenhauer. Michele tu argumentaci poslouchala zdvořile, dokonce se i poslušně vydala do zoologické zahrady podívat se na krtky, jak se rozmnožují (Schopenhauer prohlásil, že jsme při hledání lásky všichni krtci) - ale nakonec musela přiznat, že má pocit, že německý filozof tvrdil nesmysly. Tou dobou jsem se bohužel už do Michelle tak strašně zamiloval, že jsem nebyl ze sebe schopen vyprodukovat racionální odpověď. Je to trapné, ale zamiloval jsem se po uši do jednoho ze svých hostů, stal jsem se obětí právě té slepé biologické síly, o níž psal v Německu ve čtyřicátých let devatenáctého století právě Schopenhauer. Zeptal jsem se Michelle, jestli by šla se mnou na rande, a neuvědomil jsem si, že kamera pořád ještě běží. Souhlasila a chodíme spolu od léta. Schopenhauer - nepřímo - napravil jedno zlomené srdce.

    Natáčení seriálu znamenalo, že jsme museli hodně cestovat po světě. To sice vypadá báječně, ale v praxi je to trochu horší, když jste na letišti Gatwick v pět hodin ráno a máte 18 zavazadel do Frankfurtu. Ve Švýcarsku jsme navštívili osamělou horskou chatu, kde Nietzsche napsal "Mimo dobro a zlo" a "Tak promluvil Zarathustra". Tenhle vousatý filozof opakovaně přirovnával život k hoře: rozhled z jejího vrcholku je nádherný, ale dostat se nahoru znamená úporný boj - boj, na který nás chce Nietzsche připravit. "Ať přežijete cokoliv, je to pro vás dobré," je jedním jeho slavným rčením. Abychom tu myšlenku řádně ilustrovali, vystoupili jsme na jednu obrovskou horu, kterou Nietzsche znal a kterou měl moc rád. Málem jsme se při tom zabili, strávili jsme celou řadu hodin v děsně studených mracích, ale seshora byl skutečně překrásný výhled, což nám neobyčejně intenzivně ujasnilo, co měl Nietzsche na mysli a  co bychom si nikdy jen někde v knihovně v Británii neuvědomili.

    Musel jsem dělat ještě jiné produkce: v Athénách, ve snaze ilustrovat Sokratův názor, že je většina z nás jako ovce (ale neměli bychom takoví být) jsem musel vjet na žlutém mopedu do stáda ovcí. Ve Francii, kde jsem měl za úkol ilustrovat Montaignův argument, že zvířata jsou často chytřejší než lidi, jsem pronášel projev v prasečinci, přičemž se na mě vyčůralo jedno obrovsky zablácené zvíře.

    "Filozofové by neměli strávit celý svůj život v osamění ve své pracovně," argumentoval Seneca. Měli by šířit svou filozofii v ulicích a na tržištích. Seriál Philosophy: A Guide to Happiness (Filozofie: Průvodce ke štěstí) ukazuje, co se může stát, když chodí filozofové po světě za doprovodu kamery.

    Seriál Philosophy: "A Guide to Happiness" začíná na Channel Four v neděli 26. března v 19 hodin. Knihu "The Consolations of Philosophy" (Útěchy z filozofie) od Alaina de Bottona vydalo londýnské nakladatelství Hamish Hamilton, cena 14.99 liber.


    Nedostatek počítačových profesionálů bude stát západní Evropu 380 miliard eur

    Od nynějška do roku 2003 prý přijde západní Evropa o 380 miliard ecu, protože nemá dostatečné množství kvalifikovaných počítačových odborníků. O tom se snaží, jak píše list Guardian, přesvědčit firma Microsoft v současnosti Evropskou unii.

    Údaje pocházejí ze studií, které podnikly organizace Datamonitor, IDC a Goldman Sachs.

    Dobrou zprávou je podle analýzy firmy Goldman Sachs, s titulem The Shocking Economic Effect of B2B (Šokující hospodářský důsledek přímého podnikání mezi firmami) to, že elektronické podnikání má potenciál zvýšit za dvacet let hrubý národní důchod o 5 procent. Firma Datamonitor uvádí, že jen v důsledku zvýšení produktivity prostřednictvím zavádění IT se zřejmě do roku 2002 zvýší hrubý domácí produkt Evropské unie o 1,5 procenta.

    Potíž je, že Evropa musí vyprodukovat podle odhadu asi 1,7 milionu počítačových odborníků, kteří v současnosti nejsou k dispozici. Znamená to tedy, že k výše předpokládanému hospodářskému růstu nedojde a že evropské vlády taky přijdou během následujících tří let o daňové příjmy ve výši cca 60 miliard eur, pokud rychle tyto 1,7 milionu počítačových odborníků někde neseženou.

    IDC totiž dovozuje, že bude do roku 2003 v Evropské unie poptávka po 13,07 milionech počítačových odborníků, ale k dispozici jich bude v nejlepším případě jen 11,33 milionů.

    Dosud pracuje v Evropské unii v oboru počítačů jen 5 procent zaměstnanců, ale jejich průměrný roční příjem je 48 000 euro, kdežto všeobecný průměrný roční příjem v Evropské unii je 28 700 euro. I když je nákladné poskytovat občanům počítačovou kvalifikaci, zcela zjevně se to vyplatí, protože se pak stávají pro ekonomiku ve všech směrem zlatými dojnými kravami.

    Tyto údaje byly letos v březnu prezentovány 150 zástupcům Evropské unie, jednotlivých národních vlád, tvůrcům politiky a počítačovým firmám, které se účastnily bruselského summitu o inovační technologii.

    Účelem summitu bylo vytvořit výzvu k akci, který má být předložen zvláštní Evropské radě v Lisabonu. Ta se má zabývat překážkami, bránícími rozvoje konkurenceschopnosti v Evropě a v zaměstnanosti a napravovat situaci tam, kde došlo ke ztrátě příležitostí, které mohly být využity pro technologický rozvoj.

    Řešením mají být partnerství mezi soukromými firmami a státním sektorem, certifikace, daňové úlevy a reformy školských systémů členských zemí Evropské unie.

    Ve snaze povzbudit podnikatelskou kulturu požadovala také tato vrcholná schůzka, aby byl zreformován zákon o bankrotech a bankrotáři nebyli tak tvrdě trestáni. Zároveň mají být vytvořeny pobídky, které by přilákaly do Evropské unie více zahraničního kapitálu. Summit také požaduje, aby byly sníženy daně ze zisku plynoucího z akcií a aby byl zjednodušen v celé Evropské unii systém důchodového zabezpečení a národního pojištění, aby se mohli počítačoví odborníci volněji stěhovat po Evropě.


    Dopadení zlodějů

    Ivan Hoffman, Český rozhlas, Radiožurnál

    S povděkem jistě přijali zprávu o tom, že české věznice nejsou nafukovací, občané, kteří v úvahách o své životní úrovni nespoléhají na růst HDP a místo hledání práce pilně studují, jak obelstít různá bezpečnostní zařízení či ochranky.

    Ředitelka vězeňské služby rozhodla dočasně pozastavit příjímání osob, které byly odsouzeny za méně závažné trestné činy a do vězení by měly nastoupit z civilního života.

    Tato dobrá zpráva ovšem asi není určena zlodějům, kteří se nedávno vloupali k manželce předsedy sněmovny a ke Karlu Gottovi.

    Pětičlenný profesionální tým lupičů totiž kradl spíše ve velkém a ze série několika desítek dosud prokázaných vloupání si odnesl šperky a jiné vzácné předměty v hodnotě deseti a půl milionu korun.

    Z prvních informací víme, že se nepotvrdilo podezření o napojení zlodějů na pracovníky bezpečnostní agentury, která neuhlídala vilu předsedy Sněmovny, a že manželka předsedy Sněmovny zatím nebyla na policii identifikovat zajištěné klenoty.

    Podstatnější je ale zjištění, že populární zpěvák nebyl poškozen kvůli svému repertoáru a manželka politika že nebyla okradena kvůli politickému působení manžela.

    Lupičům šlo pouze o peníze, šli prostě tam, kde se nabízela tučná kořist.

    Dopadení zloděje je vždycky dobrá zpráva. Přináší naději, že jestliže byla policie úspěšná dnes, může být úspěšná i zítra. O tom, co u nás bylo ukradeno a rozkradeno se poměrně přesně ví.

    Zbývá postupně odhalit zloděje a pak vyřešit problém, kam s nimi, když věznice praskají ve švech.

    Je zde možnost alternativního trestu, který by slušel především prominentním zlodějům, kterým policie prokáže, že majetek nenabyli podle zákona. Proč je převychovávat za mřížemi, když můžeme vidět jak místo předvádění luxusních kravat a motýlků veřejně pracují v oranžové vestě?

    23. března 2000


    Ohlédnutí nad leteckou akrobacií nejen v novinách

    František Roček

    Tisk sdělil 15. března českému národu a národnostním menšinám, že nadzvukoví piloti, frustrovaní chátráním stárnoucích ruských stíhaček, mohou být optimističtější. Patnáctého dubna vláda téměř jistě rozhodne o tom, že vyhlásí soutěž na koupi nadzvukových stíhacích bombardérů.

    Zajímavé je, že bezpečnostní rada státu nezaujala proti očekávání jednoznačné stanovisko a pouze vzala na vědomí dokument expertů, posuzujících varianty obrany vzdušného prostoru země. Rozpaky panují dál, protože po ekonomické stránce nákup nadzvukových stíhacích bombardérů bude (teoreticky) sousto investičně takřka k neužvýkání.

    Lidové noviny k tomu napsaly: "Při nákupu nadzvukových stíhaček pro českou armádu zatím nehraje kvalita jednotlivých letadel příliš velkou roli. Velitel vzdušných sil Jaroslav Klíma včera sám přiznal, že se rozhodnutí vlády "bude řídit především ekonomickými a politickými ohledy".

    To se předpokládá. Nejedná se o to, že Gripen zapadá do konceptu "Evropské armády" jako výrobek podporující evropský zbrojní průmysl. Jedná se spíše o to kdo koho finančně (nabídkově) převálcuje. Gripen má "symbolický" náskok, protože padl Blairovi a následně i Zemanovi do oka. Ale z gest se kšefty nevaří. Ekonomické rošády mohou pořadím kandidátů zamíchat.

    Co to vlastně létá?

    Diskuze, která se kolem tohoto tématu rozproudila, byla bohužel varovná. Nevěřil jsem vlastním očím, v Lidových novinách 15.3. na tématické stránce věnované nadzvukovým fóglům v Českomoravsku, jsem uzřel pasáž:

    "Jeden kus L-159 přijde na 417 milionů korun. Přitom v zásadě jde o modernizovaný cvičný letoun Albatros L-39 ze sedmdesátých let." Autor z Lidových novin prostě neví nic a mudruje. L-159 je konstrukčně odlišný letoun využívající poznatků aerodynamiky z dlouhodobého provozu letounů řady L-39 a L-139. Dokonce i výrazně modernizovaný Albatros L-139 byl konstrukčně svým způsobem novým letounem v pohledově starém kabátě L-39. Autor také píše že Alca L-159 při jednom letu (přistání) si poškodila ocasní křídlo - místo ocasní plochu. Ale to autor nemusí vědět, to je názvoslovný detail proti tomu, že neví, že L-39 není ani omylem to, co L-159.

    I v Hospodářských novinách v článku M. Kollera z ministerstva průmyslu a obchodu se objevuje podobná mytologie: "Cvičné letouny L-159 Alca, označované po ověšení výzbrojí za lehké bitevní (k ničení pozemních cílů) v operacích OSN, NATO, EU použít nelze bez předpokladu značných ztrát."

    Alca je jednomístný ryze bojový letoun pro podporu pozemních sil, průzkum a stíhací mise kde není třeba letadel v nadzvukovém režimu letu. Pouze dvojmístná verze slouží jako bojový/cvičný, podobně jako dvojmístné verze jiných bojových letadel. Také mě mrzí, že jsem nepochopil proč by měl mít L-159 značné ztráty. Dochází mi jen jedno, že role letecké podpory pozemních vojsk znamená pro letoun nárůst rizika - ale v závislosti na použité výzbroji a režimu letu. (Výhodou L-159 je mj. pancéřování kabiny.)

    Jinak je článek "Nákup letounů je obchod století" od Kollera zajímavý, ale hodnověrnost jeho ekonomických vývodů mohou posoudit jen profesionálové z oboru. Důvěřovat jeho vývodům paušálně bohužel nelze, když píše o nějakém letadle a neví podstatné - k čemu je letoun určen. Má však pravdu, že je možné výrobce válečných fóglů natahovat na skřipec a mačkat z nich 120 až 140 % offsety ještě před zahájením dodávky letadel. Ale umíme to?

    Každý sám za sebe a potom spolu

    Státy NATO by měly být schopny určité soběstačnosti v obraně. Slovo určité volím záměrně, protože soběstačnost je relativní - musí být vždy vztahována ke koalici, ve které stát působí. V současnosti ale není nepřítel přímo definován! Na tento fakt reagovaly také Lidovky (v článku Nové stíhačky: Drahá legrace, nebo nutnost?) sloganem: "Zatím bezvýsledně hledají čeští odborníci i politici odpověď na otázku, zda ČR potřebuje nadzvukové letouny."

    Otázka nezní zda je ČR potřebuje, ale kdy si je může dovolit! O potřebnosti nadzvukových bojových letounů může pochybovat jen ten, kdo věří ve věčný mír.

    A dostáváme se k Čulíkově poznámce k článku Stranické stíhačky se mi líbí z 14.3. v BL: "V Neviditelném psu před časem argumentoval z Ameriky Steve Prošek (jméno je pseudonym), Čech který má zřejmě dobré dlouholeté zkušenosti z amerického vojenského prostředí, že je pro tak "malou" zemi, jako je Česká republika, nesmyslné kupovat systémy stihaček, neboť sitaková země nikdy nemůže pořádně dovolit neobyčejně nákladnou infrastrukturu a technologii, kterou řádný provoz těchto stihaček vyžaduje."

    Jedná se o sérii Proškových článků z ledna 1999. Prošek správně kladl důraz na profesionalitu profesionálů a na rozhodování politického managementu na profesionální, ne bahamské, úrovni. Tehdy se vedl spor zda, pokud by k tomu došlo, přijmout darem olétané americké F-16 (předpokládám nejstarší verzi F-16A z počátku osmdesátých let). Prošek to nedoporučoval. S tím souhlasím a v tom smyslu souhlasím i s Kollerem v článku v HN, že údržba a modernizace těchto letounů se může paradoxně prodražit - ve srovnání s nákupem nových letadel.

    Prošek své meditace na toto téma doplňuje citací:

    "Citat Strategickeho konceptu 1997 NATO: Nebezpeci nahleho vseobecneho utoku na vsech evropskych NATO frontach bylo efektivne odstraneno behem roku 1991. Od teto doby riziko a rearanzovani vojenskeho utoku ve velkem meritku jako nebezpeci je minimalni. Risk ve kterem se Evropska bezpecnost naleza je ze strany asymetrickeho utoku a lze tezsko charakterizovat. Konec citatu." (Nevid.pes, 29.1.1999)

    Podle tohoto citátu je vlastně pro nás nadzvukový letoun luxusem?

    Totéž lze říci i jinak: "Konvenční agrese proti Alianci je vysoce nepravděpodobná, v dlouhodobější perspektivě ji však nelze zcela vyloučit. Bezpečnost Aliance je vystavena široké škále vojenských a nevojenských rizik působících v mnoha směrech, z nichž jsou některá těžko předvídatelná a ve svých důsledcích mohou vést ke krizím (...) Globální šíření a rozvoj moderních technologií může usnadnit potenciálním protivníkům získání moderních zbraňových systémů všech kategorií." (Vojenské rozhledy č.1/2000, Alianční rozměr koncepčního rámce bezpečnostní a obranné politiky České republiky)

    Prošek v Nev. psu 16. 3. 2000 na adresu vlády psal, že současný zakopaný pes není v bitevníku (správně měl uvést stíhací bombardér, protože bitevník je specializované letadlo - viz ruský Su-25 či americký A-10), ale v tom, že "Česká republika, tj. stát - společnost, administrativa, legislativa, dodnes nevyřešila a nepředložila rozumný politicko vojenský koncept obranné strategie... K zadání klíčového dokumentu vládou, a i bezpečnostní řadou státu nikdy nedošlo!"

    Přiznám se, že Proškova slova jsou tak obecná, že jim nerozumím. Rozuměl bych tomu, že Bezpečnostní strategie ČR schválená bezpečnostním churalem státu v lednu 1999 je stejně obecná jako předpis, v němž se píše, že kůň má být k vozu připojen tak, aby kočí hleděl na koňský podsystém vocas + řiť.

    Proškův nález zní: "Dokud vedoucí tým české republiky nevyřeší takové základní koncepční politicko vojenské vztahy v rámci české společnosti, nákupy čehokoliv od osobních zbraní, po strategické letectvo (nemáme strategické letectvo, ale letectvo pro plnění úkolů protivzdušné obrany státu a podpory pozemního vojska, tedy letectvo na taktické úrovni - pozn. autora) je trestuhodná nezodpovědnost."

    Pokud se Prošek domnívá, že chybí koncepční politické a vojenské dokumenty a jasná koncepce výstavby (přezbrojování), hovoří o tom, co se nelíbí i střízlivě uvažujícím důstojníkům. Ale neznamená to, že musí považovat nákup stíhacích bombardérů kvůli tomu za ptákovinu, když použitelnost těchto strojů je dána horizontem deseti let, než budou dodávky uspokojeny a proběhne náročný výcvik pilotů. Letectvo má dnes ze všech zbraňových systémů armád největší odstrašující, preventivní i obrannou hodnotu. Rozmezí 24 až 36 letounů tohoto typu je pro armádu potřebné minimum.

    Panují - li rozpaky nad tím, zda 72 letounů L-159 není zbytečně mnoho, lze na to říci jediné: stalo se, kontrakt je podepsán, dodávky začínají. Jistě se jednalo o to, aby bylo zachráněno Aero Vodochody. V blízké budoucnosti (do deseti let) se ukáže, zda se jedná o perspektivní letoun. Možná, že podzvukový univerzální letoun zvládající dvě třetiny činností daleko dražších nadzvukových stíhacích bombardérů, bude rozpoznán jako typ chybějící ve větším počtu ve spektrum vzdušných sil NATO.

    Prošek dokazuje, že stíhací bombardéry nepotřebujeme také pozoruhodnou myšlenkovou konstrukcí: "Elementárním příkladem a diskuze nutným faktem funkčnosti českého letectva je samotná operace OAF nad Srbskem v minulém roce. Bude vláda republiky svolná dat rozkaz letecké armádě státu k účasti na takové operaci? Jestliže v myšlení českých politiku se formuje pro takovou situaci již dnes jedna z typický "českých únikových uliček", může dojít k velmi nemilému procitnutí se do reality! Letectvo AČR podle smluvních článku aliance, bude muset v takovém případě se operace zúčastnit."

    Dramatizuje. Ve skutečnosti kontroverzi vzbudilo pouze bombardování Jugoslávie. A to nesvědčí v náš neprospěch, protože ač uplynul od této akce rok, dosud panují oprávněné pochyby, zda to, co NATO udělalo, bylo nejrozumnější řešení! Jinak akce našich vojáků v silách OSN - v Perském zálivu a dlouhodobě na území bývalé Jugoslávie jsou hodnoceny veřejností kladně. A jsou výkladní skříní naší armády. Z těchto důvodů se mi jeví Proškova reakce z 16. 3. jako přemrštěná.

    Dva směry jednoho úsilí

    Dnes se oficiálně přizpůsobují armády spíše akcím tzv. humanitárního charakteru, tzn. prevenci a zvyšování odolnosti vůči případným teroristickým akcím. Podle této logiky bychom měli před stíhacími letouny preferovat spíše jednotky pro rychlé reakce a pro humanitární nájezdy. Ve skutečností je nutné jít oběma směry zároveň, neboť nevíme, co bude za dvacet let. Již dnes se největší státy světa kromě předcházení regionálním konfliktům připravují technologicky na možný další válečný střet globálnějšího charakteru. Možná naše humanitární akce jsou jen iluzí o budoucností - při přerozdělování mocenských struktur možná již kolem roku 2015 - 2020 (?) se můžeme setkat s globalizujícím se konfliktem. Nikdo to nemůže vyloučit.

    Vysoký představitel EU pro společnou zahraniční a bezpečnostní politiku Javier Solana buduje evropskou obranu ne pro zvýšení evropského ega, ale aby byla Evropa schopná samostatně vojensky působit, což se v nedávných balkánských příbězích ukázalo jako kámen evropského úrazu. Vojenské rozpočty členů EU činí asi 60 % rozpočtu na obranu USA, ale výkonnostně prý dosahují jen 10 až 15 % schopností a kapacit ozbrojených sil USA. Proto je na pořadu dne spojování evropských zbrojních firem a odprodej jejich státních podílů, aby mohly být vytvářeny silné evropské nadnárodní zbrojní firmy.

    V průběhu nejbližších dvaceti let mohou nastat situace, kdy USA nebudou moci efektivně pomoci při řešení evropských problémů, budou-li vázány konfliktními situacemi na dvou či třech místech mimo Evropu.

    Evropská obrana bude potom postavena na společném úsilí, kdy dnes zdánlivě nepodstatných 36 českých stíhacích bombardérů akceschopných na atlantické úrovni může znamenat malý, ale důležitý počet strojů. Neboť malé státy s desítkami letadel mohou dát dohromady nezanedbatelnou sílu několika set strojů.

    Jedná se o dlouhodobý proces. Akceschopnost našeho letectva v roce 2015 je v letadlech, které se objeví v rozmezí následujících tří pěti let. Dodávka 12 stíhacích bombardérů může trvat od jednoho do tří let v závislosti na počtu objednávek u výrobce. A posléze trvá léta, než letci s těmito letouny plně srostou a dokáží plně využít potenciál stroje.

    Pokud chceme mít v roce 2015 letectvo na atlantické kvalitativní úrovni, měly by první kvalitní, tzn. nové stroje 4. generace s dalším vývojovým potenciálem ve výzbroji již v rozmezí let 2003 - 2006. Ze strojů 4. generace se nabízí v současném okamžiku pouze velmi západoevropský Eurofighter (finančně na toto letadlo nedosáhneme) a lehčí Gripen (v možnostech ČR).

    První bere vše?

    Pro další směřování letectva bude důležité, které stroje budou vybraní jako první. Protože kromě letadel samotných musí být vybudované také rozsáhlé a nákladné logistické zázemí. Pokud, dejme tomu, dostaneme darem staré olétané F-16A nebo o něco modernější, ale přece jen z prvních výrobních bloků verze F-16C, po částečné modernizaci se časem budeme muset rozhlížet po letounech, které tyto, v té době již obstarožní stroje, nahradí. V tom případě by bylo vysoce pravděpodobné, že bychom zvolili asi opět F-16 a to z nejposlednější modernizované série (která ale nedosáhne na kvality letounů 4. generace), abychom mohli využít stávající logistické zabezpečení, do kterých se vrazí pěkných pár miliónů. Podobná analogie se vztahuje i k F-18.

    Řecko např. objednalo 60 nejnovějších a velmi výkonných stíhacích bombardérů Eurofighter jako páteř svého letectva pro 21. století a pro další úkoly 50 F-16C (výrobní blok 50+) čili ve zdokonalené verzi s novými výkonnými elektronickými prostředky. Po F-16C v této zdokonalené verzi sáhli Řekové proto, že již mají vybudované zázemí pro tyto stroje - již používají 40 F-16.

    Dodávky zadarmo či za symbolickou cenu prvních verzí letounů F-16 či F-18 mohou být způsobem jak připoutat zákazníka, poskytnout mu průběžnou modernizaci a následně i modernější verzi téhož stroje. A tak se šlechetná dodávka v budoucnu zaplatí...

    Z hlediska budoucnosti je nejrozumnějším řešením nákup konstrukčně i elektronicky nejmodernějšího stroje, který má život (a inovace) teprve před sebou, zatím co F-16 a F-18 jsou v nejmodernějších verzích na vrcholu a jejich vývojová kapacita je do budoucna vyčerpána.

    Letadla na slupce cibule

    Ale potřebujeme vůbec stíhací bombardéry? My, ve středu Evropy?

    Obrana státu musí připomínat cibuli. Na nejvzdálenější slupce - na hranicích Evropy (NATO a spřízněných států) a hranic zájmových oblastí (Středomoří obecně, přístupy k Atlantiku apod.) musíme být schopni se podílet na společných akcích letecky (stíhací bombardéry a víceúčelové L-159), český kontingent pozemního vojska je v objemu potřeb až na druhém místě.

    Daleko méně pravděpodobná je nutnost nasazení českého vojska blíže k našim hranicím, což by byla především doména spolupráce L-159 a vrtulníků při podpoře pozemních akcí a vybraných praporů až "expediční" divize pozemního vojska. Zde by vstupovala do hry i raketová protiletadlová obrana, která teprve musí být doplněna o moderní prostředky (zase prachy!) schopné působit proti bojovým letounům 4. generace a také modernizované T-72, o jejichž osud se bojí pozemní vojsko a zainteresovaní výrobci, kteří vidí (oprávněně) v nákupu stíhacích bombardérů ohrožení modernizačního programu T-72.

    Až blíže k jádru "cibule", na vlastní hranici (vysoce nepravděpodobné), by se dostávalo při střetu vážnosti vlastnímu pozemnímu vojsku a teritoriálnímu vojsku.

    Pro NATO jsou přínosem vycvičené (z počátku značně omezené) "expediční" jednotky pro společné síly NATO a výkonné bojové letouny. Modernizace pozemního vojska by se tím zpomalila - vždyť také po dobu zhruba patnácti let se neočekává ohrožení dosavadního status quo v Evropě.

    Pro Evropu v hypotetické ozbrojené krizi nebezpečí spočívá spíše ve zlomení mocenského potenciálu EU na přístupech k Evropě a v evropsky důležitých zájmových oblastech, než v ohrožení německých, belgických či českých pivovarů. Důsledky by přesto mohly být fatální, protože by tím došlo k degradaci mocenského postavení Evropy do ekonomicky vydíratelné role.

    Suma sumarum: Armáda, která se nepřipravuje na všechny možné eventuality, jde vlastně proti duchu NATO. Nebo ne?


    Nechopnost diskutovat, kriticky myslet a na tom základě se rozhodovat

    Čtenář z Moravy

    Dobry den pane Culik,

    ve vcerejsim cisle BL mne zaujaly dva clanky :

    1/ Proč lidi ignorují závažnost bytové otázky? (Václav Špíka)

    2/ a odkaz z tohoto clanku na kritiku ceskych studentu od pana Saxonberga

    Oba dva clanky presne vystihuji dnesni podobu mysleni vetsiny ceskeho naroda v poslednich cca 10 letech.

    Jeden priklad o neschopnosti diskutovat, kriticky myslet a na tomto zaklade se rozhodovat.

    Pise se rok 1991. Nekde na stredni Morave prave probiha schuze clenu Jednotneho zemedelskeho druzstva. Na podiu sedi vedeni JZD, v cele samozrejme totacsky predseda, okolo jeho poskoci.

    V hledisti sedi cca 500 vlastniku polnosti.

    Ma se rozhodovat o tom co bude dal.

    Predseda a spol. se samozrejme zuby nehty drzi svych koryt a proto cele obecenstvo masiruji recmi o jejich skvelych umyslech.

    Z obecenstva se zveda jeden clovek, vystoupi na podium a navrhne zmenu : ano, ponechejme JZD, nechejme pudu tak jak je pohromade, ale zacneme si vladnout sami, na co je nam predseda, ktery to uz 10 let vede od 10 k 5.

    Ale jake je jeho zdeseni, kdyz se z obecenstva, z rad lidi, kteri jsou ve zcela stejne pozici jako on, zacinaji valit na jeho adresu jedna urazka za druhou, ze on nikdy v JZD nedelal, ze on si chce jen "namastit kapsu na jejich ukor", co si to vubec dovoluje atd.

    Po nekolika minutach "diskuse" a jeho snahy presvedcit o tom, ze on i oni jsou na jedne lodi a on bude jen jeden znich, vse konci sprostymi nadavkami (vypiskani je totiz proti tomu jen nadherne slovo) a nakonec nesmiritelnym nepratelstvim, ktere jeste DODNES prokazuji byvali velci kamaradi.

    A predseda a spol se jen smali.

    Myslim si, ze toto je klasicky cesky pristup k veci. Normalne uvazujici clovek jen tezko chape tento styl mysleni.

    Asi prave proto ma dnes takovy uspech TV NOVA, zatimco CT 2 je i pro politiky jen problemem.

    Tento styl mysleni je dnes zde v CR ale tak rozsiren, ze je prakticky nemozne s tim neco delat.

    A nejhorsi na tom je to, ze i mlada generace, misto aby toto pomalu zacala napravovat, zacina se k tomuto stale vice priklanet.

    I proto ma zde uspech pouze ten, kdo ma styky a znamosti a patri k nejakemu klanu a je bez skurpuli.

    Takze namisto cesty na Zapad, jdeme cestou na Balkan.

    A na konec, jak myslite ze nakonec dopadli ti vsichni z obecenstva, co tak vehementne branili tomu jednomu, co chtel dobro pro sebe i pro ne?

    Ti rozumnejsi, co se ale nikdy proti nikomu a nicemu verejne nepostavi (tzv. bezpaterni) si nakonec sva pole a majetek z JZD vzali a pronajali jinym hospodarum.

    A ti tupi, co se ridi necim, co rozumnym je zakazano poznat, dnes opet tvrde nadavaji na pomery a na to, jak je ten darebak predseda okradl ( ale kdyz ho uvidi, malem se mu nepokloni).

    Ze je to nepochopitelne? V tomto state je toho ale daleko vice.

    Vas ctenar Jirka z Moravy

    Mají vědci nazývat názory jiných lidí blábolem?

    Josefa Koutná

    Není blábol jako blábol.

    Před časem v BL proběhla diskuse o oprávněnosti vědců nazývat projevy druhých lidí blábolem.

    Především je třeba říci, že by mělo být pod úroveň vědce, aby druhé lidi podobným způsobem osočoval.

    Ale pojďme si to ukázat na příkladu. Pan Ptáček napsal: "Vzpomínám si na případ vysokoškolského kantora dbalého čistoty jazyka, který vyhazoval studenty od zkoušek za slovo "tranzistor", neboť máme krásné české slovo polovodič (zatímco dříve zavedené slovo "transformátor" mu nevadilo). Takových dvojic by se jistě našlo více; vzpomeňme si jen na rozhlas - rádio." Ten pan profesor musel být opravdu případem, pokud tím případem není pan Ptáček. Slovo tranzistor totiž nikdy nebylo synonymem ke slovu polovodič. Dokonce slovo tranzistor, pokud mi je známo, nemělo, stejně jako slovo transformátor, český ekvivalent, který by se jen sebeméně v češtině ujal. Od pana profesora (nebo pana Ptáčka?) to byla buď neznalost nebo ignorantství.

    Blábol, a promiňte mi ten výraz, z toho udělal až pan Motl, který napsal: "Priklad pana Ptacka s tranzistorem ukazuje vyznamove odstiny, ktere ruzna slova nutne maji a kterymi se ceske vyrazy od prejatych casto lisi - a diky nimz je tak casto zadouci udrzet jak vyrazy ceske, tak i ty prejate: dnesni inzenyri nebo fyzici celkem urcite nepovazuji slovo "tranzistor" za synonymum slova "polovodic". Polovodic je podle dnesni terminologie material s vodivosti mensi nez kovy, ale vetsi nez izolanty, ktera muze zaviset na dalsich vnejsich fyzikalnich jevech; v protikladu k tomu slovo "tranzistor" oznacuje soucastku v polovodicovych obvodech, obvykle slozenou z emitoru, baze a kolektoru (trojice segmentu p-n-p nebo n-p-n, kde "n" resp. "p" vyjadruje material s elektronovou resp. derovou vodivosti). ....." Ano, pan Motl vyjádřil vcelku dobře to, jak jsou použita v dnešní terminologii slova polovodič a tranzistor, ale pan Motl vzbudil dojem, že dříve tomu tak nebylo. Tedy, pane Motle, inženýři nikdy!!! nepovažovali slovo tranzistor za synonymum slova polovodič.

    V předchozím příkladu to bylo jednoznačné, dalo by se říci: na sto procent, protože veškerá slova v tomto případu definovali lidé.

    Obtížnější to ale je ve fyzice, kde poznatky i těch nejlepších vědců stojí na nejistém základu. V této souvislosti musím oponovat názoru pana Nováka, který napsal: "Pro moderní fyziku je matematika jediným skutečně použitelným jazykem." Matematika je velice přesná, ale nedokáže popsat fyziku. O tom se přesvědčili ve středověku, kdy měli k dispozici krásný matematický model pohybu planet po obloze, ale až teprve Galileo se svým dalekohledem ukázal Jupiterovy měsíčky, které by do té oblohy musely udělat díru. Jak bylo škodlivé se spoléhat na matematiku nemusím zdůrazňovat.

    Tedy nic proti matematice, ale vědu je třeba prosazovat s rozumem, a k tomu jistě patří i slušnost - vědomí toho, že ani mé poznání není nedokonalé, že existuje mnoho otázek, které nedokáži zodpovědět.

    Josefa Koutná


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|