Jsou stožáry pro mobilní telefony zdraví nebezpečné?
Jsou všude - připevněny na školy a na stožáry pouličního
osvětlení, na věže kostelů i přestrojeny za stromy - a operátoři mobilních
telefonů chtějí postavit tisíce dalších těchto stožárů. Ale ve středu 29.
března se debatovalo ve skotském parlament o tom, že není vyloučeno, že
jsou stožáry mobilních telefonů zdravotním rizike a neměly by být
umísťovány blízko škol, nemocnic a bytů. Podrobněji se tím zabýval ve
čtvrtek 30. března deník Guardian.
Radiace? Argument proti stožárům
Před dvěma lety instalovala firma Orange pozemní stanici a stožár
pro mobilní telefony ve vzdálenosti 70 metrů od domu Jane Palmerové v
jižním Walesu. Nedlouho poté začala mít její dcera Nicola, u níž byla při
narození zjištěna epilepsie a která do té doby mívala jen jeden až dva
záchvaty měsíčně, čtyři nebo pět záchvatů denně. Ale když není Nicola doma
nebo když je vysílač vypnutý, Nicola nemá skoro žádné problémy.
Je to shoda okolností, anebo je to důkaz něčeho skutečně vážného?
Britská vláda i Státní rada pro radiologickou ochranu tvrdí, že stožáry
pro mobilní telefony dodržují všechny bezpečnostní podmínky. Věcně je to
pravda.
Během provozu vydávají mobilní telefon i vysílat mikrovlny, tentýž
druh elektromagnetické radiace, jaký produkuje mikrovlnná trouba. Tepelný
vliv těchto mikrovln, které jsou přítomné všude kolem nás, vyzařují z
televizorů, z počítačů, z elektrického vedení a z rozhlasových přijímačů,
se studuje už léta a bylo mnohokrát zjištěno, že nemá na lidi příliš velký
vliv.
Avšak poslední dobou se intenzivněji studují netepelné vlivy
mikrovlnné radiace a právě v této oblasti leží znepokojení. Roste množství
mezinárodně shromažďovaných důkazů, že je-li člověk dlouhodobě vystavován
velmi nízké míře mikrovlnné radiace, může to mít pro něho vážné zdravotní
důsledky - takové, na jaké poukazuje Jane Palmerová ve věci své dcery.
Výzkum ve Spojených státech i jinde zjistil, že elektromagnetická
pole mohou rušit mozkové signály, což vyvolává poruchy imunitního a
nervového systému a vede to k pomalejším reakcím.
Britská státní rada pro radiologickou ochranu však neuznává tyto
studie, protože toto nebezpečí neprokázaly kategoricky. Problém je, že
kategoricky to dokázat v podstatě nelze.
Avšak některé země, jako Švédsko, Nový Zéland a nyní Skotsko se
rozhodly začít v této věci uplatňovat preventivní omezení, zejména pokud
jde o děti, o nemocné a staré lidi, kteří jsou na nízké míry mikrovlnného
záření citlivější. Británie má dosud celosvětově v této oblasti velmi
liberální bezpečnostní předpisy, ale ozývají se nyní četné požadavky, aby
byl tento problém vážně zkoumán, a britské ministerstvo zdravotnictví
předloží v této věci zanedlouho výsledky své analýzy parlamentu.
Pokud pojedete městem Glastonbury, podívejte se na kostel svatého
JAna. vysoko na jeho zdech byly umístěny čtyři mikrovlnné vysílače, které
šíří slabou radiaci čtyřiadvacet hodin denně. Jsou terčem hlubokého
podezření veřejnosti a značného strachu.
Farář a místní farní rada jsou ovšem velmi rádi, že dostávají mannu
z nebes - telefonní společnost Orange jim platí ročně za umístění vysílačů
na kostel několik tisíc liber. Místní lidi jsou velmi rozčíleni. Poslali
petici s 2000 podpisy proti vysílačům místnímu komunálnímu úřadu i Tonymu
Blairovi do Downing Street. Petice byla ignorována.
Velmi podobné pocity vznikají nyní v mnoha anglických a skotských
městečkách. A zřejmě nejsou úplně bez odezvy. Ve středu tento týden totiž
rozhodl skotský parlament, že všechny telekomunikační stožáry, včetně
stožárů pro mobilní telefony, budou muset mít povolení ke stavbě od
komunálního úřadu a že bude muset být dodržována "preventivní zásada",
podle níž nebudou smět být stožáry stavěny u škol, u nemocnic a v bytových
oblastech. Pokud to bude včleněno do zákona, bude to první překážka ve
zrychlující se revoluci mobilních telefonů, v jejímž rámci si za posledních
několik let koupilo 25 milionů Britů mobilní telefon.
Nikdo neví, kolik stožárů a převáděcích stanic vůbec v Británii je -
anebo tyto informace vláda či průmysl nechtějí zveřejnit. Je pravděpodobné,
že je jich v Británii více než 35 000.
To je ale pouze začátek vzniku nového telekomunikačního pralesa.
Během několik let budou postaveny desítky tisíc dalších stožárů. Závisí to
na tom, kolik dalších občanů začne používat mobilní telefony. V současnosti
totiž dokáže jeden stožár přenášet jen několik stovek telefonních hovorů a
existující infrastruktura začíná být nedostatečná.
Mobilní společnosti předpokládají, že do dvou let bude v Británii 40
milionů mobilních telefonů. Za osm let nejenže bude mít mobilní telefon
každý občan, ale budeme všichni užívat třetí generaci mobilních telefonů,
totiž univerzální mobilní telefonní systém (UMTS) schopný přenášet velké
množství dat a obrazů prostřednictvím mobilního telefonu a internetu. Má-li
být dobré spojení, systém bude potřebovat obrovské množství nových stožárů
a retraslačních stanic.
Ale telekomunikační prales bude ještě hustští. Policie a nouzové
služby se spojují se soukromými podniky za účelem vybudování vlastních
mobilních telekomunikačních sítí a zanedlouho dostane v Británii licenci
pátý mobilní operátor. Očekává se, že v rámci každého tohoto systému budou
postaveny další tisíce stožárů.
Telekomunikační společnosti na tom mohou neobyčejně vydělat. Tvrdí,
že do deseti let přejde devadesát procent veškerých telefonních hovorů i
přenosu dat na mobilní sítě. Ve městech to bude znamenat, že budou stožáry,
satelitní talíře a retranslační stanice všude na každých několika set
metrech, hlavně na budovách. Většina z nich bude nenápadná - budou to malé
talíře nebo krabice připevněné na stožáry veřejného osvětlení. Na venkově -
závisí to na terénu - budou muset být v budoucnosti postaveny každých
několik kilometrů samostatné stožáry.
Mnoho komunálních úřadů nyní proti stavění stožárů protestuje na
základě obav, že mohou poškozovat zdraví, a k zoufalství telekomunikačních
společností zakazují, aby byly stožáry umísťovány na komunálních budovách.
Téměř třetina všech komunálních úřadů ve Skotsku zaujala tento opatrný
postoj.
V budoucnu se bude krást osobní totožnost
Podle nedávno zveřejněné oficiální analýzy britské vlády o budoucích
trendech ve zločinnosti budou zloději v budoucnosti krást především osobní
totožnost lidí a nikoliv průmyslové zboží. V následujících dvou
desetiletích totiž už nebude atraktivní krást peníze v hotovosti, počítače,
a digitální televizory či kamery, protože tyto přístroje nebudou fungovat
bez totožnosti svého právoplatného majitele.
Technický pokrok při značkování a immobilizaci průmyslového zboží
povede prý k tomu, že budou zloději projevovat nezájem o kradené přístroje.
Cenným cílem zlodějů se však stane osobní totožnost majitelů - čísla PIN,
čipy a karty SIM pro mobilní telefony.
Trh si už začíná uvědomovat, že nejdůležitější je přístup k online
službám a k elektronickým službám. Hardware, jako mobilní telefony či
digitální dekodéry, které bylo kdysi terčem zlodějů, se nyní zákazníkům
rozdává zadarmo, aby byli přilákáni k užívání služeb.
Zpráva britského ministerstva obchodu a průmyslu také předpovídá, že
budoucí zloději budou jednat ve věkové kategorii nad 55 let - budou to ze
společnosti vyřazení penzisti stejně jako mladiství. "Lidé budou žít déle a
budou chodit do důchodu dříve a mnoho lidí bude mít pocit, že nemá ve
společnosti dostatečně konstruktivní roli. V elektronickém světě není
fyzická neschopnost omezujícím faktorem. Vzhledem k tomu, že budou mít
starší lidé daleko více času než dnes, není důvodu předpokládat, že se z
jejich řad nebude rekrutovat větší procento zlodějů."
Zpráva předpovídá, že mnoho nynějších trestných činů přejde do
elektronického světa, takže hlavními trestnými činy budou krádeže
satelitních televizních služeb nebo služeb poskytovaných mobilními
telefony. Zpráva také předpovídá, že zcela zmizí peníze v hotovosti - na
nichž je v současnosti plné závislá trestní ekonomika, protože jsou peníze
v hotovosti anonymní. Peníze v hotovosti budou nahrazeny virtuálními penězi
a "inteligentními" úvěrovými kartami.
Pokrok při analýze DNA a změny v neurochemické technologii pozmění
způsob vyšetřování zločinů a zpráva dokonce hovoří i o tom, že policie
bude mít časem přístup k paměti živých lidí a možná i k paměti nedávno
zemřelých osob.
Zpráva s titulem Just Around the Corner, Je to hned za rohem,
argumentuje také, že lidé si zvyknou daleko více užívat moderní
technologii, ale budou vědět daleko méně, jak funguje, a tak bude
společnost vydána na milost a nemilost malé vzdělané elitě.
Už nyní se vyvíjí zařízení, aby mohl daný výrobek používat jen jeho
legitimní vlastník - například prostřednictvím elektronických čipů v
mobilním telefonu, anebo zakódováním zařízení, aby fungovalo jen po
zapojení do určitého elektrického zdroje. V budoucnu se pravděpodobně budou
do přístrojů zabudovávat i otisky majitelovy oční duhovky.
Vzhledem k tomu, že se nyní bude prodávat stále více věcí
prostřednictvím internetu, bude cenná technologie, která bude umět
prokázat, že je kupovaný předmět autentický.
Vzhledem k tomu, že bude v budoucnosti podstatně obtížnější krást
hmotný majetek, odborníci předpovídají, že dojde ke zvýšení míry násilí a
chaosu, vzhledem k tomu, že ti lidé, kteří budou vyloučeni z vysoce
technologizované společnosti, se soustředí na více "expresivní" zločiny.
Vzhledem k tomu, že bude policie schopna prostřednictvím DNA určit
totožnost pachatelů trestných činů, pachatelé budou zřejmě místa zločinu
zapalovat či vyhazovat do povětří, aby zničili všechny stopy.
Ve vzdálenější budoucnosti se zřejmě bude využívat otisků prstů,
rohovky, tělesného tvaru a možná i způsobu, jak člověk chodí, k prokázání
vlastní totožnosti. Existuje také možnost, že bude policie schopna najít
člověka v davu podle pachu.
Další informace viz:
Identity
theft and fraud (US Department of Justice)
Korupce má v českém zdravotnictví dveře dokořán
Český týdeník Zdravotnické noviny přinesl sérii článků k problematice
ortopedických operací, resp. endoprotéz. Podle údajů ministerstva
zdravotnictví, Všeobecné zdravotní pojišťovny i firem dodávajících
endoprotézy se v ČR ročně voperovává pacientům přibližně deset tisíc
kloubních náhrad. Je to dost, nebo málo? To veřejnost neví, neboť žádná
oficiální instituce nesleduje skutečné zdravotní potřeby obyvatelstva.
Pacienti si stále více stěžují, že čekací doby na operace endoprotéz se
prodlužují, a to i v případech, kdy nemocný trpí velkými bolestmi a dalšími
komplikacemi. Podle údajů MZ většina pacientů čeká na tento typ operace
déle než rok, v některých fakultních nemocnicích se čeká 2,5 roku. Lékaři
ortopedických pracovišť tvrdí, že nepříjemné podmínky pro pacienty jsou
způsobeny nedostatkem peněz. Naopak jeden ze zástupců zahraničních
dodavatelských firem pro týdeník Zdravotnické noviny uvedl, že peníze se v
českém zdravotnictví využívají natolik neefektivně, že rozhodně nelze mluvit
o jejich nedostatku.
Asi z 60 procent se využívají levnější české endoprotézy (zhruba za
30 000
Kč), avšak v průměru je třeba do pěti let tento zákrok opakovat, protože
výrobek déle nevydrží. Nová operace je dražší, pacienta znovu vystaví
rizikům, jimž někdy může podlehnout (starší pacient nepřežije druhý náročný
zákrok). Zahraniční kloubní náhrada stojí např. 80 000 Kč a její životnost
se pohybuje kolem 20 let. Ve výsledku jde tedy zjevně o efektivnější zákrok,
který navíc pacienta nevystaví opakovaným operačním komplikacím.
Pacienti stále více poukazují na existenci úplatků - někteří svědci již
dokonce vystoupili v televizním vysílání (Nova). Zatímco v jiných zemích se
vyskytují úplatky v důsledku skutečného finančního podhodnocení
zdravotnictví (např. Rusko), u ČR lze mluvit o korupci způsobené nadbytkem
(resp. neřešením plýtvání). Zdravotnické noviny například otiskly údaje o
východních a západních Čechách, kde přežívají nemocniční oddělení, jejichž
lůžka jsou obsazena pacienty pouze půl roku, zbytek roku jsou tato lůžka
hrazena pojišťovnami i bez pacientů. Ve fakultních nemocnicích existuje
mnoho druhů lůžkových oddělení, která jsou pojata duplicitně či triplicitně,
prostě - v rámci těchto jednotlivých nemocnic se vždy vyskytuje první,
druhé, někdy i třetí interní, chirurgické, ortopedické či další oddělení.
Například Fakultní nemocnice v Praze - Motole je pověstná svými dvěma
ortopedickými klinikami, jejichž duplicitní existence (při jen částečném
vytížení) nebyla dosud veřejnosti nijak věrohodně vysvětlena.
Takže se plýtvá a pacientům se prodlužuje čekání na operaci. Stejně
závažné
je i to, co vyplývá z článku Zdravotnických novin č. 13 (desátého března
2000). Mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Kateřina Zamastilová veřejně
přiznala, že tato pojišťovna (ročně operující se zhruba sto miliardami Kč)
nemá přesné informace o implantovaných endoprotézách, neboť nemocnice
dostávají paušální úhradu - a co provedou s penězi, to je věc jejich
ředitelů. "Zavedení paušálů v roce 1997 vedlo k výraznému poklesu operací i
ke změnám v typu použitých endoprotéz," řekla K. Zamastilová z VZP. Dlužno
připomenout, že v roce 1997 i ve všech následujících letech dostaly
nemocnice vždy přidáno - pojišťovny každoročně paušál zvyšují. Avšak:
neptají se nemocnic, co za to pacientům dají.
"Chápeme pacienty, jejichž nástup na operaci se odkládá, ale nemůžeme
ortopedickým pracovištím zasahovat do jejich provozu a určovat termíny
operací. O tom, který pacient bude operován dříve a který později,
nerozhoduje VZP, ale zdravotnické zařízení na základě zdravotního stavu
pacienta," dodala K. Zamastilová.
Těmito slovy potvrdila, že v ČR se obrovská suma veřejných finančních
prostředků rozděluje bez objektivních a kontrolovatelných kritérií. Na to už
ostatně přišel i Nejvyšší kontrolní úřad, který nedávno ve VZP provedl
kontrolu: úhrady se proplácejí způsobem, z něhož nelze vyčíst správnost
využití peněz. Nikdo dnes vlastně nemůže dostatečně zkontrolovat, zda právě
ta nemocnice, která ročně provede nejméně operací, nedostává neopodstatněně
vysokou úhradu.
Rozhovor s K. Zamastilovou a poté i rozhovor s přednostou první
ortopedické
kliniky FN Motol prof. Antonínem Sosnou potvrdil, že v každé české nemocnici
se dnes může "zdravotní stav pacienta" a "jeho naléhavost" posuzovat
subjektivně - neexistují veřejně známá celostátní, ani regionální jednotná
kritéria medicínské naléhavosti případů onemocnění. Nikdo nesleduje, kolik
pacientů u které nemocnice čeká na operaci, proč je některý pacient
upřednostněn apod. Občanské sdružení na ochranu pacientů se setkává se
stížnostmi, že nemocnice neobjednají pacienta k zákroku ihned po první
žádosti - prostě pacientovi personál řekne: přijďte se zeptat zase za tři
měsíce (bez záznamu žádosti pacienta o zapsání do pořadníku).
Takže se vůbec
nedá kontrolovat, jak dlouhé jsou objednací doby ve skutečnosti (se
započtením "neoficiálního" čekání) a podle čeho personál rozhoduje, kdy
pacienta konečně zapíše do úředních záznamů nemocnice.
Prof. Sosna z FN Motol k tomu říká: "Představa, že existuje čekací listina,
do které se napíše, že pacient je určen k operaci a že na řadu přijde podle
pořadníku, je naprosto nesmyslná. Bereme v úvahu řadu medicínských
kritérií..." Jenže tato kritéria, jak je již výše uvedeno, nejsou veřejnosti
známá ani nikým kontrolována. Prof. Sosna v rozhovoru pro Zdravotnické
noviny pokračuje: "... musíme dát přednost pacientovi, který je v aktivním
věku, kdy pracuje, kdy je závislý na provedení operace, aby mohl být dále
výdělečně činný... Pacienti trpí obavou ze ztráty zaměstnání, což je další
kritérium, které musí být zohledněno." Vyplývá z toho, že ve FN Motol jsou
diskriminováni senioři, pro něž vážné zánětlivé, bolestivé stavy, pro něž se
navíc stávají imobilní, představují riziko předčasného úmrtí či
neplnohodnotný život plný utrpení.
O kousek dál prof. Sosna uvádí: "Když za mnou přijde pacient a řekne, že
skutečně nutně potřebuje operaci a že si na ni chce i připlatit, já mu
odpovím, že je mi líto, ale že náš zákon to nedovoluje. A on na to obvykle
reaguje dotazem, jak by nám mohl pomoci, aby mohl být operován rychle. (...)
Pacient obvykle řekne, že je ochoten přispět do (finančního) limitu kliniky
sponzorským darem. My jsme tuto záležitost konzultovali s vedením nemocnice
a dospěli jsme k závěru, že to možné je. Takže možnost poskytnutí
sponzorského daru tady je, nesmí však být bohužel spojována s konkrétním
nemocným. Já tedy mohu se souhlasem vedení (státní) nemocnice říci
pacientovi, že budeme rádi, když nám poskytne sponzorský dar, ale nesmím mu
říci, že za to bude pozítří přednostně odoperován. Protože to není povoleno.
To by se mělo zásadním způsobem změnit..."
Co z těchto řádků vyplývá? Mladý podnikatel či jinak výdělečně činný
pacient
s akutními zdravotními problémy se "dohodne na sponzorském daru". Prof.
Sosna sice v jedné větě popírá preferenci tohoto nemocného sponzora, avšak v
druhé větě připouští, že výdělečně činná populace si zaslouží rychlejší
operaci.
O upřednostnění konkrétního pacienta mezi ostatními objednanými i o výběru
typu výrobku a operační techniky rozhoduje - podle slov prof. Sosny - šéf
kliniky, bez jakékoli nezávislé kontroly.
Riziku korupce v českém zdravotnictví jsou brány dokořán. K tomu se navíc
přidává další pole neorané - porušování lidských práv. Nerovný přístup
různých skupin populace ke zdravotní péči, k její dostupnosti i kvalitě.
Podle jakých kritérií dostává zhruba polovina nemocných zahraniční
endoprotézy a zbytek pacientů české výrobky? Někteří pacienti (opět bez
veřejnosti známých pravidel) jsou operováni lepším způsobem - při potřebě
vyměnit endoprotézu v tomto případě proběhne méně náročný zákrok. Druhá
skupina pacientů dostává tzv. cementované implantáty, jejichž pozdější
revize probíhá náročně a pro pacienta s vyšším rizikem. Proč jsou někteří
pacienti vystavováni tomuto vyššímu operačnímu riziku?
Další problém pak představuje celkový nárůst reoperací, přiznávaný
ministerstvem, pojišťovnami i lékaři. Podle některých signálů lze usuzovat
na to, že jednou z příčin je skutečnost, že ministerstvo, pojišťovny i
lékařská komora tolerují provádění náročných ortopedických výkonů i v těch
nemocnicích, které je neumějí dělat dobře. K. Zamastilová z VZP k tomu říká:
"Víme, že v některých (nemocnicích) jsou tyto operace prováděny v
nevyhovujících podmínkách, a tudíž narůstá počet nákladnějších reoperací.
Pojišťovna, která všechny operace hradí, včetně podstatně nákladnějších
reoperací, však nemá možnost zasahovat."
Kdo tedy v ČR chrání základní bezpečnost občanů ve zdravotnických
zařízeních? Podle starého komunistického zákona o péči o zdraví lidu mají
nemocnice poskytovat péči podle jednotných zásad stanovených ministerstvem
zdravotnictví. Kde jsou takové zásady?
Co to je za zvláštní zdravotní politiku, která připouští existenci téměř
prázdných ortopedických pracovišť ve fakultních nemocnicích, v nichž by bylo
možno zařídit plně vytížený provoz v dobrých podmínkách, a realizaci méně
zdařilých ortopedických operací v lůžkových zařízeních s nevyhovujícím
personálním či jiným zabezpečením? Přitom ani jeden, ani druhý typ
ortopedických pracovišť dnes "nejede" na plný výkon. Tato zdravotní politika
se nedá nazvat politikou sloužící občanům. Je to spíše politika, jejímž
smyslem je uhnutí od jakékoli transformace a zakonzervování všech nešvarů
komunistického zdravotnictví.
Vladimíra Bošková
Občanské sdružení na ochranu pacientů
zároveň členka protikorupční zdravotní komise Transparency International
V Kosovu k žádné genocidě nedošlo a západní sdělovací prostředky šířily
propagandu
V souvislosti s neslavným výročím zahájení bombardování Kosova se
v BL objevil
i článek paní Táni Zajícové. Zaujala mě reakce Jana Čulíka, během jejíhož
čtení mě napadlo několik myšlenek týkajících se jeho novinářské práce, o
které se myslím stojí zato podělit. Protože jsem zároveň na internetu
objevila i velice zajímavý článek týkající se událostí v Kosovu, napadlo mě
jej přeložit, mimo jiné také proto, že se jedná o ilustraci toho, jak si
západní média představují "objektivní" žurnalistiku.
Lze jej najít v angličtině na adrese http://empe
rors-clothes.com/articles/hammond/lieslast.htm.
Mám dojem, že Jan Čulík během posledního roku nesledoval dosti pozorně
vývoj událostí v Kosovu. Kdyby tomu tak bylo, jistě by tři čtvrtě roku po
ukončení této nesmyslné a z hlediska mezinárodního práva otevřené agrese
NATO neříkal věci jako
"Přesto však zastávám názor, že prací pro srbskou televizi,
sdělovací prostředek, který dryáčnicky prosazoval genocidu etnické menšiny,
nesou její zaměstnanci určitou vinu," (BL, 26. 3. 2000)
Tím, že Jan Čulík šíří tyto nepodložené zprávy o "genocidě etnické
menšiny", se propůjčuje propagandě, kterou by sám jistě vehementně odsoudil
jako neobjektivní a z novinářského a etického hlediska naprosto
nepřípustnou. Dnes je již naprosto zřejmé, že k žádné genocidě v Kosovu
nedošlo. Jak uvádí níže přeložený článek, Mezinárodní tribunál pro zločiny
v bývalé Jugoslávii obdržel od svých vyšetřovatelů zprávu, která vyvrací
loňská tvrzení mluvčího NATO Jamie Shea o desetitisících nebo snad
statisících obětí srbské genocidy. Po prošetření údajných "masových hrobů"
v Kosovu bylo nalezeno 2108 mrtvol, přičemž zpráva neuvádí, zda se jednalo
o Albánce, Srby, Romy či jiné etnické skupiny žijící na území Kosova.
V reakci na článek paní Zajícové Jan Čulík mj. vyjádřil svůj názor na
srbskou státní televizi.
"Jak jsem však napsal už v pátek, vedla se válka a sdělovací
prostředky, zejména tak bezostyšně propagandistické, se stávají ve válce
zbraní. Ano, jsem přesvědčen, že slova v určitých situacích plodí
krveprolévání, a argumentoval bych, že zejména pracovníci lživých
propagandistických mašinérií by měli být stavěni před soud"(BL, 26. 3.
2000)
Zdá se mi, že Jan Čulík zde uplatňuje dvojí metr. Pokud mě totiž nešálí
paměť, během loňského bombardování se západní politikové zaštiťovali
vysokou podporou veřejného mínění, která jim umožňovala bombardování
prodlužovat. Nebyla snad tato nebetyčná podpora ze strany veřejnosti (v USA
v průměru 65%) založena na tom, jaké zprávy uveřejňovaly západní sdělovací
prostředky? Nestala se tedy slova potažmo zbraní NATO, které během
bombardování usmrtilo téměř 2000 civilistů v Srbsku? Předpokládám, že
poslední tvrzení se vztahuje na všechny sdělovací prostředky, tj. ty
momentálně přátelské i nepřátelské. Předpokládám také, že tím chce Jan
Čulík říci, že i sdělovací prostředky jako BBC, CNN, či ITN byly
propagandistické a jejich práce se stala zbraní. Proč Jan Čulík nenapadá za
"bezostyšnou propagandu" i západní sdělovací prostředky? Myslí si Jan
Čulík, že i mnozí pracovníci západních médií, kteří programově a nekriticky
přebírali zprávy z ústředí NATO v Bruselu a během 78 dnů bombardování jimi
úspěšně vymývali mozky spoluobčanů, by měli být postaveni před soud?
Nevyvolává ve mně ani zvlášť silné rozhořčení pokus opačné strany
usmrtit - za války - čelného politika druhé strany, i když má-li si
sdělovací prostředek uchovat alespoň zdání nezávislosti - i ve válce -
nesmí takovémuto nacionalismu propadat, to má paní Zajícová pravdu. Jde-li
však potenciálně o životy spoluobčanů, v tomto případě amerických vojáků, a
o potřebu válku vyhrát, nijak mě nepřekvapuje úsilí využít v boji veškerých
prostředků. (BL, 26.3. 2000)
Tímto tvrzením se Jan Čulík přímo vystavuje kritice. Zaprvé o životy
amerických vojáků v této válce, která mnohdy připomínala počítačové hry,
nešlo. Letouny NATO létaly v dostatečně bezpečné výšce, aby nebyly ohroženy
životy pilotů. Zadruhé tím, že není překvapen "úsilím využít v boji
veškerých prostředků", Jan Čulík de facto schvaluje využívání sdělovacích
prostředků k válečné propagandě. Jak se tohle slučuje s objektivní a
vyváženou žurnalistikou, kterou se Jan Čulík mnohokrát v BL oháněl, je pro
mě skutečně záhadou. Nevím, jestli si Jan Čulík neuvědomuje, že postoj NATO
"účel světí prostředky" v případě bombardování Kosova stál životy mnoha
nevinných civilistů na straně Albánců i Srbů a dovedl Srbsko, které bylo
již několik let sužováno ekonomickými sankcemi, k ještě hlubšímu
ekonomickému propadu. Ale to už bych zabíhala jinam.
Nejde mi tady o to, abych se stavěla na jakoukoli stranu v kosovském
konfliktu. Jsem přesvědčena o tom, že všechny strany by za své činy měly
nést odpovědnost. Myslím si ale, že je nesmírně důležité, aby zvláště v
dnešní době, kdy politikové otevřeně využívají média ke své propagandě, by
měl i deník jako Britské listy být patřičně objektivní a dát prostor i
nezávislým zdrojům. (Za příklad využití médií k válečné propagandě může
sloužit nedávná zpráva o tom, že Pentagon během loňského bombardování
Kosova nasadil do ústředí CNN své pracovníky specializované na psychologii
davu, kteří se podíleli na přípravě hlavních zpráv dne. Přestože tento fakt
byl již v únoru letošního roku publikován v celonárodním nizozemském deníku
Trouw novinářem Abe de Vriesem, hlavní zpravodajské agentury jako AP či
Reuters mu nevěnovaly pražádnou pozornost. Článek je možné najít na
internetové adrese http://www.commondre
ams.org/views/032300-107.htm) Pokud se totiž jakýkoli novinář, který má
přístup k obrovskému množství informací, postaví otevřeně na jednu stranu
barikády, vystavuje se nebezpečí, že jeho zpravodajství ztratí na
věrohodnosti. Navíc tím, že šíří nepodložené zprávy, vytváří v myslích
mnoha lidí zkreslenou představu o skutečnosti.
(Tento článek je upravenou verzí projevu ke shromáždění Výboru pro mír
na Balkáně předneseného Philipem Hammondem 24. března 2000 v Londýně.)
O lžích už naposledy
"Bylo by NATO schopné prodat veřejnosti své bombardování Kosova,
kdybychom tehdy věděli, co víme o rok později?" ptá se Philip Hammond.
Když jednotky NATO vstoupily v loňském červnu do Kosova, všichni se
nechali poněkud unést. Samozřejmě, bulvární tisk skákal radostí: "Už jsme
tady, Slobo", hlásala úvodní stránka Daily Star; "Vstupujeme do
Kosova!" hlásal Daily Mirror (11. června). Ve skutečnosti
jsme to nebyli "my", kdo vstoupil do Kosova: jednotky strávily tento den v
poli než se vrátily do tábora, protože Rusové se dostali do Prištiny jako
první. Ovšem toto vzrušení se neomezovalo jen na bulvární tisk. V The
Sunday Times, Mark Franchetti popsal vstup do Kosova spolu s jednotkami
NATO jako "jedinečný a fantastický zážitek", zatímco pro Jamese Dalrympla z
Independent on Sunday šlo o "chvíli exaltace" (13. června). V
televizi se i ti obvykle uvážliví moderátoři jako Alex Thompson na Channel
Four rozplývali nad "úspěchem americké politiky" (22. června).
Tento "úspěch" se obrátil v prach v měsících následujících po tomto
"osvobození", ale apologetové bombardování NATO v roce 1999 nemají vůbec
pocit studu. V pokusu ukázat výročí ve správném světle mluvčí NATO Jamie
Shea vystoupil v pořadu Esther na BBC2 16. března a tvrdil, že i
přes momentální "potíže" v Kosovu se situace bombardováním nesmírně
zlepšila; přičemž v Guardianu (17. března) Martin Woollacott
prohlásil, že "dojít na základě těchto potíží k závěru, že intervence byla
nesprávná, je nelogické".
"Potíže"? Statisíce Srbů, Romů a jiných menšin (a mnoha etnických
Albánců) byly vyhnány od té doby, co sem vstoupilo NATO, mnoho z nich bylo
zastrašováno, bito, uneseno nebo zabito Kosovskou osvobozeneckou armádou.
Oproti tomu, co říká Woollacott, nejenže je naprosto logické posuzovat
politiku podle jejích výsledků, ale současný chaos v Kosovu byl také zcela
předvídatelným důsledkem akcí NATO.
V 90. letech jsme poznali "etnické čistky" jako něco, co dělali Srbové
(i přes ten fakt, že v největším jednotlivém případě "etnických čistek"
během chorvatské a bosenské války v srpnu 1995 byli oběťmi Srbové). Avšak v
průběhu 80. let byl tento termín používán téměř výhradně ve vztahu k
aktivitám a politice etnických albánských nacionalistů v Kosovu. Například
v červnu 1982 deník The New York Times popsal jejich cíle
následovně: "nejprve ustanovit to, co nazývají etnicky čistou albánskou
republikou a poté se spojit s Albánií za účelem vytvoření Velké Albánie".
Dokonce ještě v únoru 1998 popsal americký diplomat UCK jako "teroristickou
organizaci", ale když začalo bombardování, UCK se stala "bojovníky za
svobodu", zatímco Srbové byli líčeni jako neonacisté, kolektivně vinní za
zločiny proti lidskosti.
Ačkoli je zřejmé, že pro některé lidi je pohodlnější na vše zapomenout,
stojí zato si připomenout, že bombardování ze strany NATO a následné
obsazení Kosova měly údajně do provincie vnést etnickou snášenlivost.
Představte si, kdyby NATO oznámilo své plány upřímně: "Spojené státy,
Německo a Rakousko pomohly vyzbrojit a vycvičit teroristickou organizaci se
zločineckými styky a politikou etnického čištění. NATO nyní jejím jménem
zahájí válku." Podpořte náš nový humanitarismus.
Aby obešlo nezbytnost udělení pravomocí OSN pro své akce, NATO nám
nejprve sdělilo, že bombardování bylo nutné k "odvrácení humanitární
katastrofy". Mluvčí amerického ministerstva zahraničí James Rubin nám 25.
března 1999 vysvětlil, že kdyby NATO nejednalo, "viděli byste statisíce
lidí překračující hranice". Ve zvláštním vysílání o den později Tony Blair
řekl národu: "když nebudeme jednat teď, budeme se muset vyrovnat se ...
stovkami tisíc uprchlíků". Byla by bývala válka stejně atraktivní
alternativou, kdyby NATO místo toho oznámilo, že během několika dnů od
počátku bombardování skutečně uprchnou statisíce lidí?
Během přemítání o výročí nový generální tajemník NATO, George Robertson,
prohlásil s jistou mírou uspokojení: "uprchlíci jsou zpátky doma". Cožpak
mu nikdo neřekl, že zatímco někteří uprchlíci se vrátili zpět domů, spousta
dalších zemi opustila? Podle západních politiků a novinářů se srbští
uprchlíci se zjevně nepočítají. Podle OBSE uprchlo ze svých domovů během
78denní války NATO kolem 100 000 kosovských Srbů a Černohorců, což se rovná
60% příslušníků těchto etnických skupin. Přesto byli tvrdošíjně ignorováni
západními médii. Podle všeho bylo nemyslitelné, že by někdo prchal před
humanitárními bombami demokraticky shazovanými z etických letadel.
Druhé ospravedlnění NATO pro jeho jinak nelegální činy bylo, že muselo
zastavit "genocidu" v Kosovu. NATO nám oznámilo, že 10 000 - a možná
dokonce 100 000 - lidí bylo zabito jugoslávskou armádou. Teď víme, že
Mezinárodní tribunál pro zločiny v bývalé Jugoslávii dosud našel 2 108 těl
(počet, který nerozlišuje mezi civilisty a vojáky, ani mezi Albánci a
Srby). Víme, že na 25 "místech s hromadnými hroby", která byla prozkoumána
vyšetřovateli, nebyla nalezena vůbec žádná těla. Víme, že tým španělských
patologů, který byl vyslán, aby prošetřil tato "místa prosáklá krví", našel
187 těl místo předpovídaných tisíců. Při svém odjezdu z Kosova v srpnu
Španělé odsoudili propagandu NATO a prohlásili "nenašli jsme ani jeden -
opakujeme ani jeden - masový hrob".
V reakci na tato odhalení Maggie O'Kane z Guardianu tvrdí,
že "řeči o číslech znevažují cenu lidského života". Uznává, že snad je
pravda, že jsou počty obětí mnohem nižší než se tvrdilo tehdy, ale "záleží
na tom vůbec?" (BBC Radio 4, 19. února). Ano, záleží na tom, protože to
bylo NATO a jeho stoupenci, kteří hráli cynickou hru s čísly. Kdyby místo
šílených tvrzení o novém holocaustu NATO oznámilo, že jeho bombardování
povede k zintenzivnění místního občanského konfliktu, neexistoval by pro
přívržence násilí NATO žádný vznešený morální důvod k sešikování se k
boji.
Před rokem nás NATO ujistilo, že se postará o to, aby nedošlo k obětem
mezi civilisty. Nyní víme, že NATO zabilo přinejmenším tolik civilistů
během svého 78denního bombardování jako kolik celkově zemřelo lidí během
předchozích 12 měsíců v Kosovu. Například 12. dubna 1999 shodilo NATO bombu
na osobní vlak, přičemž zabilo nejméně 14 lidí. Podle NATO se jednalo o
omyl: vlak jel příliš rychle na to, aby se dala změnit dráha střely. NATO
nám dokonce ukázalo videopásek, aby dokázalo své tvrzení. Ovšem v lednu
vyšlo najevo, že toto video bylo přehráváno trojnásobnou rychlostí, čímž se
z původního tvrzení stal nesmysl. Představte si, kdyby NATO předem
oznámilo, že bude bombardovat vlaky, autobusy, mosty, teplárny, elektrárny,
továrny, tržnice, nemocnice, domy, školy. Uvítali by to noví
liberální komentátoři jako počátek nové "etické" zahraniční politiky?
Existují dvě věci, které musíme udělat, abychom čelili takovéto
propagandě. Zaprvé bychom měli požadovat, aby bylo vše objasněno. 14.
března u Vrchního soudu v Londýně ITN (Independent Television Network)
vyhrála svou při o nactiutrhání proti časopisu LM (Living Marxism),
která se týkala článku informujícího o táboře Trnopolje v Bosně. Rozsudek
má několik znepokojivých dopadů. Ale snad nejhorší je ten fakt, že ostrá
mediální debata, která následovala po tomto případě, zkreslila to, co na
něm bylo nejdůležitější: odhalení LM, že to byli novináři ITN, kteří
byli obklopeni ostnatým drátem - ne ti muži, které ITN natáčela - bylo u
soudu prokázáno jako pravdivé. Dokonce předsedající soudce ve své
rekapitulaci podotkl: "Je jasné, že se Ian Williams a Penny Marshall a
jejich televizní štáby dopustili omylu, když si mysleli, že nebyli
obklopeni starým plotem z ostnatého drátu". "Ale", položil si soudce
řečnickou otázku, "záleží na tom?" Možná na tom nezáleží u anglických soudů
pro nactiutrhání, ale jistě na tom záleží těm z nás, kteří se snažíme
porozumět bosenské válce a zpravodajství o ní - pro většinu rozumných lidí
to je přesně to, na čem záleží nejvíce.
I přes některé obtíže týkající se konkrétních případů byla kosovská
propagandistická válka NATO snadná, protože zpravodajství o Bosně nikdy
nebylo podrobeno vážné a dlouhodobé kritice. Vzhledem k tomu, že jsme byli
po desetiletí drezírováni a školeni politiky a novináři v tom, jak se dívat
na Srby, jediné, co NATO zbývalo udělat bylo říct: "Miloševič, Srbové,
etnické čistky, genocida", a obrázek se zprávou přesně zapadl do
rámečku.
Zadruhé, měli bychom očekávat, že tak tomu bude znovu a znovu i v
budoucnu. Teoreticky všichni víme, že první obětí války je pravda. Ovšem v
praxi se to zdá být lekce, kterou jsme odsouzeni se učit znovu a znovu,
vždycky když už je příliš pozdě a když už byli lidé úspěšně obelháni.
Stejně tak jako jsme odhalili lži poslední války, buďme připraveni na lži
války příští.
Poznámka JČ:
Jiné názory na tuto problematiku jsou zde:
"Informovali jsme,
nelhali jsme". Reportérka Maggie O'Kanová se hájí před útoky mluvčího
britské vlády
Účastník
natáčení v Trnopolje, známý britský novinář Ed Vulliamy argumentuje, že to
bylo skutečně dějiště zvěrstev a opírá se při tom o zjištění mezinárodního
soudu v Haagu
Oficiální zpráva OSCE
o Kosovu, z níž vyplývá, že " teror proti většinovému albánskému
obyvatelstvu byl nařízen z Bělehradu"
Jak by
to asi dopadlo, kdyby NATO neintervenovalo, uvažuje Martin
Woollacott
Je možno
tolerovat, aby část Evropy propadla hrubému porušování lidských práv, ptá
se John Gray
V tematickém archivu Britských listů je zde k dispozici více
než 410 článků o válce o Kosovo.
Stárnoucí Evropa, Jaroslav Teplý nemá pravdu (=obvyklý titulek JČ,
jde-li o výměnu názorů) a komentář Bohdany Burdychové v BL 27.3.2000
Paní nebo slečna Burdychová (dále BB) nejprve
shrnuje
věcně
současnou demografickou situaci ve světě, rozděleném na svět vyspělých zemí
s klesajícim počtem obyvatel a svět značné části rozvojových zemí, které
populačně explodují, ač některé vlastně pomalu nemají, z čeho žít. Mé
stanovisko, že migrace není řešením problému, ovšem obohatila sama o
postavení jakési bariéry mezi dvěma světy pomocí imigračního embarga s tím,
že když budou tyto země nuceny řešit své problémy (všimněte si toho
množného čísla) samy, že je řešit budou. Já jsem ovšem psal o problému
jediném, o populační explosi, protože to je základní problém, od kterého se
odvíjejí všechny ostatní. Podařilo-li by se ho vyřešit, mohla by budoucnost
zeměkoule nabýt trochu růžovějšího odstínu. Nikde jsem nepsal o tom, že je
třeba ony země isolovat, nýbrž jen o tom, že tu populační explosi si musí
vyřešit samy a že je potřeba je k tomu dotlačit. Jedině pak jim mohou
vyspělé země ve svém vlastním zájmu účinně pomáhat, protože finanční
prostředky mohou být použity skutečně na rozvoj a ne na krytí základních
potřeb přírůstku obyvatelstva a na potřeby rozmařilých místních mocipánů.
Migrace není řešením, protože ony země by se staly (nebo už jsou) ohromnou
porodnicí, která by zahltila po poměrně krátkém čase celý svět.
K číslovaným poznámkám BB:
1) Listina základních práv a svobod - tady jsem na rozpacích, o
kterou jde. Ta česká nemá mezinárodní platnost, i když je od různých
mezinárodních deklarací odvozena. Má-li BB na mysli Všeobecnou deklaraci
lidských práv z roku 1948, ta nebyla vlastně mimo území demokratických
států (kolik pak jich je na zeměkouli?) a někdy i tam nikdy nic jiného,
než cár papíru, to je snad všeobecně známo už dlouho. V tomto smyslu je
třeba brát určitou, možná značnou část mezinárodních dohod i do budoucna. O
dohodách dosažených v organisaci WTO (mezinárodní obchod) se veřejně říká,
že ji řada států ne-li všechny podepisují s přesvědčením, že bude platit
jen pro ty druhé, nikoliv pro ně samé. Ostatně hodnota současné české
Listiny je dosti problematická..
Žádná fysická bariéra by se nevytvořila, jenom by se ztížila možnost
se usazovat bez prostředků k obživě na území jiných států bez jejich
předchozího souhlasu a na to je možno si zvyknout. Mezi táborem míru a
zbytkem světa existovala přece taková bariéra pro Československo 40 let.
2) S hodnocením kvality politických režimů valné části rozvojových
zemí z evropského hlediska, jak je předkládá BB, lze plně souhlasit. Nikdo
od nich ovšem neočekává že by řešily problémy svých zemí samostatně, ale
bylo by třeba jim zdůraznit, že musí vzít v úvahu požadavky toho, kdo jim
pomoc poskytuje. Nejde o nemožnost , nýbrž o nechuť něco dělat.
3) Ve věci zablokování fertility mlaých dívek atd. souhlasím s BB.
že neexistuje nějaká autorita či vyšší moc, která by ty dívky k vratné
sterilisaci nebo k používání antikoncepce donutila. Právě proto jsem přece
ten svůj článek napsal, aby taková autorita v oněch zemích vznikla. Vyspělé
země by tuto akci podpořily dodávkami
"farmaceutických" a i finančních prostředků. Jak pro ně, tak pro rozvojové
země by to byla v dlouhodobém výhledu vysoce rentabilní investice. Problém
přelidnění podle mého (a nejen mého) názoru nebyl do oněch zemí importován
pod vlajkou pokroku. Je lépe to nazvat porušením biologické rovnováhy, jak
na to BB mezitím upozornil J. Soler, a za to nesou západní státy
odpovědnost. Početné rodiny existovaly v oněch zemích, protože se poměrně
méně dětí dožívalo dospělosti a i úmrtnost dospělých byla vzhledem k
nedostatku lékařské péče vyšší, jmenovitě při přírodních katastrofách. Děti
byly také vlastně jediný druhem " pensijního pojištění ". Počet obyvatel
tehdy nijak znepokojivě nevzrůstal. Vyspělé země dodávkami moderních léků,
pomocí při budování základní zdravotnické péče stejně tak jako dodávkami
potravin zvláště při katastrofách dosavadní biologickou rovnováhu porušily
účetnicky řečeno na straně "dal", je třeba teď také něco podniknout na
straně "má dáti" , aby se biologická rovnováha obnovila.
Jen tak pro srovnání: v Holandsku existuje jakási záchranná stanice
pro tuleně, kam se svážejí nemocní či zranění tuleni, kteří povyléčení
jsou opět vraceni do moře. Ta mělo před časem své oprávnění, když počet
tuleňů v holandských vodách prudce poklesl. Jenomže teď je těch tuleňů
zase víc než dost a biologové vyčítají stanici, že biologickou rovnováhu
svou (nákladnou) činností jen porušuje.
4) Je nepochybně pravda, že spotřeba vyspělých zemí je vysoká,
protože se také rychleji vyvíjely. Ale je to historický fakt daný tím, že
na světě dosud platilo a platí jako v přírodě, že silnější či schopnější
přizpůsobují svět svým požadavkům a nárokům. Je možno si položit otázku,
proč Evropa kolonisovala Afriku a proč to nebylo obráceně. To je dnešní
situace. Ve vyspělých zemích však stále stoupá počet lidí, kteří si to
uvědomují a usilují , jak říká BB " o řešení, které by napáchalo nejméně
zla". Nelze ovšem ztratit ze zřetele , že k tomu, aby se dalo na
zeměkouli v budoucnosti přijatelně žít , nestačí mít co jíst, slušně bydlet
a pod. , ale je třeba také prostoru. Speciálně pro BB zde opakuju zajímavý
výsledek pokusu s laboratorními krysami. Jakmile jejich počet v kleci
překročil určitou mez, začaly se prát a to bez ohledu na to, že měly
dostatek žrádla a pití. Jsem soukromě přesvědčen, že to pro lidi platí
také.
5) Nikde jsem nenapsal, že rozvojové země mají být ponechány samy
sobě. Jestliže ovšem počet obyvatel nějaké země roste 6% ročně, není ji
pomoci a musí za to nést odpovědnost. Zastavení přírůstku by měla být
základní podmínka jakékoliv skutečné a účinné pomoci.
6) Nevím, zda jsem se dopustil populismu poukazem na pronatalitní
opatření v ČSR v druhé polovině šedesátých let. My jsme v rodině toho
náhodou také využili. Je pravda, že je účelnější natalita plynulá než
prudké výkyvy, ale což tak něco podniknout, aby průměrně dvě až tři děti v
rodině (neboli stabilisace počtu obyvatel) se stalo obecně uznávanou
normou? Já sám mám dojem, že nemít děti je hlavně pro ženy potlačování
přirozené biologické potřeby. Je otázka, zda za tím ve vyspělých státech
vězí materiální okolnosti, nebo emancipace a kariera nebo degenerace národa
či rasy, ale dosti často se ta potřeba naléhavě dostaví kolem čtyřicítky,
pokud je aspoň známo ze života světoznámých hvězd show-businessu.
Teď právě vyšla v Holandsku knížka Edwarda Luttwaka o
"turbo-kapitalismu", což má být kapitalismus dotažený do nejzazších
konsekvencí ve všech společenských aspektech. O Holandsku v rozhovoru řekl:
" Holandsko je ve zdánlivé rovnováze. Ekonomika jde dobře, ale nebudou-li
se rodit děti, za chvíli tu nikdo nezbude. Vláda by měla lidi podplatit,
aby měli děti. " Rodiny jsou v zásadě ekonomicky neefektivní, protože
nežijí podle podnikových ekonomických zásad. Recept pro Holandsko jak
nespadnout do pasti turbo-kapitalismu je podle Luttwaka stát se méně
efektivním. (De Telegraaf, 27.3.2000)
7) Tato poznámka obsahuje známá fakta, nicméně znám rodiny, které
nemajíce jiné možnosti, dávaly děti do jeslí a pak do školky. Dětí dospěly
docela normálně, snad proto, že se jim jinak rodiče skutečně věnovali. V
případě prudké změny věkové struktury vznikne ovšem nouzový stav, který
musí být řešen všemi prostředky, které jsou k disposici. Tak už to na světě
chodí.
8) Já si nerad odporuju, ale možná, že jsem se nevyjádřil dost
přesně. Rád bych ovšem nejprve vznesl formální námitku. Do úvozovek se
obvykle vkládá doslovná citace. BB sama do citátu z mého textu vložila své
"ve vylidněné Evropě", což u mně vzbuzuje určitou nevrlost.
Využíváním pracovní kapacity starších (nikoliv starých) lidí jsem
měl na mysli současné holandské (jistě) či jiné západoevropské (velmi
pravděpodobně) poměry, kdy i kvalifikovaní lidé starší než 45-50 let v době
konjunktury jen velmi těžko hledají zaměstnání.
V Holandsku se uvažuje o možnosti, že staříci, kteří si celý život
platili na vlastní pensi by mohli ze své pense platit dál na pensi někomu
jinému. (Pense jsou už tak zdaňovány, lidé nad 65 let platí o něco méně
daní jen v oblasti malých pensí, po překročení určité hranice pak platí
daně jako všichni ostatní.) Ve svém textu jsem pak přešel k tomu, jak byto
vypadalo při zastavení přistěhovalectví. "Mne se tohle všechno netýká"
říká jen to, že se velmi pravděpodobně té doby kritického poměru mezi
aktivním a zestárlým obyvatelstvem a jeho řešení už nedožiju.
Zajínavý je jistě dojem BB v závěru jejího komentáře, že jsem napsal
svůj článek jako rychlé černobílé řešení od hospodského stolu. Já jí
rozhodně neprozradím, v které hospodě jsem ho psal. Ale sám mám pocit, že
se ona nějakým způsobem účastní politického života. Jestliže tomu tak není,
měla by to zkusit.
J.T. 29.3.2000
Jak je to s oslavami příchodu americké armády do Plzně
Vazeny pane redaktore,
pan Parik, jako byva u neho dosti obvykle,
uz zase mlzi... Co ma
byt ta jeho rec, ze:
"Driv jsme oslavovali Rusy a dnes zas Amiky...."
Pokud se jeste mnozi z nas pamatuji, "oslavovani"
Rusu (ani ne tak "Rusu", jako sovetskych bolseviku!)
bylo provadeno ceskoslovenskymi VLADAMI celych
CTYRICET LET, lid se zvetsiny zucastnoval jen
pod pohruzkou, ze pokud se nedostavi do pruvodu,
prace v urade (v tovarne, v trafice etc) v pondeli
NEBUDE, nebo pripadne se ditko nedostane
na ucnovskou skolu......
"Amici" byli v Ceskoslovensku celych 40 let tabu,
navic, presne jak o tom hude a zpiva Vycital,
se v zapadoceskych skolach VEREJNE UCILO,
ze ti "Americane" v Plzni byli pry "prevleceni
sovetsti gerojove....."
V roce 1990 mohli poprve Plzenane a ostatni zapadocesi osvobozeni
Pattonovou armadou
mohutne oslavit konec II. svetove valky,
s pouhym CTYRICETIPETILETYM ZPOZDENIM.....
Slavilo se od srdce.... Plzenane by od srdce
slavili i dal, lec od takoveho roku 1995
nam politicka korektnost v CR dnes vladnouci
na plzenske oslavy zacala klasti jakesi
mokre rucniky.... Loni se napriklad nesmelo
do ulic (udajne z bezpecnostnich duvodu....)
Tak zvane Plzenske rozhovory ( seminare odborniku
o NATO, EU, a podobnych vecech tykajicich se
do budoucna KAZDEHO OBCANA CR) se poradaji
za zavrenymi dvermi, nezavislym zurnalistum se
kladou de cesty prekazky, chteji-li se zucastnit...
Navic v reci ANGLICKE, tudiz z techto "Plzenskych
rozhovoru" jsou efektivne nekteri jinak renomovani
cesti obcane predem VYLOUCENI...
Navic (toto jsem zazila na vlastni kuzi) jsou
vsechny tyto dulezite rozhovory dnes t.zv.
"moderovany", ridi je, stejne jako napriklad
v USA pri navstevach ceskych politiku mezi
t.zv. "krajany" ceskou vladou nejak provereni
urednici, kteri do debaty nepripusti zadne
dotazy tykajici se napriklad porusovani LIDSKYCH
PRAV a podobne....
Letos se mokre rucniky v Plzni sestavaji napriklad
z toho, ze pry bude "kladen duraz" na gulas,
jasani a dechovku, a o nejakem strileni,
valce, utrapach okupovanych i promarnenych
zivotech osvoboditelu se cudne pomlci....
Nic proti sirokym a vybornym sousedskym vztahum
se sousednim Nemeckem, ale proc v ramci soucasneho
pratelstvi mezi dvema modernimi zememi
musime ihned nastolovat historicky revisionizmus
nejtezsiho kalibru?
V Plzni, a rikam to s velkou davkou smutku,
si dnes "mladi, vzdelani a sebevedomi"
(jak jim rika Vaclav Havel) novi urednici a
ciperni obchodne zamereni obcane jaksi
"libuji", ze pry "vetsina americkych veteranu
uz se u nas NEOBJEVI, uz jsou stari, a kazdorocni
sentimentalni dojizdeni do Plzne uz by je
unavilo......"
Pujde-li to takhle dal, a ono pujde, budou se
za takovych pet, sest let Plzenane se slzami
v ocich tezko rozpominat na to, jestli vubec kdy
se nejake to osvobozeni Plzne konalo, nebo
ne??? A jak to vlastne bylo?
A pak se jeste mozna rozpomenou, ze jednou na
to konto byl v Plzni sice postaven krasny
pomnik DIKY, AMERIKO, ale byl postaven jen proto,
aby se u neho pan Klaus s pani Albrightovou dali
jednou v plne parade vyfotografovat, nez
bodrym osvobozenym Plzenanum ty oslavy nejaci
ouradove post-komunistickeho razeni zase
zakazali.....
V tech dnech budeme vsichni, Plzenane i prespolni,
veru radi, ze JAN VYCITAL tu Plzenskou
hymnu kdysi vymyslel.....
Vita brevis, ars longa........
Zdravim touto cestou Jana Vycitala, a opakuju
zde v ramci nastavajicich plzenskych "slavnosti"
(pro poradnost poznamenavam, ze krome jinych
mne take nepozvali!), ze i ja i nadale TRVAM
NA TOM, ZE PLZEN OSVOBODIL PATTON.....
Ja pri tom, totiz, byla!, a toto tvrzeni muzu
jeste dnes fotograficky dolozit... Az budu
mit, pane redaktore, scanner, poslu Vam to...
Zdar Buh!
Jiřina Fuchsová, někdy Plzeň, někdy Los Angeles, jak Bůh
dá...
Co všechno je u nás možné
Milan Šmíd je univerzitní učitel a toleruje skandál Mein Kampfu
Pozastavil jsem se nad osobním
stanoviskem Milana Šmída ke knize Mein Kampf: Nezakazovat. Kdyby se k
oné bibli nacismu vyjádřil občan Šmíd, přejdu to konstatováním, že s ním
nesouhlasím. Jenže občan Šmíd je vysokoškolský učitel na fakultě
žurnalistiky Karlovy university. Člověk, který své názory předává mladým
lidem. Člověk, který ovlivňuje nastupující generaci. Člověk, který
spoluvytváří právní vědomí společnosti.
V teoretické části neuvedl základní pravidlo: Svoboda jednoho končí
tam, kde začíná svoboda druhého. Ke konkrétnímu stanovení toho, co ještě
musím tolerovat a co už mi škodí, nevymyslelo lidstvo nic lepšího než
demokracii. Ve svobodných volbách zvolení poslanci zasednou do lavic a
hlasují o zákonech, které bezbřehou svobodu omezí tak, aby práva jedněch
nebyla na úkor práv druhých. Mezi základní omezení patří zákony na ochranu
demokratické společnosti.
Mám na mysli zákony proti totalitě. Do této kategorie patří zákon o
zločinnosti komunistického režimu a zákon o zákazu šíření komunistické a
nacistické ideologie. Na papíře jsou, v praxi nikoliv. Rudé bratrstvo,
které se hlásí k odkazu KSČ, se nám čím dál drzeji směje z obrazovek do
očí. Zapomněli jsme na Dědečkovo:
Nechte samet sametem, pánové a dámy,
buďto s nima zametem, nebo oni s námi.
Už dnes jsou bolševici připraveni znovu převzít moc. Mnoho lidí je
bude volit s odůvodněním, že dříve to bylo sice špatné, ale teď je to z
jiných důvodů ještě mnohem horší. Uvedou rozklad ekonomiky, státní správy,
bezpečnosti a právního řádu. Uvedou zloděje, drogy, prostitutky, mafie.
Uvedou pronásledování Romů a hajlující holé lebky na Václavském náměstí.
Poukáží na neschopnost policie, která mlčky asistuje a pak týdny zkoumá,
zda se někdo dopustil trestného činu. K argumentům přibude i beztrestné
vydání a šíření nacistického moru s názvem Mein Kampf.
Slušným lidem se obrací žaludek naruby. Profesor Šmíd se domnívá, že
není třeba zakročit.
Petr Jánský
K právní kvalifikaci vydání knihy Mein Kampf
Nakladatel by se vydáním knihy
Mein Kamp dopustil trestného činu podpory a propagace hnutí směřujících
k potlačení práv a svobod občanů, pokud by knihu vydal s úmyslem
podporovat nebo propagovat fašismus (viz § 260 trestního zákona
č. 140/1961 Sb. v platném znění). Protože by šlo o propagaci tiskem,
hrozil by mu trest odnětí svobody na jeden rok až pět let (viz
§ 260 odst. 2 písm. a) tr. zákona).
V daném případě nelze nakladateli
pravděpodobně přičítat úmysl přímý, avšak není vyloučen úmysl nepřímý,
o který jde tehdy, jestliže pachatel se činu nedopustil proto,
aby porušil nebo ohrozil zájem chráněný trestním zákonem, avšak
věděl, že svým jednáním může takové porušení nebo ohrožení způsobit,
a pro případ, že je způsobí, byl s tím srozuměn (viz § 4 písm.
b) tr. zákona). Pokud tedy nakladatel knihu vydal proto, aby na
jejím prodeji vydělal, avšak zároveň byl srozuměn s tím, že bude
užívána nejen jako historický dokument, ale také jako propagační
nástroj fašistických skupin, je za to trestně odpovědný (bude-li
kniha takto skutečně používána).
Je věcí orgánů činných v trestním
řízení (policie, státního zastupitelství a případně soudu), aby
věc z těchto pohledů posoudily a rozhodly o vině vydavatele a případném
postihu nakladatele.
Při posuzování oprávněnosti vydání
z hlediska autorského práva je nutno přihlédnout k tomu, že jde
o dílo autora, který nebyl československým občanem, avšak jde o
dílo autora evropského, český autorský zákon (č. 35/1965 Sb. v platném
znění) se tedy na ně vztahuje na základě příslušné mezinárodní
smlouvy - Bernská úmluva v poslední redakci z r. 1980 (kterou jsou
vázány evropské státy a některé státy mimoevropské, nikoli např.
USA).
Tato zakládá tzv. asimilační režim, to znamená že stát, který
se k úmluvě připojil, chrání díla autorů ostatních států úmluvy
tak, jako chrání díla autorů vlastních. Protože podle našeho současného
autorského zákona trvá autorská ochrana 50 let od smrti autora,
je Mein Kampf u nás považován za tzv. volné dílo, k jehož vydání
nakladatel nepotřebuje souhlas autorova dědice. V zemích EU autorská
ochrana trvá 70 let od smrti autora (u nás má být podle připravovaného
nového autorského zákona rovněž takto prodloužena), proto není
v těchto zemích zatím Mein Kampf volným dílem.
Existují odlišnosti mezi nakladatelskou
smlouvou podle práva kontinentálního a podle práva anglo-amerického.
V anglo-americkém právu je (narozdíl od práva kontinentálního),
nestanoví-li nakladatelská smlouva něco jiného, právo vydávat dílo
("copyright") po dobu trvání autorských práv jinak časově
neomezené a je převoditelné na jiného nakladatele i bez souhlasu
autora, jde-li o vydání ve stejném jazyce a pro stejné území. Ve
Velké Británii, USA či Kanadě je tedy možno stále vydávat Mein
Kampf v angličtině na základě původních nakladatelských smluv s
A. Hitlerem.
V kontinentálním právu jsou naopak
zákony stanovovány doby, po uplynutí kterých může autor (či jeho
dědic) od nakladatelské smlouvy odstoupit a případně uzavřít smlouvu
s jiným nakladatelem, jestliže původní nakladatel nemá jeho dílo
na trhu. Bez souhlasu autora může právo vydávat dílo přejít na jiného
nakladatele pouze jako součást převodu nakladatelského podniku (nebo
jeho části).
Vlastě Leporské: Věda je o něčem jiném než náboženství
Vazená pani Vlasto Leporska,
nechtel bych zabrednout do diskuzi o bozi existenci. Jen
bych rad ujasnil nekolik pojmu, jejichz spatne pochopeni podle meho nazoru
vedlo k chybnym uvaham ve
Vasem prispevku
. Pokusim se Vas presvedcit,
ze veda a nabozenstvi odpovidaji na rozdilny okruh otazek. Uz principialne
nemohou byt v rozporu. Problem nastane v okamziku, kdy se metodami nabozenstvi
(viry) snazim odpovidat na otazky resitelne vedeckou metodou a naopak. Budu
rad,
kdyz si muj prispevek prectete a mozna nektere ze svych nazoru pozmenite.
Veda (vedecka metoda) je prostredek ke zkoumani
objektivni reality ("okolniho sveta" jak pisete). Mate pravdu, ze
veskere lidske poznani "okolniho sveta" je zprostredkovano lidskymi
smysly. A prave veda se pomoci exaktnich metod, jak spravne
pisete, snazi co nejvice nase poznani oprostit od subjektivnosti
dane timto faktem. Kdo vysledky sveho zkoumani nevyhodnoti
exaktnimi metodami, proste neni vedec a pridani sluvka poctivy
uz je nesmyslne. Prave pozadavek vyhodnoceni exaktnimi metodami
je to, s cim se vedecka komunita obraci na zastance alternativnich
metod. Tvrdi, ze alternativnimi metodami "objevene skutecnosti"
nemuzeme povazovat za prokazane, pokud nejsou potvrzeny exaktnimi
metodami. Tedy homeopatii, astrologii, existenci vlkodlaku a podobne
je treba, presne jak pisete, nejdrive prokazat exaktnimi metodami a
teprve tehdy mohou byt "poctivymi" vedci uznany.
Pro vedu totiz neni podstatne, jak clovek k danemu
popisu, nazoru ci predstave prisel. Jestli se mu zjevily ve snu, precetl
je v bibli ci ziskal pomoci "alternativnich" metod. Podstatne je to,
jestli je jejich platnost potvrzena exaktnimi metodami.
Stejne je to i s Vami uvadenym prikladem "vzniku" fyziky
castic. Podstata vedy neni v tom, ze jeden anticky ucenec zastaval nazor,
ze hmota sestava z malych dale nedelitelnych castecek. Ostatne byli jini
anticti ucenci, kteri zastavali nazor jiny. Podstata vedy je v tom, ze
platnost tohoto nazoru se neustale proveruje pozorovanimi a experimenty
vyhodnocovanymi exaktnimi metodami. To je pak ta fyzika castic.
Dovolil bych si rozvinout Vami uvedenou buddhistickou
bajku. Snad Vam to aspon trochu (i kdyz velmi zjednodusene) priblizi
podstatu vedecke metodiky a presvedci Vas, ze vytykate vedcum neznalost Vami
ilustrovaneho zakladniho problemu nepravem. Takze pokracovani bajky o
slepcich zkoumajicich tvar slona:
I prihlasil se ze skupiny slepcu jeden a povida: "Pojdme a
vymenme si mista, ze kterych slona ohmatavame". I ucinili tak a zjistili,
ze nahmataji stejny tvar, jako pred nimi ti, se kterymi si mista zamenili.
Bylo jim jasne, ze tvar slona zavisi na miste odkud ho zkoumaji. Zacali slona
ohmatavat tak, ze se postupne posunovali okolo neho. Tak kazdy z nich
postupne dostal celkovy tvar slona. Tyto tvary porovnali a zjistili, ze
se shoduji a jejich mluvci pak mohl uspokojive splnit zadost sveho
vladare.
Jak jsem jiz napsal, je veda pouze metodou zkoumani objektivni
reality. Ovsem v teto oblasti je jedinou prokazatelne fungujici, kterou
lidstvo ma. Nemuze vsak rici, jaky je smysl lidske existence (je-li vubec
nejaky), jake jsou moralni hodnoty a jestli samotne poznani okolniho sveta
ma smysl, pripadne co ma smysl poznavat a co ne. To vsechno jsou pouze
subjektivne resitelne otazky, na ktere odpoved muze dat pouze nejaka
forma filosofie (kterou je pripadne nabozenstvi).
Z predchoziho plyne, ze vedec muze zastavat libovolnou filosofii,
ktera povazuje za smysluplne poznavani alespon nejake casti objektivni reality.
Vedci (vedecke metody pouzivajici) byli a jsou lide ruznych ver a vyznani,
ruznych moralnich a charakterovych kvalit, zastavajici ruzna hodnotova
kriteria. Stejne jako muze byt dobry zednik bezcharakternim a amoralnim
clovekem, muze takovym clovekem byt i dobry vedec. Spravnost vedeckeho
postupu neni dana moralkou a charakterem cloveka, ktery jej uplatnuje.
Abych predesel nedorozumneni, napriklad kvalita profesora na univerzite
a jeho hodnoceni jsou podle meho nazoru dany nejen jeho kvalitami
vedeckymi ale i lidskymi.
Pokud tedy pouziji Vaseho prikladu s vyuzitim zvirat
k medicinskemu ci jinemu zkoumani. To, jestli je moralni vyuziti zvirat
pro lidske potreby, nemuze resit veda. Veda nemuze polemizovat ani
s nazorem, ze clovek svoji existenci na zaklade moralniho hlediska
nesmi jineho ziveho tvora ani omezit, ani s opacnym extremem, ze je
moralni libovolne nakladani s zivymi tvory krome cloveka a spoustou
ruznych nazoru, ktere lezi mezi temito dvema extremy. Veda muze
rici jedine, jake prakticke dusledky, vyplyvajici s poznani objektivni
reality, muze uplatnovani ruznych takovych moralnich kriterii mit.
Tedy, jestlize zavrhnu urcite typy potravy, jak se to muze projevit
na mem zdravi. Jestlize zavrhnu pouzivani leku (zabijeni mikroorganismu
muze byt take oznaceno za nemoralni), jak se to projevi na zdravi
a delce zivota. Stejne tak, jestli se rozhodnu, ze nebudu delat medicinske
experimenty na zviratech, muze veda rici, ktere oblasti medicinskych znalosti
se pro nas stanou mene dostupne, ktere jen velmi tezce dostupne a
ktere se stanou pravdepodobne nedostupnymi vubec. A jake to bude mit
dusledky pro pacienty a dobu zivota lidi.
Otazku, jestli poznatky ziskane francouzskymi vedci pri vyzkumu
sibirskeho jezera mely vetsi hodnotu nez pri nem zmarene zivoty ryb,
neresi veda. Ta muze pouze rici, zda jejich poznatky jsou vedecky
prokazany a zda mohly byt ziskany i jinou metodou.
Existuje casta namitka. Nepouzivejme takovy postup, ale
pockejme, az bude dostupna lepsi technologie a vetsi uroven poznani.
Ve vetsine pripadu je takova uvaha chybna (ted se nevyslovuji ke
zminenemu pripadu zkoumani sibirskeho jezera). Totiz k tem novym
rozvinutejsim technologiim a urovni poznani se muzeme vetsinou dopracovat
jedine pres ty jednodussi. Lidska civilizace se rozviji postupne a
jednotlive etapy nelze preskocit.
Vasim subjektivnim nazorem, proti kteremu mohu tezko neco
namitat, je, ze vyzkum klonovani je nesmysl. Manzelske pary,
kterym priroda (buh) zabranil mit "vlastni" deti, je mit nemusi. Lidstvo
nepotrebuje mit rostliny ci zvirata s lepsi uzitkovosti. Nepotrebuje tkane,
ktere budou idealni pro transplantace. Pro vylouceni dezinterpretaci pripominam.
Klonuje se bunka, tedy mohu vyprodukovat identickou tkan ci organ bez toho,
abych produkoval celeho jedince. Mym subjektivnim nazorem je, ze
zminene cile (asistovana reprodukce, produkce uzitkovejsich rostlin
a zvirat, produkce tkanovych kultur ci organu pro transplantace)
smysluplne a humani jsou a vyzkum klonovani jako jedne z metod, ktere
k temto cilum mohou vest, ma smysl. Vedecky vyzkum pouze ukaze,
jestli klonovanim zminenych cilu muzeme dosahnout, nemuze
rozsoudit nas spor, jestli uvedene cile smysl maji ci ne.
A mohu Vas ujistit, ze se genetici nad smyslem sveho zkoumani take
zamysleji. Druhou veci je, ze na jeho smysluplnost mohou mit
jiny subjektivni nazor nez Vy.
Oblast, ve ktere je muj nazor velmi blizky Vasemu, je
nevira v nezbytnost zastrasovaci ulohy nabozenstvi pro lidskou spolecnost.
O teto problematice jsem mel s panem Pinkavou obsahlejsi korespondenci,
kterou jsme moji vinou (z casovych duvodu) nedokoncili. Cimz se mu timto
omlouvam. Predpokladam, ze Vam sve nazory upresni a okomentuje sam. Bez
moznych dezinterpretaci, ktere by mohly vzniknout v mem podani.
Abych byl trochu konkretnejsi. Ve velmi zjednodusenem
podani je moje filosofie zalozena na vire ve smysl lidske existence,
rozvoje lidskeho poznani okolniho sveta. Toto poznani zaroven rozsiruje pocet
moznosti ve vyberu smyslu existence pro daneho cloveka, mezi kterymi
si konkretni jedinec muze vybrat. Sam mohu ziskat jen nepatrny
zlomek poznatku primo a vetsinu znalosti ziskavam zprostredkovane. Je tedy
v mem "pragmatickem" zajmu, aby co nejsirsi cast spolecnosti
mela co nejsirsi moznosti realizace a poznavani bez ohledu na jejich
viru, nazory a cile. Pokud ovsem neohrozuji existenci lidske spolecnosti.
Vzhledem k tomu, ze vetsina lidi, at uz povazuje za smysl sve existence
cokoliv, tento cil nemuze dosahnout bez existence fungujici lidske
spolecnosti (bez ni ani neprezije), je v jejich "pragmatickem" zajmu takovou
spolecnost podporovat a byt s ni v urcitem souladu. A strach z nejakeho
vzdaleneho
boziho trestu je vedle tohoto "tlaku" znacne druhotny. Uznavam, ze by to
asi potrebovalo sirsi objasneni, ale zatim jen toto.
Je zaroven v mem zajmu, abych se snazil presvedcit ostatni, ze zkoumani,
kteremu se venuji je zabavne, zajimave a ma smysl. Zabyvam se prave
jadernou a casticovou fyzikou, kterou jste zminila a proto bych Vam chtel
nabidnout k nahlednuti
par popularnich clanecku z tohoto oboru, ktere
jsem napsal. Omlouvam se, ze vetsinou slo clanecky do casopisu, ktere
ctou lide, kteri se s fyzikou uz setkali trochu vice a jsou to jen male
pruhledy. Byl
bych rad, kdybych Vam mohl poskytnout obsirnejsi a pristupnejsi vyklad,
ktery by
Vas zaujal. Mozna, ze takove kriterium splni popularizacni WWW stranky
"Dobrodruzstvi s
casticemi".
S pozdravem,